Gå til innhold

Norske oversettelser for kjønnindentitets relaterte begrep (Non-binary gender, Binder...)

Crypticmilk

Anbefalte innlegg

Hei, dette er det første innlegget jeg lager her! Jeg er usikker på om dette faller under denne kategorien, lurte først på om det gikk under seksualitet men kjønnsidentitet er jo noe annet.

Jeg lurer på det er noen norske oversettelser for disse begrepene?

Non-binary gender - Jeg vet at det kan kalles kjønnsskeiv, men føler at det blir en del misforståelser eller at det høres litt frekt ut? Det er om de som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, begge deler, begge på samme tid osv.

Binder - Et plagg man har rundt brystene for å presse dem inn slik at de ikke "vises".

Er det noen som har noe kunnskap om begrepene Agender, genderfluid, intersex osv. og om at de finnes på norsk?

Endret av Crypticmilk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Intersexual" oversettes på godt norsk til interseksuell eller hermafroditt - da det er spesifikt tilstanden hvor man har både feminine og maskuline kjønnsanlegg.

"Gender fluid" finner jeg ikke i noen av ordbøkene mine, dog fant jeg en beskrivelse på Urban Dictionary - som beskriver det som en tilstand hvor individet føler seg som både gutt og jente og at dette kan variere fra dag til dag, uavhengig av hvilke kjønnsorganer vedkommende har. Dette er nært beslektet med transseksuell/transkjønnet, men det brukes i Norge stort sett etter det jeg har forstått om personer som føler de har motsatt kjønn av det kjønnsorganene skulle tilsi. Vanskelig å dikte opp noe ord her, det finnes sikkert ord som brukes på dette i "miljøet".

"Agender" må vel oversettes til kjønnsnøytral/kjønnsløs. Husk at dette ikke har noe med hvilke kjønnsorganer vedkommende har, men hvordan individet FØLER seg.

Nå er ikke jeg så opptatt av å plassere folk i båser, så jeg driter i hva slags seksualitet folk har. Både om de føler seg som menn, føler seg som kvinner, er homofile, bifile, homoseksuelle, biseksuelle, hemafroditter eller kjønnsløse - jeg bryr meg mer om personligheten, om det er folk som oppfører seg og er snille og greie. Så lenge du forholder deg til Kardemommeloven, så bryr jeg meg ikke om du er svart, rød, gul eller hvit heller - det er revnende likegyldig.

Om de som er noe av dette, har et behov for å båssette seg selv av en eller annen grunn, så er det helt OK - og heller ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Folk må få gjøre som de vil, så lenge de ikke plager meg, og hvilke preferanser og følelser andre har - det er for meg revnende likegyldig.

Det er heller ingen vits å bruke et ord ingen forstår betydningen av, så hvorfor ikke bare beskrive "tilstanden" med noen få ord?
1 - "Jeg heter Gustav og føler meg av og til som mann, men andre dager som kvinne."
2 - "Hei! Hyggelig å møte deg. Er det noe som plager deg, eller har du det helt fint som du er?"
1 - "Jo, takk - jeg har det bare bra, skulle bare ønske andre folk klarte å oppføre seg normalt rundt meg."
2 - "Ja! Det er vel noe med at ikke alle er vant med det, men jeg er enig i at folk kunne brukt mer tid på å konsentrere seg om seg selv, og mindre på å dømme andre - det hadde vært fint."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...