Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier leier ut ikke godkjent leilighet.

nobeyonder

Anbefalte innlegg

Håper jeg kan få noen råd av dere der ute

Jeg går rett på sak

Jeg er ganske sikker på at leiligheten jeg og min samboer leier ikke er godkjent til boformål.

1. Soveroms vindu er så lite at man umulig kan komme ut der, pluss at trappa til huseier er bygd over vinduet, så det ikke går an å se ut av vinduet.
  2. Stue vinduene er alt for små til å komme seg ut. Kjøkkenvinduene er 2 m unna utgangs døra.
  3. Tak høyden i leiligheten er på 215cm, Minimums kravet er 220cm?
  4. Vi har et liten bod på ca 1 Km2 med 2 store varmtvannsbeholdere og sentral støvsuger og masse ledninger og rør over alt. Det er faktisk vanskelig å komme seg inn og ut derfra. Er ikke minimums kravet ca 3 Km2 for bod?
  5. Utgangspartiet, da vi går ut og opp trappen, kommer vi ut i carporten til utleier. Der parkerer utleier helt forferdelig, så vi ikke omtrent kommer oss forbi uten å ripe opp bilen. Vi har sakt i fra snart 100 ganger. Det hjelper en stund. Så skjer det samme igjen og igjen. Setter jeg en sykkel i carporten, ved trappen vår. Får vi en sms om at den står i veien. Noe den ikke gjør.
  6. På badet er det luftventilasjon, den går rett fra badet inn til boden i et rør. Som nevnt tidligere, er det mye ledninger og slikt der inne. Hva med fuktighet fra badet inn til boden?
  7. Huseier sa tydelig at leiligheten var bra lydisolert. Men etter å ha bod her en stund, funnet ut at den ikke er lydisolert godt nok. Vi hører dem gå over oss hele tiden. Det er ikke bare at vi hører at dem går over oss, men det høres ut som dem tramper da dem går. Jeg våkner flere ganger om natten da de er på toalettet.
  8. Det er dårlig luft her, må åpne døra flere ganger om dagen, får å få tilstrekkelig med luft

I hus kontrakten vår står det svart på hvit, at leiligheten vår er på 50Km2. Dette stusset jeg mye på. Og bestemte meg for å måle opp selv. Da kom jeg fram til 37Km2 pluss 1Km2 bod. Dette er ren svindel spør du meg.

Vi betaler 6500 kr i mnd, ink strøm, vi bor ikke meget sentralt.

Jeg har også snakket med tidligere leietaker som bodde her før, han sa at leiligheten ikke er 50 Km2 men litt under 40Km2, men han betalte rundt 5000 med strøm.

Jeg driver nå å søker om bostøtte. Der står det et punkt om Bolignummer. Huseier sier at det ikke er noe Bolignummer. Men et bruks og gårdsnr. Men det står i bostøtte søknaden: Bolignummer – dette må du oppgi hvis du bor i et hus med flere leiligheter. Hvis du ikke kjenner bolignummeret ditt, må du kontakte kommunen.

Jeg har lest mye på nettet og forum ang ikke godkjente leiligheter. Så jeg er litt redd for å kontakte kommunen ang bolignummer. Redd for at jeg blir kastet ut.

Jeg og samboer har vært på utkikk etter et nytt sted å bo, rundt her vi bor nå. Og det er veldig dårlig. Jeg har nettetopp fått meg fast jobb, og samboer har fått skoleplass og jobb.

Kan jeg kreve lavere husleie?

Kan jeg bli kastet ut, om jeg kontakter kommunen?

MVH

Fortvilet samboer par.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt 7 og 8 er desverre ganske vanlig for leiligheter, både i leilighetsbygg og sokkelleiligheter som dere tydeligvis har.

For punkt 1 og 2 gjelder dette:

Vindu som regnes som rømningsvei, må ha en høyde og bredde som til sammen er minimum 1,50 m og høyden må ikke være mindre enn 0,60 m og bredden 0,50 m.

Du har rett på punkt 3 og 4. Minimumshøyden skal være 2.2m for eksisterende bygg (nybygg må ha 240 i oppholdsrom). Innvendige boder skal være minst 3 m2.

På punkt 6 så er vel det neppe noe du skal tenke på med mindre du mener det er til fare for liv og helse. Om det går ut over utstyret der inne og det oppstår kortslutning/korrosjon/rust e.l. er ikke ditt problem.

