Taurean Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Hei! Jeg har tenkt å studere og jobbe med de to nevnte fagene.Er 30 år, har fullført byggfag, svennebrev som snekker. Har lyst til å jobbe med det motsatte av det rent fysiske i arbeidslivet i den neste delen av mitt arbeidsliv. Bor på Østlandet.Har undersøkt litt rundt hvordan jeg skal gå frem. Ringte inntakskontoret: Siden jeg er over 25 år, men har fullført vgs, så har jeg generelt ikke krav på voksenopplæring. Fikk beskjed om at det er lovfestet at alle fylker skal ha et tilbud, men at voksenopplæring gies aller oftest til de som ikke har fullført vgs. Dermed ble konklusjonen at jeg burde studere som privatist.Fra Karrieresenteret Østfold fikk jeg vite om noe de kalte "23\5-regenel", dette ble ikke helt utredet hva betydde. Jeg fikk dog vite at det hadde en del å si at jeg hadde 5 år eller mer sammenlagt 100% stilling i arbeidslivet. Det har jeg.Utover dette setter jeg stor pris på om noen vil fortelle hvordan de har gått frem, fra før de søkte på utdanning, til hvordan de nå sitter i jobb Det som er av interesse er økonom, markedsanalytiker, investor, regnskapsarbeider, og eventuelle stillinger av relevans rundt dette.På forhånd mange takk for svar Lenke til kommentar
code Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 23/5 regelen er for personer som har fylt 23 år og har tilsammen 5 års arbeid eller skoleutdanning. De som går under denne regelen trenger færre fag for å få generell studiekompetanse kontra de som ikke går under 23/5 regelen. Fag man må ha er: 2x Matematikk, Norsk, Engelsk, Historie, Naturfag, Samfunnsfag. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html Flere privatist skoler har pakke løsninger på rundt 50,000 kr. Får da generell studiekompetanse over to semestre. Kan jo søke litt rundt på Forkurs og Y-veien, men tror det er mere relevant ved ingeniør studier. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå