Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blå tånegl

Audiovisuelt2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk en blå tånegl da jeg spilte fotball med sko som var litt for små. Det er nå en uke siden. Dag 2 stakk jeg hull på neglen med en varm nål og blod og annen veske rant ut. Alt ble kanskje ikke tappet, men det meste, og blåfargen gikk fort over.

Det jeg er litt bekymret for nå er jeg kjenner det litt i neglen. Det er ikke veldig smertefullt, men redd det skal bli det. Når jeg går (spesielt med sko) føles det ut som jeg har gnagsår på tåen (der hvor neglen starter å vokse fra). Jeg blir nesten litt frustrert over at jeg faktisk ikke har noe sår, og at tåen ser fin ut med første øyekast.

Når jeg trykker forsiktig fremme på tåneglen (som om jeg dytter neglen innover, mot foten) får jeg den samme type 'smerte'. Er dette noe å bry seg om? Betennelse? Er neglen på vei til å gro innover i tåen? Vil dette gå helt over av seg selv, enten ved at neglen faller av eller klarer å feste seg skikkelig igjen? Den sitter litt løst nemlig sammenlignet med de andre neglene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er greia med å stikke hull på negler for å tømme blodet egentlig ? Har jeg ikke skjønt meg på.. Blodet forsvinner jo med tid uansett

Det er fordi blodet skaper ett trykk på neglen som kan gjøre ekstremt vondt,

da er det bedre å bli kvitt det så fort som mulig.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Hva er greia med å stikke hull på negler for å tømme blodet egentlig ? Har jeg ikke skjønt meg på.. Blodet forsvinner jo med tid uansett

Det er fordi blodet skaper ett trykk på neglen som kan gjøre ekstremt vondt,

da er det bedre å bli kvitt det så fort som mulig.

Gotcha, takk for oppklaring.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

Smerten i seg selv er jeg ikke så bekymret for, men veldig ofte er jo smerte kroppens måte å si ifra om at noe er galt på.

Abyss, hvordan fikk du den betennelsen i utgangspunktet? Når og hvordan skjønte du at du burde dra til legen? Klarte du å gå normalt selvom du hadde betennelse?

Lenke til kommentar

Selv om skaden muligens allerede er skjedd for deg er det veldig lurt å ikke drive å pirke i slike ting. Kanskje får man vondt i tåa en liten stund pga. litt trykk men det går fort over og er ikke noe sammenlignet med infeksjon under neglen som man risikerer dersom man stikker hull. Har hatt mange blånegler gjennom tidene men aldri stukket hull på dem. Den verste smerten som noensinne oppsto pga. blånegl var slik at jeg måtte halte i et par dager, men etter det ble det helt fint igjen. Tok selvsagt lang tid til neglen og blodet forsvant men smerten var null problem etter et par dager. Samme gjelder vannblemmer. La dem sitte så lenge som mulig så unngår du både infeksjonsfare og unødvendig smerte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...