Huseier har ikke rett til å kaste deg ut med mindre du har brutt punkter i kontrakten eller på annen måte oppført deg dårlig. Leiligheten din har ikke eget bolignummer med mindre du f.eks bor i blokk e.l. Da skal boligen/boenheten ha et eget nummer på formatet f.eks H0101 (etasje/enhet). Utleieenheter i enebolig har ikke bolignummer da de deler adresse med hovedenheten.

Hvis du mistenker at leiligheten er for liten: Var størrelsen oppgitt som BTA, BOA eller BRA? Førstnevnte vil være størst og er størrelsen på leiligheten målt mellom veggene. BOA gjelder stort sett kun rom som er innredet. Hvis du likevel mener den er mindre enn oppgitt bør du kontakte noen, jeg vet ikke hvem, men kanskje andre har noen tips til noen som kan måle opp og sjekke.

Det virker ganske tydelig at dette ikke er en lovlig leilighet og hva du velger å gjøre med det er opp til deg. Flytter du ut og driter i hele greia vil mest sansynlig noen andre komme etter deg og gå i samme fellen igjen. Det du kan gjøre er å kontakte forbrukerrådet og spørre om hjelp. Huseier har ikke rett til å kaste deg ut fordi du stiller spørsmål til leilighetens lovlighet rundt boforhold, men det er mange eksempler på at huseier har gjort livet surt for folk som klager. Det er en risiko, så det spørs hva du tåler og hva du er forberedet på å investere av tid og krefter på å eventuelt starte en slik prosess.

Edit: Det du kan risikere i forhold til punkt 3 og 4 er at du må flytte ut som følge av at leiligheten ikke er brannsikker.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne dele min erfaring med en lignende situasjon.

Jeg flyttet inn i en leilighet som viste seg å være utenfor reglene. Jeg sendte en mail til kommunen og etter litt så fikk jeg svar hvor de lurte på ett par ting.

En drøy mnd gikk og jeg fikk en telefon fra utleier om at noen hadde kontaktet kommunen. Jeg sa at det var meg, fordi jeg hadde noen spørsmål.

Jeg ble enig med utleier om å avslutte leieforholdet og flytte ut rimelig kjapt. Jeg fikk også tilbakebetalt ett par husleier for tort og svie.

Sist jeg hørte ble det lagt ned forbud mot å leie ut leiligheten inntil visse krav var møtt av utleier.

Hvis du går for denne løsningen så husk å ha hodet kaldt. Noen utleiere kan bli litt gretne :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Utleieenheter i enebolig har ikke bolignummer da de deler adresse med hovedenheten.

Jo, det skal dem ha.

Da vil huset stå i matrikkelen som "112 - Enebolig med sokkel/hyelleilighet" og det vil være eget bolignummer for hver enhet. Det kan slås opp på http://www.seeiendom.no

Der vil bygningstype og registrerte bruksenheter stå.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg fant denne her på nett: http://www.stavanger.kommune.no/Documents/Byggesak/Skjema/SKJEMA%20FOR%20EGENKONTROLL.pdf

Er denne bra til å sjekke om leilighetener godkjent eller ikke?

For vis den er bra, så finnes det flere ting som ikke er godkjent her.. bare f.eks inngangsdøra. "Inngangsdør må ha fri bredde på 0,90 m. Innvendige dører må ha 0,80 m. Fri høyde min.2,00 m." Inngangsdøren våres er 195 cm lang, og 80 cm bred.

Lenke til kommentar

Utleieenheter i enebolig har ikke bolignummer da de deler adresse med hovedenheten.

Jo, det skal dem ha.

Hva er rettslig grunnlag for denne plikten, egentlig? Det kan godt hende at det du sier stemmer, men i så fall vil jeg gjerne vite hvor det fremgår at dette er et krav. At enkelte utleieenheter faktisk er registrert som egne enheter betyr ikke at alle skal være det.

Lenke til kommentar

Det vet jeg faktisk ikke.

Hvis kommunen har anledning til å utstede brukstillatelse eller ferdigattest på en bolig etter plan og byngingsloven, uten å føre boligen opp i matrikkelen, så er det godt mulig man kan slippe det.

Jeg trodde ikke det skulle være mulig å få lovlig å få søkt om og opprettet en boenhet på en måte som ikke medfører matrikkeloppføring, men jeg kjenner ikke paragrafene.

Edit: Matrikkelloven §25 kan kanskje være relevant?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke bolignummer er påkrevd for utleienheter i enebolig. Jeg fant dette på plan- og bygningsetaten i Oslo sin sider:

Stortinget vedtok i 1999 at alle flerboligbygg (det vil si boenheter i blant annet blokker og bygårder) skal ha sin egen adresse. Bolignummeret gir din leilighet en adresse som kun den har, og er en del av din offisielle adresse som du er pliktig til å oppgi til Skatt Øst v/ Folkeregisteret.

Tildelt bolignummer vil vise hvor hver enkelt boenhet ligger i bygningen. Bolignummeret skal gjøre det lettere for ambulanse, politi og brannvesen å finne raskere frem til din leilighet, det er viktig for offentlig statistikk og planleggingsoppgaver i både offentlig og privat sektor, og det er en forutsetning for installasjon av faste telefonitjenester som bredbånd og internett.

Rekkehus, vertikaltdelte tomannsboliger eller eneboliger blir ikke tildelt bolignummer, da disse har sin egen unike adresse.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Men kan ikke en ferdigattest utstedes for hele boligen? Og så leier man likevel ut en del? Har man ikke anledning til å leie ut om det ikke er en egen boligenhet?

Det er jo en helt klart en gråsone et sted mellom å dele bolig (type bofelleskap) og separate enheter.

Vet ikke hva som utløser krav om bruksendring til 112, men om du mener at man skal komme unna søknadsplikt med noe som er funksjonelt en sokkelleilighet ved å kalle det del av egen bolig høres tvilsomt ut...

Jeg tror ikke bolignummer er påkrevd for utleienheter i enebolig. Jeg fant dette på plan- og bygningsetaten i Oslo sin sider:

Rekkehus, vertikaltdelte tomannsboliger eller eneboliger blir ikke tildelt bolignummer, da disse har sin egen unike adresse.

Jeg tror du misforstår det du siterer. Jeg leser det som at boliger som har unike gateadresser ikke gis bolignummer.

En enebolig, "111 - Enebolig", har bare èn boenhet, så den trenger ikke bolignummer siden den vil ha unik addresse.

For vertikaldelte tomannsboliger og rekkehus der kommunen gir egen gateadresse til hver enhet, f.eks nr 10 og nr 12, eller 10A og 10B, så man slipper bolignummer for å skille dem. Rekkehus blir igjen mer av det samme.

Men i hus som har èn gateaddresse, men flere boenheter, som f.eks "112 - Enebolig med sokkelleilighet", så da må det bolignummer til for å skille dem.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Men kan ikke en ferdigattest utstedes for hele boligen? Og så leier man likevel ut en del? Har man ikke anledning til å leie ut om det ikke er en egen boligenhet?

Det er jo en helt klart en gråsone et sted mellom å dele bolig (type bofelleskap) og separate enheter.

Vet ikke hva som utløser krav om bruksendring til 112, men om du mener at man skal komme unna søknadsplikt med noe som er funksjonelt en sokkelleilighet ved å kalle det del av egen bolig høres tvilsomt ut...

Men påvirker dette adgangen til å leie ut, da?

Lenke til kommentar

Men påvirker dette adgangen til å leie ut, da?

Nå er ikke jeg jurist, men jeg ser for meg at eier er ansvarlig for at eiendommen ikke brukes til noe det er godkjenning til etter PBL, eller?

Er jo kjipt å sitte med påbud om opphør av bruk pga. manglende godkjenning i ene enden og forpliktelser til leietaker i andre... Det var jo ganske mange utleiere av typiske sokkelleiligheter i Stavanger som fikk det problemet her for et par år tilbake da kommunen begynte å gå gjennom eiendommene til folk...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Plan- og bygningslovgivningen og matrikkellovgivningen er offentligrettslig håndhevede krav, noe som innebærer at man vanligvis ikke kan påberope seg deres beskyttelse som privatperson for å slippe ut av sine avtaler. Det at en leilighet ikke er kommunalt godkjent får ingen betydning før kommunen eventuelt vedtar et bruksforbud (som vil gi hevingsadgang fra og med tidspunktet bruksforbudet trer i kraft).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...