Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig prøve eksamen i RLE- Tro og tvil

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har kommet opp i RLE og skal sammenligne livssynshumanisme og kristendommen med hoved fokus på tro og tvil. Jeg klarer ikke helt og begynne, og lurer på om det var noen her som hadde mulighet til å hjelp meg.

Evig takknemlig for tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert mange måter å løse dette på. Jeg har dessverre glemt mye av disse tingene. Jeg liker å formulere en påstand og så forsøke å diskutere den.

Hva med "Livssynshumanisme er kristendom uten Gud"?

Er den egentlig noen særlige forskjeller i etikk? Er det forskjeller i hvordan etikk og verdier begrunnes? Har livssynshumanisme noen kult eller overgangsritualer?

Jeg vil tro at måten å begrunne etikk og overbevisninger på er noe forskjellig. Finnes det innslag av tradisjonalisme og irrasjonalitet i livssynshumanisme?

Er det ikke mye tvil i kristendommen, og er det ikke mye tro i sekulær humanisme?

Har sekulær humanisme noe fundament for sine etiske regler når Gud er tatt vekk?

Jeg ville vel konkludert med at det er en fundamental forskjell mellom kristendommens oppstilling av Gud som den ultimate autoritet og den ikke-religiøse humanismens større vektlegging av den menneskelige fornuft og dialog som den eneste "autoriteten" vi har. Tvilen er vel i større grad innebygget i dette prosjektet, mens den er kanskje mer farlig og uønsket i kristendommen? Her truer tvilen med å fjerne Gud som autoritet, mens tvilen i ikke-religiøs humanisme truer neppe med å fjerne fornuftig tenkning som autoritet. Den kan forandre på ting, men neppe avvise fornuften som autoritet. Her ligger også tanken om etisk progresjon innebygget. I kristendommen er etikken i større grad gitt en gang for alle og i prinsippet uforanderlig.

Jeg er ikke så flink med dette, men ingen andre har svart, så jeg prøvde meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...