Gå til innhold

Hvor "realfagstungt" er psykologistudiet?

Luringfax

Anbefalte innlegg

Tenkte å studere psykologi i england etter sommeren, og jeg hadde egentlig bestemt meg, helt til en samtale jeg nettopp hadde med en rådgiver.

Hun sa ganske strengt at psykologi faktisk er et realfag, og det er mye biologi og mattematikk. Hun plassterte mao studiet i samme kategori som andre "hard sciences", slik som medisin og ingeniørutdanning.

Det var en liten oppvekker for meg, siden jeg er blitt veldig overbevist om at realfag generelt ikke er noe for meg.

Ikke misforstå meg: jeg er klar over at det er litt biologi og statistikk innvolvert, og dette var jeg helt forberedt på. Jeg har ikke noe problem med å sitte timesvis hver dag med nesen gravd ned i en feit bok om psykologiske teorier og historie. Men jeg merker at det ikke rimer med hva jeg kan om meg selv å studere et område som kan bli kategorisert som "realfagstungt".

Jeg er interessert i å høre fra mennesker med erfaring fra psykologistudiet, og hva de har å si om mengden av realfag.

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par kompiser/venninner som tar psykologi her i England, og det er ikke realfagstungt det. Det er litt statistikk, men veldig enkel statistikk, typ uten særlig matte. Har også litt biologi etc, men ikke noe å frykte. De jeg kjenner hater realfag de også.

Anbefaler deg å sjekke ut hvilke fag du må gjennom, så får du et visst innblikk. Har du planer om å bli psykolog i Norge så vil jeg dog anbefale bachelorgraden ved HIL.

Edit: Dette selvfølgelig om du ikke kommer inn på profesjon.

Endret av AnewZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ei som holder på med psykologi på det samme stedet jeg studerer. Hun sa ofte at hun ikke likte matte og det er derfor hun valgte det studiet. Det som er hardt med psykologi er at det i motsetning til realfag veldig ofte ikke er noe fasitsvar til hvordan et problem kan løses.

Ironisk nok (sett fra en ingeniørstudent sin side), så hadde hun inntrykket av at studiet jeg holdt på med var mye hardere enn det hun gjorde -- selv om akkurat denne diskusjonen er et potensielt 'worm hole'... ;)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...