Gå til innhold

Hvor mye koster vaskemaskinforbruket mitt?

screenman

Anbefalte innlegg

Siden jeg har veldig lite klær for tiden, så ender dette dessverre med at jeg ofte må vaske klærne mine.

Jeg har derfor følgende spørsmål: Dersom jeg vasker klær 1-2 ganger hver dag i 31 dager, og jeg i alle vaskene bruker et program som bruker en og en halv time per vask, hvor mye vil dette koste sånn ca. i strømforbruk?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer jo an på maskin, mengde og temperatur. En moderne vaskemaskin bruker under 1 kWh på 40 grader med full maskin, men på 60 grader vil den ligge på under 1,5 kWh. Derfor er War sitt regnestykke feil, prisen bli kanskje rundt halvparten ved full maskin og snaut 1/3 ved halvfull maskin.

Lenke til kommentar

Det skal også sies at det aller meste av energien går ut med vaskevannet, så man får ikke noen nevneverdig oppvarmingseffekt av vaskemaskinen.

Tørker du klær inne må du regne med ytterligere et par kWh/vask for tørkingen. Tørking "stjeler" varme fra huset og det får du ikke igjen. Denne energien hentes rett og slett fra varmeenergien i lufta i huset, som igjen kommer fra oppvarmingskildene dine. Oppvarmingskostnadene vil igjen være veldig avhengig av oppvarmingsmetode. Tørketrommel med/uten kondens vil også ha vidt ulike regnskap.

Lenke til kommentar

War: Både varme og vasking er noe vi ønsker. Hadde vaskemaskinen avgitt sin energi som varme til boligen ville man fått dobbel nytte av energien. Det gjør man ikke siden det varme vaskevannet går rett i sluket.

Ellers så er det svært sjeldent folk har så kraftige varmeovner som 2 kW og ennå sjeldnere at sånne ovner ikke har termostat. Du setter med andre ord opp et urealistisk scenario for å sverte ovner mer enn de fortjener. En vanlig panelovn er i dag på 0,25-1,2 kW og utstyrt med termostat. Det vil si at den bare står på så lenge det er behov. På skikkelig kalde dager vil de bruke opp mot 6-28,8 kW. På varme dager helt ned mot 0 kW. Din strømpris på 87,4 øre er også høyere enn nødvendig. Det siste året har jeg i snitt betalt 75 øre/kWh inkludert nettleie, mva, avgifter og fastavgift.

Oppvarming kan selvsagt gjøres både dyrere og billigere med andre oppvarmingsmetoder. Varmepumpe er genialt sånn sett. Vedfyring og oljefyring er rene tapsprosjekt økonomisk.

Lenke til kommentar

Eksempel for enkel regning, om det blir 150kr eller 160kr er ikke store forskjellen for bildet av prisen.

Om man ikke liker eksempel på 2000w så kan man dele prisen på 2

Om man mener den står på halve døgnet kan man dele den prisen på 2 igjen.

Det er vanlig å ha ovn under vinduet, der kan det lekke kald luft og min ovn slo seg på 22t døgn, men nye vinduer er det gått ned til 14t ifølge måleren jeg har satt på.

Lenke til kommentar

Mesteparten av klær vaskes nok på 40 grader.

1kwh/vask la oss si 1kr/vask siden vi ikke kjenner detaljene. 2-3 kroner i vaskemiddel, altså 3-4kr/vask.

La oss ta fire

4*2*365=2920kr

mot to ganger i uka 52*2*4=416

Differanse 2504kr/år, eventuelt må du ha investering på litt over 60 000 kroner investert for å dekke beløpet (4 % regelen). Med andre ord, har du penger er mer klær en god investering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Grovt regnet koster en vaskemaskin 1 kr. i strøm.

Vaskepulver koster ca. 1 - 2 kr.

Vann, dersom du har vannmåler: 2 - 3 kr.

Totalt ca. kr. 4,- pr vask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...