Sailfish Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Hei!Jeg har en stasjonær som jeg bygde i 2005. Den slutta å fungere for et par år siden, men jeg har ikke bryd meg så mye om den siden jeg har hatt laptop. Nå har jeg veldig lyst til å gjøre den om til en FreeNAS, så jeg vil gjerne vite hvilke deler jeg kan gjenbruke Dataen skrur seg på, men får ikke lasta BIOS. Når man skrur den på så kommer man bare til en svart skjerm. Ingen pip eller noe annen lyd, bortsett fra viftene. Jeg åpna kabinettet for å sjekke om alle viftene fungerte som de skulle. Jeg fant en liten vifte som var nesten ikke til å rikke. Når jeg prøvde å hjelpe vifta rundt med fingeren hørtes en skrapende lyd. Den er helt tydelig ødelagt. Jeg vet ikke hvor lenge den har vært sånn. Kan det være dette som er problemet?Vifta er veldig liten og står oppå en liten heatsink, rett ved siden av CPUen. I følge brukermanualen, så er det posisjonen til "nVidia Crush 19 SLI". Dette er en del av "Crush 19 nVidia nForce4-SLI Intel Edition chip-set, ikke sant? Kan det være at denne komponenten har blitt ødelagt på grunn av økt temperatur? Vil det kunne gi symptomer som jeg har observert? Den stasjonære har følgende deler: Tower - Raidmax Cobra 822 Sølv Strømforsyning - NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W CPU - Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket Hovedkort - MSI P4N Diamond, nForce4 SLI Intel Edit GPU - XFX GeForce 6800GS 256MB GDDR3 XXX HDD - 2 x Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 RAM - Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Skjerm - Samsung 19" LCD Syncmaster 913V TC099 DVD - Sony DVD-brenner DWQ30SV IDE OEM Silver Minnekortleser - AC Ryan multikortleser 5¼" sølv Diskett - Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sølv Håper noen kan hjelpe meg, med neste skritt i feilsøkinga! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Skal ikke se bort fra at du har grillet "Nordbrua" Den vifta er nok der av en grunn. Når det er sakt så finner du nok bedre komponenter på søppelfyllinga Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Skal ikke se bort fra at du har grillet "Nordbrua" Den vifta er nok der av en grunn. Når det er sakt så finner du nok bedre komponenter på søppelfyllinga Så det vil si at hovedkortet er ferdig, det da? Kan noen av de andre hardware-komponentene ha blitt skada, som konsekvens av grilla chip-set? CPU, f.eks? Ja, det er det som skjer når man lister opp 9 år gamle data-komponenter Likevel, til FreeNAS, ser jeg at Pentium 4 prosessorene blir mye brukt. RAM trengs det heller ikke mye av. 1000W strømforsyning burde holde... og HDD, tross små, kjører på 7200 rpm GPU trengs ikke i en ren server, men om jeg ønsker å bruke den som NAS/multimedie-senter, så kjøper jeg nok et billig, nyere kort. Endret 19. februar 2014 av Sailfish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå