Jon85 Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Hei folkens, Kjøpte meg et 780 ti EVGA "SC". Alt fungerer fint bortsett fra jeg får en veldig irriterrende lyd ved load. Dette får jeg: Link Ikke min maskin, men jeg har det samme problemet. Lurer bare på om noen andre får dette? og evt. det er måter å løse dette på? Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Coil Whine kommer av at en del i skjermkortet (Eller andre komponenter for den skyld) resonnerer med frekvensen til signalet som blir sendt gjennom den. Hvis det faktisk er snakk om Coil Whine så er det ingen måter å løse det på med mindre du har utstyr og ekspertise til å fysisk bytte delen som lager lyden. Det er også noen som sier det virker å bruke superlim inni coilen for å hindre vibrasjon, men dette vil jeg absolutt ikke anbefale. I tillegg vil alle disse fiksene som går på å fysisk endre noe på skjermkortet bryte reklamasjonsretten og garantien. Dette er teknisk sett feilproduksjon, men det påvirker ikke ytelsen, levetiden eller noe annet så hvis du fortsatt vil bytte til et nytt kort så bare kontakt butikken. I 99% av saker vil det ikke være noen problemer med å bytte et kort pga Coil Whine. Endret 19. februar 2014 av Bjoolz Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Nå har jeg ikke fått prøvd det ut, da jeg aldri har vært borti det personlig. Men det er mulig en ekatra filterkondensator for å rense strømmen og dempe div. Ripple på inngangen. Ikke at dett er nor lett med mindre man har vesentlig elektroerfaring vel og merke. Lenke til kommentar
zir Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Hvor ligger coilen på gpuen egentlig (bruker EK block, så lyden kommer fra selve pcben selv) ? Har coil whine selv, som synger ved høy fps Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Det trenger ikke bokstavelig talt være coilen, men også kondensatorer som blir brukt i VRM-delen på skjermkortet. Muligens også i eventuelt filter før VRMen og i selve switchetransistorene. men siden man har EVGA i tillegg, som jo er kjent for ha rimelig god garanti og god service, så tipper jeg også du får byttet kortet. Man kan kanskje vurdere å gå for 780Ti classified, som altså ikke bygger på det billige Nvidia-designet på VRMene, som sannsyneligvis står for mye av grunnen til Coil Whine i ditt tilfelle. Endret 19. februar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
zir Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Jeg har 780ti classi, voldsomm coil whine hvis jeg kjører 3dmark med den første testen da jeg får oppi tusen vis av FPS.Eller hvis jeg overclocker høyt oppimot 1300mhz +. Da blir det musikk... Men ellers under normale senario så er det minimal. For min del bryr jeg meg ikke så mye. Eller kanskje skal jeg prøve å RMA å håpe jeg får bedre kort? lol. Klokker nå 1280mhz med 1212v (skyn3t bios) Er det bra? Endret 19. februar 2014 av zir Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Har samme pipinga i 780 kortet mitt og la først merke til det i 3DMark. En bekjent av meg har et 770 SC kort med samme "problem". Begge kortene er forøvrig EVGA. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har 780ti classi, voldsomm coil whine hvis jeg kjører 3dmark med den første testen da jeg får oppi tusen vis av FPS.Eller hvis jeg overclocker høyt oppimot 1300mhz +. Da blir det musikk... Men ellers under normale senario så er det minimal. For min del bryr jeg meg ikke så mye. Eller kanskje skal jeg prøve å RMA å håpe jeg får bedre kort? lol. Klokker nå 1280mhz med 1212v (skyn3t bios) Er det bra? Det kan nå skje de fleste. Er i og for seg et komplekst problem som vil påvirkes av strømforsyningen din VRMen på skjermkortet og til og med selve strømnettet i huset/leiligheten. Godt designede kretser vil vel og merke ha en bedre motstandsdyktighet mot problemet. Det skal litt til for å få et kort med vesentlig coil whine, men noe usikker på om sannsynligheten øker nå som man vet at kombinasjonen av PSUen din, strømnettet ditt og den VRMen på skjermkortet har utløst en markert Coil Whine. (har som sagt aldri vært så heldig å fått et slikt kort, så får ikke kjørt noen analyser på problemet) Lenke til kommentar
Jon85 Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Hmm etter å ha lest litt rundt i diverse forumer virker det som et generelt problem med 700 serie gfx kort, er da litt skeptisk til å bytte til et nytt kort, pga. kan jo få et med verre coil whine. For nå har jeg bare lyst saken med å sette vsync på spill. Men får fremdeles litt "whine" i spill menyer og slikt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Må ikke glemme at det sannsynligvis er flere millioner 700-serie grafikkort der ute på markedet, og det er en forholdsvis liten posjon med Coil Whine. Sjansen for å få et kort med verre Coil Whine er nok rimelig liten. Hvis det skjer så ville jeg vurdert å teste med en annen PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå