Bruker-158599 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Hei. Leste nettopp om denne saken her, hvor en bil kræsjet i en bil som ble tauet. Føreren av bilen som stod for tauingen, har fått førerkortet beslaglagt. Jeg lurer på er hva som vil skje med bilen som kræsjet i bilen som ble tauet? Stod at han ikke overholdt vikeplikten, men det er vel heller ikke lov å taue biler lenger? Vil skadene gå på hans forsikring? Takk så mye for svar Edit: Er lov å taue bil. Regler Endret 18. februar 2014 av -Twix- Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 ...men det er vel heller ikke lov å taue biler lenger?... Er det blitt forbudt å taue biler? 1 Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 ...men det er vel heller ikke lov å taue biler lenger?... Er det blitt forbudt å taue biler? Se der ja, er visst lov. Fikk vite av noen venner for noen uker siden at det ikke var lov, men da har jeg kanskje misforstått, ellers så har de. Jeg lurte veldig da de sa det ikke var lov. Fant reglene her. Da legger jeg saken død Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Det var føraren som slepte bilen som braut vikeplikta. Bilen som kjøyrde inn i den slepte bilen kjøyrte etter som eg forstår på ein forkjørsveg (det er vikeplikt linje i asfalten). Grunnen til at han mista førarkortet var fordi han tydeligvis berre berekna nok plass til seg sjølv på vegen, det slepte kjøyretøyet følgte berre med på lasset og var på den måten utan skuld for vikepliktsbruddet. Forøvrig kan det nemnast at det er slike ting som gjer at ein skal være forsiktig med å taue andre biler. Når du tauer eit kjøyretøy så er det den tauande bilen som får skulda for eventuelle uhell og ulykker då den slepte bilen blir rekna som tilhenger. Så med mindre partane avtaler eventuell ansvarsfordeling ved uhell så kan det bli kostbart å taue andre kjøyretøy. Typiske eksempler er dersom tauebilen kjøyrer litt for fort og bilen som blir slept har dårlige bremser (pga av at bremseforsterkeren ikkje virker) slik at den slepte bilen kjøyrer inn i bakenden på slepebilen. Då er det bilen som sleper som har ansvaret sidan den slepte bilen ikkje kunne tilpasse verken avstand eller fart. Eit anna typisk eksempel er når ein bil kjøyrer seg fast i grøfta, du vil være snill og tilbyr deg å dra bilen opp på vegen igjen. Du fester tauet, og setter deg i bilen. Du gir gass og plutselig så "hopper" bilen som blir slept ut av grøfta og inn i din bil. Då er det også du som får skulda sjølv om det var den andre føraren som kjøyrde bilen sin i grøfta. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Denne saken påpeker også behovet for å ha GODT merkede slepetau. Har vært noen ganger i lignende situasjoner, men hvor de som sleper kjører med nødblink, hvor kun sideblinklysene er synlige. Lav fart, man tror de blinker inn og plasserer seg, men suser videre ut i krysset. Fantastisk.. Ser også mange NAF/VIKING/FALCK-biler som tauer med nødblink på både trekkvogn og "henger" Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Ja for å ikke å snakke om ved feltskifte, de har jo nødblink så når de skifter felt kommer jo helt uventet. Idioter altså.. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Synes dere det burde bli ulovlig å taue bil? Etter å ha lest kommentarene deres forstår jeg at det er vanskelig å lese biler som blir tauet i trafikken da de ofte har på nødblink. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Helt greit for min del at man tauer biler, men da får man gjøre det uten nødblink som forsåvidt er ulovlig også. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Jeg husker jeg og en kompis var nødt til å taue en gang for mange år siden.. Rotoren røyk i Sinsenkrysset (vi kom ovenfra, skulle østover mot Ryen) sånn ca midt i rundkjøringa.. Vi fikk hjelp av en politipatrulje som tilfeldigvis var der til å stoppe trafikken, vi fikk hektet på slepetau og kom oss av gårde.. Ved Bryn (etter tunnelen der..) kom det en bil ved påkjøringa som ikke så vårt godt merkede slepetau, han skulle absolutt legge seg inn mellom oss til tross for tuting og signaler.. Heldigvis så han tauet i siste liten, og forstod kanskje hvorfor jeg ikke ga han plass til å legge seg inn På Ryen parkerte vi bilen mens vi hentet nytt fordelerlokk og rotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå