Gå til innhold

Lang reparasjonstid på nytt objektiv


Anbefalte innlegg

 

Er ikke hovedkriteriet ved å benytte seg av angrerett at varen er uskadet og fremstår som ny?

Nei, hovedkriteriet er at varen skal være i vesentlig samme stand og mengde som da du mottok den. Var den defekt ved ankomst, og du sender den defekt tilbake, så er den fortsatt i samme stand og mengde.

 

Sant, sant. Har sett for meg at esken helst ikke skal være åpnet, altså ikke brutt forsegling der det er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant, sant. Har sett for meg at esken helst ikke skal være åpnet, altså ikke brutt forsegling der det er det.

 

Forseglingen kan gjerne være brukt, og varen kan gjerne være tatt i bruk. Det skal ikke innskrenke din rettighet i forhold til angrerett.

 

Men du kan ikke ha tatt den i bruk som din egen, og den skal ikke være vesentlig forringet i forhold til den stand som varen var da du mottok den.

 

Angående å sende defekte varer tilbake på angrerett, så kan også se det på denne måten: Si at du mottar en vare som er defekt. På tross av dette, finner du ut at varen, selv i fullt fungerende stand, ikke vil dekke ditt behov. Hvis du da må sende varen tilbake for reparasjon eller omlevering, så kan angrerett fort ha passert innen du mottar den tilbake. Derfor er man i sin fulle rett til å benytte angrerett på varer som er defekte på det tidspunktet man mottar dem.

Lenke til kommentar

Angående å sende defekte varer tilbake på angrerett, så kan også se det på denne måten: Si at du mottar en vare som er defekt. På tross av dette, finner du ut at varen, selv i fullt fungerende stand, ikke vil dekke ditt behov. Hvis du da må sende varen tilbake for reparasjon eller omlevering, så kan angrerett fort ha passert innen du mottar den tilbake. Derfor er man i sin fulle rett til å benytte angrerett på varer som er defekte på det tidspunktet man mottar dem.

 

Siden tråden er løst kan vi la det flyte ut litt her eller :)

 

Man kan faktisk bruke varen og danne seg et bilde av varen før man angrer seg.

 

På den annen side så har man ikke fått prøvd varen siden den er ødelagt og funnet ut om varen virkelig oppfyller forventningene, det er i sånne tilfeller at man får en erstatningsvare eller hevet kjøpet hos seriøse forhandlere, får man en ny vare blir den gamle ordren annullert og en ny ordre generert og man får 14 nye angrefrist dager.

 

En betjent opplevde akkurat dette problemet på Elkjøp "de har 30 dagers returrett", en telefon han kjøpte fungerte overhode ikke når han slo den på og når han leverte den inn så ble det er reklamasjon og han fikk ikke hevet kjøpet, det positive var at han fikk ny telefon neste dag når saken ble registrert i deres systemer, men dette kan nok ikke sammenlignes med angrefrist direkte.

 

Når det gjelder angrefrist sier lover tydelig at kjøper ikke behøver og begrunne hvorfor kjøper vil benytte seg av angreretten, så sier man ikke fra at varen er ødelagt vil kanskje nestemann som får varen oppleve det samme.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk at angreretten ikke gjelder i butikk, men bare på nett eller omreisende selgere.

Om ovenfornevnte telefon var kjøpt i en av deres butikker, ville Elkjøp ha full rett til å forsøke å utbedre feilen innen rimelig tid, og et bytte etter en dag må da kunne sies å være rimelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...