Eriksendrul Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Hvorfor behandler spillindustrien kunder som idioter ? Vi returnerer jo en genser i butikken om vi finner ut at den genseren vi kjøpte hadde et hull i seg ? og det har vi full rett i siden det står jo ingen ting som informerer oss om at den genseren har et hull i seg når vi kjøper den ? Hvorfor skal ikke de som lager og publiserer spill gjøre opp for seg når produktet de selger har feil og mangler ? Vi blir jo ikke informert om dette da vi kjøper det. ( med mindre man kjøper ting i beta/alpha stadiet ) Sånn som spillindustrien har blitt i dag så har all min lyst til og spille forsvunnet og jeg har ingen/lite glede av og spille noe som helst for jeg vet det at om det oppstår et problem så får ikke jeg gjort noen ting med dette, vi må bare bruke den "hullete genseren". Har vi ingen rettigheter når det kommer til kjøp av spill ? og hvorfor kan de som lager og publiserer spill bare gi oss finger`n når vi spør om og få levere tilbake spill og produkter de har lansert når de åpenbart har feil og mangler som fjerner masse av spillgleden. Jeg snakker ikke om at du vil returnere noe fordi du ikke liker det, jeg snakker heller ikke om at du kan spille spillet i lengere tid for så og returnere det. Hvorfor har de som lager og lanserer spill sluttet og gi oss demo versjon ? Det er jo ingen som helst mulighet for oss lenger og teste spill og lage vår mening før vi kjøper spillet, i butikken kan vi gå på prøverommet og prøve klesplagg før vi bestemmer oss for og kjøpe de. Hvorfor kan vi ikke lenger dette med spill ? En trailer er bra for og vise fram en film og få folk til og gå på kino, Men du får ikke en følelse av et spill av og se på en filmsnutt av gameplay. RIP Spillindustrien. Endret 19. februar 2014 av Eriksendrul 1 Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Vi returnerer jo.... Om man tenker spill i fysisk form, enten ved CD eller brikke, vil skadene se noe lunde lik ut. Om ett plagg har ett hull, kan man lett se om plagget har blitt klippet i, eller om det har revnet. En CD med riper kan komme av alle slags overflater. Hvorfor skal ikke de som lager.... Selv om flere tusen mennesker har gått sammen for å oppdage og fjerne feil, er det umulig å simulere alle mulige kombinasjoner med hendelser. Ingen spill er perfekte, alle har bugs. Flere spill kommer med patcher og bugfixes etter distribusjon. Samtidig, så sitter det flere millioner spente mennesker som venter på det som skal være tidenes beste spill. Enkelte utviklere kjører på, mens andre hører på publikum og inspireres av deres idéer. Problemstillingen her da, er at flere millioner har forskjellige meninger og forventninger til spillet, og da sier det seg selv at noen blir skuffet over at det ikke ble som de ville ha det. Sånn som spillindustrien.... Hvilke erfaringer med hvilke spill har du hatt som gjør at du tenker slik? Har vi ingen rettigheter.... Refundering av penger ved kjøp av spill på nett er bare å glemme. 5 minutter etter nedlastning og man har en solid kopi av spillet. Det samme gjelder spill på CD. (når de åpenbart har feil og mangler som fjerner masse av spillgleden.) Om jeg hadde utvilket ett spill, og 6% av kundene mine misslikte det, så hadde ikke jeg gått så langt som forandre på det. Da kan jeg risikere at flere vil misslike forandringen. Jeg kan si meg enig i en del av dine meninger, men på en annen side, så merker jeg personlig svært lite til dette. -Daniel 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Spillindustrien, sammen med alt annet som lever av å selge digitalt innhold, er svært ung, så ung at lovene våre stort sett ikke nevner dem. Inntil videre gjør de mer eller mindre som de vil, og det de vil, er å tjene penger. Noe "R.I.P." er ikke nødvendig, for vi snakker om en sprell levende bransje, men den spillindustrien som er drevet av skaperglede og stolthet over produktet fremfor penger, den har blitt mindre. Selv om det enda viser seg at disse verdiene viser seg å stå sterkest på lang sikt, lengre enn børsblikket når. Det er egentlig ikke noe problem at noen produserer topptitler med integritet mens andre lager søppel, problemet er når søppeltankene begynner å dominere også de gode produktene. Lenke til kommentar
code Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Har sett noe til dette problemet selv, og er mye rart som skjer fortiden. EA og Battlefield 3/4 er gode eksempel på hvordan hvordan spill blir sluppet alt for tidelig, og spillerne sitter igjen med et "Pre-Beta" produkt. De forlater tittelen eller minsker bemanning for retting av bugs så ting ikke blir fisket. For eksempel så har enda Battlefield 3 mange bugs som har vært siden beta, og aldri blitt fikset. Battlefield 4 var så dårlig at det ikke var spillbart når det først ble sluppet. De hadde til og med en beta som ikke var brukt som vanlig tradisjonell beta-testing av spillet. WarZ var vel en klasse for seg selv. Noen spill holder seg også i beta lengre enn før, selv om de tar betalt for diverse produkter inne på spillet. Personlig tror jeg dette fører til at spillerne forventer mere ut av spillet enn hva man tidligere kalte beta. Jeg tror en fasit på alt dette styret kanskje er at produsenten selger spillet i beta versjon til en redusert penge, som Minecraft og DayZ. Da kan man på en måte ikke klage over uferdig produkt, og man kjøpte spillet til en godt redusert pris. Beta har blitt den nye bemerkningen spill får som blir sluppet for tidlig men forsatt tar betalt for tjenester. Da kan argumentet for bugs være at det enda er beta stage. F.esk Dota, Hearthstone. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Denne passer inn her: Batman: Arkham Origins Prioritizing DLC Over Patching Game-Breaking Bug 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Industrien er bare halve problemet, da den er helt avhengig av å eksistere i en symbiose med forbrukerne. På den ene siden kan jeg godt være enig i at industrien bør være strengere regulert slik at den ikke skal slippe unna med feil som ingen annen industri ville sluppet unna med, samtidig er det like stort problem at spillforbrukerne er blant de mest ukritiske forbrukerne som finnes; foruten et regelrett forbud har industrien ingen incentiver til selvbedring så lenge millioner av forbrukere kjøper produktene deres uansett. Call of Duty XIV med alltid online-DRM, halve spillet som DLC og flere game-breaking bugs ville allikevel solgt millioner. Endret 19. februar 2014 av Spartapus Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Har nok sammenheng med at spillselskaper har sett at de kan behandle kundene som dritt uten at det får særlig konsekvenser. Det blir bare vanligere å gi ut uferdige spill, fulle av feil, og likevel fokusere på DLC, som om det var en selvfølge. Vi som kjøper spill burde bli mer kritiske, og si klart fra med lommeboken at vi ikke tollererer en slik metode. Problemet er at mange av oss likevel kjøper det spillet vi gleder oss til, og selv om det viser seg å være ett uferdig spill med masse DLCer på release, og flere på vei på tross av ett uferdig spill, gjør vi det samme igjen når neste spill kommer. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 I teorien har forbrukerne absolutt makt over alt hva industrien foretar seg, men der industrien er godt organisert er forbrukerne en uformelig masse. Det er litt den samme problemstillingen som mellom arbeidstakere og arbeidsgivere; det hjelper ikke at arbeidsgiverne er langt færre og fullstendig avhengige av arbeidstakerne hvis arbeidstakerne alle skal kjøre sitt eget løp fremfor å organisere seg. Å få til f.eks. en boikott av et spill som gis ut med en forbrukerfiendtlig DRM som er stor nok til at det føles på lommeboka til de ansvarlige, er omtrent umulig. Lenke til kommentar
code Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Denne passer inn her: Batman: Arkham Origins Prioritizing DLC Over Patching Game-Breaking Bug Disse er også ganske interessante: http://www.polygon.com/2014/1/3/5269676/battlefield-4-spotlights-eas-inability-to-launch-games-treat-players Forklarer godt om hvor mye feil og tull det er med BF/EA og industrien. Endret 19. februar 2014 av Ares NOR Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Er det noe form for garanti på et spill? Er jo mange spill som ikke funker som det skal. Har man rett å heve kjøpet da? Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Fordi vi er noen idioter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Er det noe form for garanti på et spill? Er jo mange spill som ikke funker som det skal. Har man rett å heve kjøpet da? Et problem, særlig på PC, er at man alltids kan skylde på bruker/software, i hvert fall i enkelttilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå