Gå til innhold

Lage alkohol av brus eller saft

Anbefalte innlegg

Dyrt som faen?

Rema selger eplejuice til 8kr litern, den gjæren du får kjøpt er gjerne nok til å gjære 15-30 liter, ettersom om du setter gjærstarter eller ikke.

Da ender du på ca 10kr litern for cider, er det dyrt?

/Espen

Jeg skrev det før jeg hadde kjøpt inn råvarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rikelig nok sukker i vanlig juice frå før, så det er ikkje nødvendig å tilsette raffinert sukker i tillegg.

I enkelte typer juice kan det være fornuftig å tilsette litt ekstra sukker i juicen, men pass på at det ikkje blir for søtt.

Når det gjeld prisen så vil den være avhengig av prisen på råvarene. Kjøper du større kvantum av billeg juice så koster det berre mellom 5 og 10 kr per liter, det er ofte tilbud på 1,5 liter for 10 kr på dagligvarebutikkane. Du kan også gå ut og høste f.eks rognebær heilt gratis (til neste haust).

Granateplejuice vil nok fungere heilt fint, men er det ikkje litt råflott å basere seg på granateple? Vanlig eple- juice/nektar er eit mykje billegare alternativ.

Du står sjølvsagt heilt fritt til å tynne ut juicen med vatn om du vil, men om eg forstår intensjonen din rett (basert på denne tråden og tidligare tråder) så vil du ha eit sluttprodukt som inneheld ein del alkohol, og ikkje berre eit lett gjæra produkt.

Dersom du tynner ut juicen så blir alkoholprosenten dertil lavare.

Det beste er uansett at prøver deg litt fram.

Kjøpe ein pakke med vingjær som skal holde til 10 liter, del opp gjæra i 10 like posjoner og lag 10 forskjellige viner på ca 1 liter der du eksperimenterer med tilsatt sukker og tilsatt vatn.

Etterpå så måler du alkoholprosenten og tar ein smakstest på kva som fungerer best.

Det er på ingen måte nødvendig å starte direkte med 25 liter, det fungerer heilt fint å eksperimentere litt i småskala.

Jeg vil lage noe alkohol som skal inneholde så mye alkohol som mulig.

Vil helst ha en god mengde av drikken også.

Til 10 liter trenger jeg da ti liter med juice?

Den første vinen jeg lagde ble faktisk ganske populær på et studentparty jeg var på.

Står på gjærpakken at 6 kg sukker skal løses opp i 6 kilo vann.

Lenke til kommentar

Det er billigere å kjøpe noe på polet enn å lage selv hvis jeg bare skal gjære et par kartonger.

Hva med granateplejuice for eksempel? funker det.

Nei, det er det nok ikke. Skal litt til at det blir billigre på polet. Koster deg kanskje 30-40kr literen med bra eplejuice (ikke fra kartong, de har ofte en del konserveringsmidler) og 40-50kr for gjør som holder til ihvertfall 20L.

Du er klar over at det er bare noe man lager hvis man skal lage HB right? :huh:

Per def. er det sats, smaker ganske jævelig og er faktisk ikke lovlig å lage heller uten noe frukt etc. (ikke at noen ville brydd seg)

Hovedproblemet er at denne typen gjær gjærer alt for fort og lager ganske mye usmak.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det er billigere å kjøpe noe på polet enn å lage selv hvis jeg bare skal gjære et par kartonger.

Hva med granateplejuice for eksempel? funker det.

Nei, det er det nok ikke. Skal litt til at det blir billigre på polet. Koster deg kanskje 30-40kr literen med bra eplejuice (ikke fra kartong, de har ofte en del konserveringsmidler) og 40-50kr for gjør som holder til ihvertfall 20L.

Du er klar over at det er bare noe man lager hvis man skal lage HB right? :huh:

Per def. er det sats, smaker ganske jævelig og er faktisk ikke lovlig å lage heller uten noe frukt etc. (ikke at noen ville brydd seg)

Hovedproblemet er at denne typen gjær gjærer alt for fort og lager ganske mye usmak.

Hvor mye gjær skal jeg bruke til 15 liter ca.?

Har 15 liter med eplejuice

Lenke til kommentar

Ikke noe vann. Hvis du har gjær som takler det kan du bruke 24 liter eplejuice og 1.2 kg sukker for å igjen havne på rundt 10 % (litt i overkant av 10, tror jeg). Gjæren er ofte en kostnadsdriver, så du kan presse ned literprisen litt på den måten.

Du kan selvsagt bruke mer sukker, men det skal jo helst smake ok også.

Lenke til kommentar

Har lite å si, spørsmålet er hva slags gjær har du?

Gjæren formerer seg fort, så har du lite så kan du bare starte den i et syletøyglass for å få fart på reproduksjonen.

Super atomic turbogjær

Bare å drite i å bruke. Det er laget for kun en ting, superrask gjæring som vil få det til å smake grusomt.

Få tak i noe champagnegjær. Evt. hvitvinsgjær.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så på en Behind the Walls-type dokumentar på National Geographic, at det var vanlig for vaktene i hardcore fengsler i USA å konfiskere hooch, altså juice som er gjæret til å bli alkoholholdig. Det både ser og lukter helt for jævlig sa de,

men man blir full av det, og det kunne brukes som valuta for dop eller andre varer mellom fangene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig med gjærstopp, gjæringsprosessen stopper av seg sjølv når karbohydrata(sukkeret) er brukt opp.

Gjærstopp er mest vanlig å bruke i dei tilfelle der ein vil lage produkter som er alkoholfri eller med svak alkohol. I dei tilfella tilsetter ein gjærstopp rett etter at gjæringa starter men før det utvikler seg noke særlig med alkohol, då får ein smaken av gjæringsprosessen men utan alkoholen. Det er f.eks slik ein lager alkoholfritt øl.

Det andre tilfellet der det er vanlig å bruke gjærstopp er på slike 24t, 48t, 1 vekes, osv vinsett der ein har ein tidsplan som skal holdast.

Så om du ikkje har bråhast så er det betre å lå gjæringa avslutte seg sjølv utan hjelpemiddler.

Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig med gjærstopp, gjæringsprosessen stopper av seg sjølv når karbohydrata(sukkeret) er brukt opp.

Gjærstopp er mest vanlig å bruke i dei tilfelle der ein vil lage produkter som er alkoholfri eller med svak alkohol. I dei tilfella tilsetter ein gjærstopp rett etter at gjæringa starter men før det utvikler seg noke særlig med alkohol, då får ein smaken av gjæringsprosessen men utan alkoholen. Det er f.eks slik ein lager alkoholfritt øl.

Det andre tilfellet der det er vanlig å bruke gjærstopp er på slike 24t, 48t, 1 vekes, osv vinsett der ein har ein tidsplan som skal holdast.

Så om du ikkje har bråhast så er det betre å lå gjæringa avslutte seg sjølv utan hjelpemiddler.

Da driter jeg i gjærstopp

Lenke til kommentar

De som er skikkelig tøffe bryr seg ikke om gjærrester, det ser man at ikke Nøgne, Haandbryggeriet eller Kinn gjør heller. Alt gjær legger seg på bunn av flaska, dunken eller hva du bruker. Trikset er bare å tappe fra ovenfor gjæret om du bruker hevert/pumpe. Er det flaske så er det bare å droppe den siste skvetten.

Dersom du er redd for gjærrester så funker det også å helle over på en annen kanne/dunk og la gjæret ligge igjen på den første dunken. Jeg brygger bare øl, og der ser man gjæret tydelig. Siste jeg brygget var et brownale. Vet ikke om man ser gjær i feks rødvin.

Vin liker jeg best som lagretpå fat, derfor brygger jeg mest øl som jeg etterlagrer på flasker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...