Delvis Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Med disse bankene, hvorfor er det sånn at når beløpet kommer opp i noen millioner, så blir renten mindre? Feks Yabank. 3,40 % inntil 500 000. Kommer man over 2 mill er den bare 2,30%. Sparsmart har mye bedre tilbud da, der går ikke renten ned før over 10 mill. Men da ned til 2.00 % Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg skal ikke påstå at dette er noen fasit, men jeg tør gjette på at det er fordi banken har ok likviditetsreserve og/eller ikke stor pågang på utlån. Banker er påkrevet å ha viss andel av utlånte midler i sin besittelse. Jeg mener at den ble økt til ca. 10-12% etter finanskrisen i 2008-09. Før denne tid var det vanlig at bankene lånte ut så stor andel av midlene at dersom bare en liten gruppe mennesker valgte å ta ut alle pengene sine i cash ville ikke banken ha nok til alle. Utlånsprinsippet baserer seg faktisk på at ikke alle kundene har behov for alle pengene sine samtidig (Google: Run on the bank). Jeg husker vagt et eksempel på dette fra dokumentaren ]url=http://www.imdb.com/title/tt1645089/]Inside Job[/url] (som jeg forøvrig kan anbefale på det sterkeste) der de spurte folk på gata hvor mye av pengene som Royal Bank of Scotland lånte ut som de faktisk hadde dekning for. Folk gjetta 30%, 20%, men jeg tror ikke noen var stort lavere enn dette. Du kan tro folk fikk sjokk da intervjueren fortalte dem at det riktige svaret var 1% el (merker jeg burde se denne filmen igjen snart ) Der prata jeg meg litt bort, men tilbake til eksempelet ditt. Dersom en bank har ok/tilfredsstillende likviditetsreserve og/eller ikke så stor pågang på folk som ønsker å låne penger har ikke banken noen grunn til å prøve å lokke til seg rike kunder ved å gi dem høy rente på sparepengene sine. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Spiller det egentlig noen rolle? Du bør ikke ha mer enn 2 mill i hver bank uannsett, har du så stor kapital at det er et problem bør du se etter andre investeringsmuligheter. Men skulle jeg tippe ville jeg tro at banken ikke klarer å forvalte så mye penger på en bra måte hvis du plutselig putter inn 50 mill, ved å ha lav grense har de bedre kontroll over hva/hvordan det forvaltes. Et plutselig uttak på 50 mill kan jo ha langt flere konsekvenser for banken enn 500.000. Kontakter man banken kan man derfor ofte forhandle til seg bedre rente på slike beløp, men da setter banken visse krav til forutsigbarhet/uttak. Endret 19. februar 2014 av MrLG Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 Spiller det egentlig noen rolle? Du bør ikke ha mer enn 2 mill i hver bank uannsett, har du så stor kapital at det er et problem bør du se etter andre investeringsmuligheter. Nei det spiller forsåvidt ikke noen rolle, var bare litt nysgjerrig. Det første svaret skjønte jeg ikke mye av. Har konto to sånne banker foreløpig, og kan selvsagt opprette konto i flere om det er nøvendig. Sikkert greit å fordele på flere uansett, siden de jo bare garanterer inntil 2 mill gjennom banksikringsfondet. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Av praktiske hensyn så bør du bruke en bank du kan ha som dagligbank, f.eks. Yabank eller Bank Norwegian. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 Hvilke praktiske hensyn? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Hvilke praktiske hensyn? Du bør ha en bank som tilbyr betalingskort som "dagligbank". Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Hvorfor det? Hvorfor er det ikke nok med den vanlige dagligbanken til de tingene? Endret 19. februar 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Fordi de betaler dårlig rente? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 Fordi de betaler dårlig rente? Har jo ikke noe beløp å snakke om på den. Bare brukskonto med det nøvendige på. Tar ikke å kvitter meg med hovedbanken, det er uaktuelt og ble en avsporing. Lenke til kommentar
rekyl Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor en del har så stor angst for å ha kundeforhold flere banker. Hvorfor må alle produktene kjøpes i samme bank (eller butikk for den saks skyld)? Jeg handler på både Rema 1000, Meny, Coop, ICA, osv.. på samme måte som jeg benytter meg av forskjellige banker for de forskjellige bank-produktene. 3 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Fint for meg og andre DnB aksjonærer. Til tross for at banken går så det griner og er dårlig på det meste er det få som bytter. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg synes det er greit å ha en dagligbank som har filial i nærheten. Har ikke mye penger der, og har sparekontoer i andre banker med bedre rente. Har konto i 4 banker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Det beste er vel å ha en dagligbank som har lave gebyrer på kort og vanlige transaksjoner. Deretter har man innskuddskonti på inntil to mill den/de bankene som gir høyest rente. Apropos høy rente i utlandet. Hvordan går man frem for å sette pengene sine i en utenlandsk bank som tilbyr høyere renter? Finnes noen oversikt ala finansportalen på dette? Kan noen gi tips om hvilke land og banker som er greie å ha med å gjøre for småsparere? (Jeg liker ikke den lave norske renten på innskudd). Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Jeg vet ikke hvordan du kan sette penger i utenlandske banker, men Norge er det trygge i verden som har høyest renter, så med mindre du vil sette penger i Ukraina, Tyrkia eller India, så ville jeg holdt meg i Norge. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Det er flere land som anses som stabile som har gøyere styringsrente enn Norge (det trenger ikke å bety at innskuddsrenten er høyere). Men sett i forhold til at det er mulig å tape betydelige beløp på svingninger i valutakurser ville jeg ikke spekulert i å plassere penger på en konto i utlandet. Det er ikke sikkert det er en gunstig kurs den dagen du trenger pengene... Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Med disse bankene, hvorfor er det sånn at når beløpet kommer opp i noen millioner, så blir renten mindre? Feks Yabank. 3,40 % inntil 500 000. Kommer man over 2 mill er den bare 2,30%. Sparsmart har mye bedre tilbud da, der går ikke renten ned før over 10 mill. Men da ned til 2.00 % Kan ikkje sjå at du har fått noko skikkeleg svar på spørsmålet ditt. Var eit par som var inne på det i starten, men her følgjer uansett fasiten. Det er sjølvsagt ikkje noko formelt i vegen for at ein bank kan ta imot meir enn to millionar kroner frå ein enkeltkunde, sjølv om dette er grensa for kva bankanes sikringsfond garanterer av innskot. At yA Bank vel å setja ned renter for å "skremma" kundar med mykje pengar frå å setja dei i banken deira er for å redusera likviditetsrisikoen. Kundar med inntil to millionar kroner i innskot er stabile kundar. Sjølv om det stormar i finansmarknadene eller om det kjem dårlege nyhende om yA Bank, har ikkje innskotskunden nokon grunn til å frykta for pengane sine. Innskotet er uansett garantert av staten, så difor kan han/ho trygt la pengane sine stå. Kundar med til dømes ti millionar kroner i innskot har større grunn til å vera nervøse. Dersom det oppstår generell uro i finansmarknaden, eller om det kjem nyhende som gjev grunn til å frykta at yA Bank kan komma i trøbbel, kan dei velja å flytta pengane over i noko tryggare - til dømes innskot i DNB, statsobligasjoner eller kanskje fordela innskotet på fleire bankar. Dersom ya Bank har mange millionkundar som plutseleg tek ut pengane sine samstundes, og spesielt når dette skjer på eit tidspunkt kor det er vanskeleg å henta nye pengar i finansmarknaden, kan yA Bank få alvorlege likviditetsproblem, med fare for insolvens og konkurs. Endret 14. mars 2014 av Knut Lavngard 1 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Fint for meg og andre DnB aksjonærer. Til tross for at banken går så det griner og er dårlig på det meste er det få som bytter. DNB er ikkje dårleg på det meste. Her vert du lurt av dei mange merkjelege negative oppslaga som enkelte økonomiske journalistar har hatt det mykje moro med å "klekkje" ut i det siste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå