knipsolini Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg ble forespurt om å bytte kjellerbod med en nabo, mot et mellomlegg. Jeg har en bod på ca. 10 kvm, mens naboens bod er på ca. 5 kvm. Jeg har uten hell forsøkt å finne boder til salgs i Oslo, i et forsøk på å finne omtrentlig markedsverdi på boder i Oslo. Boden er i kjelleren på en boligblokk ferdigstilt i fjor, og ligger i bydel Sagene. Noen som har innspill til hvordan jeg kan verdsette disse fem ekstra kvadratmeterne med bod? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 En lignende diskusjon på dette forum fra 2007 kan kanskje være av interesse: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=829242 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Det er veldig subjektivt. Jeg lukter at du blir forsøkt lurt lang vei. 5 kvadratmeter bod høres sikkert lite verdifullt ut, men jeg tror verdien er høyere enn du aner. Hva er nåværende kvadratmeterpris på boligene der? Alternativt omregnet til månedlige lånekostnader ved 100% belåningsgrad. Hvor mye er disse kvadratmeterne verd for deg og hvor stor er betalingsviljen til naboen? Regn verdi i prosent av annet boareal. F.eks at du verdsetter boareal og bodareal likt eller bodareal til 50% av boarealet. Er det snakk om engangssum (kjøp) eller leiepris? Jeg ville foreslått månedsleie hvis jeg var deg. Da har du retrettmuligheter senere. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 En lignende diskusjon på dette forum fra 2007 kan kanskje være av interesse: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=829242 Takk. Et godt tips derfra var å ta kontakt med styret. Det er veldig subjektivt. Jeg lukter at du blir forsøkt lurt lang vei. 5 kvadratmeter bod høres sikkert lite verdifullt ut, men jeg tror verdien er høyere enn du aner. Hva er nåværende kvadratmeterpris på boligene der? Alternativt omregnet til månedlige lånekostnader ved 100% belåningsgrad. Hvor mye er disse kvadratmeterne verd for deg og hvor stor er betalingsviljen til naboen? Regn verdi i prosent av annet boareal. F.eks at du verdsetter boareal og bodareal likt eller bodareal til 50% av boarealet. Er det snakk om engangssum (kjøp) eller leiepris? Jeg ville foreslått månedsleie hvis jeg var deg. Da har du retrettmuligheter senere. Kvadratmeterprisen på leilighetene ligger på 55-70 000 kr, avhengig av størrelse og etasje. Min bruksverdi er lav, og betalingsviljen til naboen har jeg liten kunnskap om. Men jeg er uansett ikke interessert i å selge/bytte bod med mindre jeg får minimum markedsverdi. Jeg har ikke pengenød, så det er ingen fare for at jeg blir nødt til å selge på billigsalg. Naboen ønsket ikke å leie, kun bytte. Det er ingen fare for at jeg blir svindlet, om jeg ikke er sikker på at jeg får det boden er verdt så kommer jeg ikke til å selge. Det er bare ikke så enkelt å verdsette kvadratmeterprisen på bod i indre Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå