Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselfilter er gått ut på dato - nødvendig å bytte?

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Renault Kangoo 2007 hvor jeg har fulgt serviceintervallene. Det eneste som ikke er skiftet i hht. kilometerstanden er dieselfilteret som skal byttes på 40000 km. Jeg har nå nådd 45000 km. Dieselfilteret har innebygd vannsensor og koster rundt 1000 kr (bilxtra).

Bør jeg løpe til verksted å bytte denne nå? Hva er symptomer på dårlig dieselfilter? Hvor mange arbeidstimer bør verkstedet klare seg med til denne jobben?

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig dieselfilter gir ingen symptomer før det er tilnærmet tett, og bilen får for lite diesel. Merkes da på ujevn gange, "splutring" og "hosting" på høy belastning. Egentlig samme symptomer som når man kjører tom tank, men om det er tett filter kan den ta seg opp igjen en liten stund om du trår inn clutchen og ruser motoren uten belastning.

Tar sjeldent mer enn 10-15 minutter å skifte, men de vil antakelig ta betalt for en hel halvtime..

Lenke til kommentar

Dårlig dieselfilter gir ingen symptomer før det er tilnærmet tett, og bilen får for lite diesel. Merkes da på ujevn gange, "splutring" og "hosting" på høy belastning. Egentlig samme symptomer som når man kjører tom tank, men om det er tett filter kan den ta seg opp igjen en liten stund om du trår inn clutchen og ruser motoren uten belastning.

Tar sjeldent mer enn 10-15 minutter å skifte, men de vil antakelig ta betalt for en hel halvtime..

Jepp, de skal selvfølgelig ha en 1/2 time arbeid for å utføre jobben. Men overlevelig pris på det uansett. Vil helst ikke skifte dieselfilteret selv. Kan ikke noe om det. Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...