Lindquist93 Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Lurte på om det går an og mix'e disse sammen? Ikke alle på en gang men f.eks: Morgen: Proteinpulver + Kreatin + L-Glutamine i shakeren Lunsj: Spiser grovt brød med majones og tunfisk Før trening (imellom 14-1500): Neurocore + BCAA Under trening: L-Glutamine blandet i drikkeflasken med vann Etter trening: Proteinpulver + BCAA Middag: Kan være hva som helst men uten kost-tilskudd Kvelds: HavregrynLeggetid: BCAAFunker dette eller burde jeg bytte om på noe? Endret 18. februar 2014 av Lindquist93 Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) L-Glutamine er ikke peptidbundet glutamin så det vil styrke slimhinnene i magesekken din (mucosa) og styrke imunforsvaret og ikke gå til muskel som boksen lover. Lenge siden du fikk i deg protein før du trener eller ser det bare sånn ut? Kan ikke si noe uten å vite målet ditt. Endret 18. februar 2014 av War Lenke til kommentar
Lindquist93 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 L-Glutamine er ikke peptidbundet glutamin så det vil styrke slimhinnene i magesekken din og styrke imunforsvaret og ikke gå til muskel som boksen lover. Lenge siden du fikk i deg protein før du trener eller ser det bare sånn ut? Kan ikke si noe uten å vite målet ditt. Kan vel si jeg har trenet ganske masse hele livet, men begynte ikke på proteiner osv før for 2 måneder siden. Skal vokse og få masse muskelmasse nå! Bli stoooor ^^ Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Tipper du da må spise alt du spiser X 2 Ta kroppsvekten din og trekk fra 10kg. (antagelse: ca fettfri masse) Gang det tallet med 40-44 avhengig av aktivitet og om du er under vekst. Dette kaloritallet må du få i deg hver dag, vil tippe du får i deg 1400 kcal som er nok mat for å bli stor for en som vier 31kg. Endret 18. februar 2014 av War 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) L-Glutamine er ikke peptidbundet glutamin så det vil styrke slimhinnene i magesekken din og styrke imunforsvaret og ikke gå til muskel som boksen lover. Lenge siden du fikk i deg protein før du trener eller ser det bare sånn ut? Kan ikke si noe uten å vite målet ditt. I tarmen, ikke magesekk. (Om peptidbundet glutamin faktisk har noe for seg er igjen noe helt annet.) Endret 18. februar 2014 av Dukien Lenke til kommentar
Lindquist93 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Veier 76kg, er 189 høy Så 66 * 42 = 2772 kcal!Så da må jeg få i meg 2772 kcal hver dag? Eller bør jeg få i meg litt mer? Som feks 3000kcal hver dag? Takker for svar! Du er til stor hjelp Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 L-Glutamine er ikke peptidbundet glutamin så det vil styrke slimhinnene i magesekken din og styrke imunforsvaret og ikke gå til muskel som boksen lover. Lenge siden du fikk i deg protein før du trener eller ser det bare sånn ut? Kan ikke si noe uten å vite målet ditt. I tarmen, ikke magesekk. (Om peptidbundet glutamin faktisk har noe for seg er igjen noe helt annet.) Ok da, men celleveggen i magesekken forsterkes også! L-glutamin behøver du neppe kjøpe igjen, er du ute etter glutamin så legg heller de pengene i et proteintilskudd som har peptidbundet glutamin tilsatt, dvs hydrolysering av gluten så den blir spaltet med enzymer. Effekten er en annen historie. Jepp 3000kcal høres fornuftig ut. Tell en dag så ser du / føler du hvor mye det er Lenke til kommentar
Lindquist93 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 L-Glutamine er ikke peptidbundet glutamin så det vil styrke slimhinnene i magesekken din og styrke imunforsvaret og ikke gå til muskel som boksen lover. Lenge siden du fikk i deg protein før du trener eller ser det bare sånn ut? Kan ikke si noe uten å vite målet ditt. I tarmen, ikke magesekk. (Om peptidbundet glutamin faktisk har noe for seg er igjen noe helt annet.) Ok da, men celleveggen i magesekken forsterkes også! L-glutamin behøver du neppe kjøpe igjen, er du ute etter glutamin så legg heller de pengene i et proteintilskudd som har peptidbundet glutamin tilsatt, dvs hydrolysering av gluten så den blir spaltet med enzymer. Effekten er en annen historie. Jepp 3000kcal høres fornuftig ut. Tell en dag så ser du / føler du hvor mye det er Supert Proteinpulveret jeg bruker er Mutant Mass. Er gainer og proteinpulver i ett Så får i meg 1060 kcal per shake, altså 2120 på begge shakene hver dag bare der Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 2120 kcal i shake om dagen? Kvifor ikkje mat? Lenke til kommentar
Lindquist93 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 2120 kcal i shake om dagen? Kvifor ikkje mat? Hvorfor ikke begge dela? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Joda, men eg ville fått det meste frå mat og brukt shake som tilskot, ikkje 66% av inntaket. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Gainere tar man som regel mellom måltidene , det er ikke sammensatt som en måltidserstatter heller De skal jo legge til og ikke erstatte kaloriene. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Tenkte å bare skrive noe mer nyansert rundt glutamin og håper at dette ikke ødelegger for trådstarter. - Glutamin styrker ikke immunforsvaret, den derimot kan bidra med å normalisere det ved inflammatoriske sykdommer i mage/tarmkanal. Dette er ofte klinisk behandling hvor et høyere proteininntak kan være ønskelig. (Glutamin og arginin) Så ikke friske-personer kan i en form av behandling f.eks ta mysetilskudd. Under laaaange hardere økter så vil dette være en påkjenning for kroppen og glutamin blir brukt av blant annet av hvite blodceller som et substrat til energi. (Muskler produserer glutamin.) Ved en suboptimal produksjon av glutamin som ved underernæring, ekstreme økter og vevskader hvor behovet for glutamin plutselig blir stort, så kan det føre til en ikke optimal funksjon for hvite blodceller som igjen påvirker statusen i immunforsvaret i negativt favør. Men det verken styrker eller forbereder immunforsvaret; den normaliserer. Ja, det har fått oppmerksomhet innenfor toppidretten om reduserte nivåer av glutamin etter ekstreme økter over lengre tid kan påvirke og øke risiko for å bli smittet av ikke-gunstige patogener. Merk at her snakker vi triatlonutøvere og andre som er representable for gurppen. Vi ble presentert for en studie hvor inntak av proteinpulver eller BCAA (før, under, etter) triatlon bidro til å senke symptomene ved infeksjon i luftveiene. Det er en grunn til at Olympatoppens utøvere ikke bruker glutamin da dette fortsatt er usikkert om dem har behovet. Her vil jeg da heller vektlegge å sikre et godt nok ernæringsstatus slik at f.eks karbohydrater bidrar med at kroppsegne aminosyrer ikke blir brukt som substrat samt godt nok proteinkilder. I dyremodeller som hadde store vevskader og lignende så gav myse-protein en effekt.Vi vet at i tillegg til aminosyrer så vil både di, og tripeptider blir transportert av ukjente transportører; Trolig skjer mye av absorpsjonen via natrium-linkede transportører og muligens er opptaket av di og tripetider kvantitativt større enn absorpsjon av frie aminosyrer.Melkeproteinet inneholder en del peptider som lettere kan bli absorbert, som f.eks i myse. Nå har jeg som de fleste vet påpekt at datagrunnlaget her er lite og samtidig ofte ikke godt nok, og selv om metodikken er alt annet enn overførbart til personer ved noen tilfeller, så fant heller ikke min egen oppgave noe som helst grunnlag for å anbefale spesifikke designtilskudd hos den friske delen av befolkningen. Systematiske kunnskapsoppsumeringer innenfor idretternæring ser ut til å være i tråd med dette. Nå blir jo dette relativt ofte revidert så muligens enkelte tilskudd; enten om det er glutamin eller andre vi ikke vet om kan ha positive effekter som dagens metodikk ikke klarer å påvise ved f.eks styrketrening. Cellene må ha aminosyrer for å lage sine egne proteiner så sånn sett stemmer det at magesekken trenger dette. Mageslimhinnen er uhyre effektiv og har mange beskyttemekansimer for å hindre sårdannelse; Epitelcellene danner slim (ergo navnet slimhinner) som videre danner et lag som har som hensikt å beskytte vevet under. Dette for å hindre H+ å passere og danne magesår. En annen mekanisme er at disse cellene lever i 48-72timer og blir deretter skifte ut. Og med tanke på hvor sur pH som til stadig er i magesekken så sier det seg selv at disse over kort tid blir skadet. Ved sårdannelse så gis det kostholdsråd (mindre fett, alkohol etc) samt f.eks H2-antagonister (stopper histamin). Det er ikke meg bekjent at glutamin er et tiltak i behandling av dette, sånn uten videre. Som en liten sidesporing så vil jeg påstå at det ikke går an styrke immunforsvaret fra et fysiologisk standpunkt. Derimot kan man "forberedte immunforsvaret ved å enten bli syk eller ta vaksiner. Her har kosttilskudd bransjen vært flinke og shanghaiet betydningen. Så ja, tenkte å nevne dette samtidig som jeg nok engang at dette med blant annet glutamin er fortsatt et åpent spørsmål; men når man ikke klarer å påvise en effekt så kan man stille seg spørsmåltegn på hvor reelt stor denne skulle være. Edit: Tatt med noe mer. Endret 18. februar 2014 av Dukien 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Jeg kan gå med på at "styrker" kan være litt misvisende, tenker mer på at det kan være med på å hindre noe lekkasje av bakterier igjennom slimhinnene som igjen er med på å motvirke blodforgiftning og infeksjon i indre organer. (man fyller på hver dag) Blir ganke vagt, personlig brukte jeg glutamin(peptid) sist i 2007 ca grunnet de vage resultatene det kan vise til. Man forsker på og leter etter peptideffekten i studier for å så bruke L-glutamin i studiet. Det skrives om glutamin i artikler, for å så ikke nevne noe sted at de egentlig mener glutaminpeptider. 99,9% av alt som står om glutamin på internett skrives som om det var peptider, og nesten alt som selges av glutamin er L-glutamin. Ble aldri dårlig i magen av peptidform i tabletter, det kom så langt i systemet før det ble tatt opp. Endret 18. februar 2014 av War 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Hvite blodceller smiler av blant annet glutaminholdige peptider. Noe vil nok nå blodbanen etter at tarmene har kost seg. Peptider er uansett spennende og spesielt glutaminholdige peptider er det vist at disse kan ha gunstige effekter på å reparere betente tarmceller til å vedlikeholde tarmpermeabilitet (som du var innpå,War) I tillegg har man f.eks sett at melkepeptider kan virke antimikrobielt. Så gode kilder til proteiner er å anbefale. Utrolig hvor mye som kan forandre seg, det er ikke så "altfor" lenge siden man antok at hovedsakelig frie aminosyrer som ble transportert og flere potensielle helseeffekter fra peptider får økende oppmerksomhet. Steike War! De tablettene så robuste ut. Svelget du dem slikt eller brakk du dem i mindre biter? Endret 18. februar 2014 av Dukien Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Jeg vet at prozyme fra TN har tilsatt glutaminpeptid med vilje. Man prøver iallefall å spalte gluten med enzymer så de skal nå lenger, men jeg har tilgode å se en grei nettbutikk i norge faktisk selge det lenger. L-glutamin vil magen ta 80% av har jeg sett i flere studier, de 20% som slipper gjennom vil leveren ta for å konvertere det til glukose og lagre det som glykogen. Skal man først kjøpe det ville jeg iallefall ha satt penger på peptidbundet. Steike War! De tablettene så robuste ut. Svelget du dem slikt eller brakk du dem i mindre biter? Det var brekklinje på dem, men ja de skulle taes hele slik , ru var overflaten også. Produkt fra Tech Nutrition da Børge Fagerli var produktdesigner. Endret 18. februar 2014 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå