Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Borettslag - Har eget bad fra 2008, må betale installasjon på nytt

XaviC

Anbefalte innlegg

Hei:

Mitt borettslag kjører nå rørrehabilitering (generelt) og installasjon av nye bad i nesten alle leilighetene (det er ikke bad rehabilitering siden de ikke hadde bad før, bare felles bad i gangene). Jeg har eget bad, oppuset i 2008, jeg trenger ikke å installere et til.

Felleskostnadene har nå økt i 30% pga prosjektet. Styret står at grunnet til at jeg også betaler 30% høyere felleskostnader er et jeg er inn i rørrehabiliterings prosjektet.

Er dette lovlig? Det føles urettferdig.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Borettslaget er pålagt av lov å utføre vedlikehold på felles installasjoner. Så ja, dette kan styre gjøre. Dette er en av ulempene ved å bo i borettslag.

Lenke til kommentar

Takk for svarer.

Enig om at jeg bruker rørene, ikke noe å si der. Problemet er at jeg betaler for et nytt bad og, noe jeg har fra før.

Som Troe sier, dette er en av ulempene ved å bo i borettslag, og noe du bare må finne deg i. Skjønner at det er ergelig, men det ville vært uutholdelig for borettslaget å ta hensyn til hvem som kun ønsker oppgradering av rør (mye av badet må kanskje rives for å legge nye rør uansett) og hva kostnaden blir i forhold til både nytt bad og nye rør. Samt at de da står ansvarlig for det nye badet, noe de ikke kan gjøre når badet er lagt av noen andre, om de har ansvaret for kun rør, eller hele badet, eller bare den delen av badet som ble revet osv... osv... Blir bare rot i så fall.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kan bli tungt for styret å håndtere sånne prosjekter i forhold til hvem installerer, hvem er ansvar, osv. men vi snakker om >150k for, faktisk, ingenting. Lesson learned, iallefall.

Takk for at du brukte såpass tid til å svare.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kan bli tungt for styret å håndtere sånne prosjekter i forhold til hvem installerer, hvem er ansvar, osv. men vi snakker om >150k for, faktisk, ingenting. Lesson learned, iallefall.

Takk for at du brukte såpass tid til å svare.

Nja, ingenting er vel å ta litt hardt i :)

Du får nye rør, noe som i seg selv er en ganske stor investering. Husk at deler av badet nok måtte ha blitt revet uansett for å installere nye rør, og ettersom de har investert i nye rør så betyr det at de gamle begynte å bli gamle og slitte... og faren for vannskade på ditt nesten nye bad ville ha vært mye høyere enn når disse er blitt byttet.

Du får også et 5-6 år nyere bad. Det anslås at bad kan begynne å trenge enkelte oppgraderinger og vedlikehold ut over renhold allerede etter 10-15 år, så du forskyver jo det behovet fremover i tid. Nye rør og helt nytt bad øker også verdien på leiligheten, spesielt når det er i regi av borettslaget (fordi da har de ansvaret for det).

Lenke til kommentar

Da rørene ble skiftet her hjemme (allerede gjort) det var bare et innbygd skap som ble rivet (tilkobling til de nye rørene ut av leil.). Rørene inn i leil. er "nye" fra 2008, samme som badet og kjøkenet. Mitt bad er høy standard med mosaic flis i sort, grå og hvit farger, tre på benken, spotlyser, osv. Hvis jeg bytta til det som borettslag tilbyr skulle standard gå ned.

Jeg skjønner at det blir ikke noe å tenke på for de som ikke har bad (>90% av andelseierne) eller de som har den samme standard som de tilbyr, helt enig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det blir ikke noe å tenke på for de som ikke har bad (>90% av andelseierne) eller de som har den samme standard som de tilbyr, helt enig.

Vanligvis så kan man jo velge å oppgradere fra standard.

Vi gjorde samme her i brl for 4 år siden (mener jeg), og da var det noen som laget bråk fordi de hadde pusset opp badet for 1-2 år siden, men kommer ingen vei med det. - Her var det også varslet at det skulle gjøres mange år i forveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...