-Just-Me- Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Hei, har i flere år vært veldig slapp med lav energi, ekstremt frossen om morgenen, og ofte veldig varm om kveldene. Selvfølgelig, det trenger ikke ha noe med dette å gjøre, men skader ikke å få sjekket det. For å gjøre det kort; Vet noen prisen på hva det koster å få sjekket testo-nivået og stoffskiftet? Gjøres ikke det ved en blodprøve? Har lett på nettet, men finner ikke noen priser. Takk på forhånd Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Det er jo en standardtest hos fastlegen din. Koster ikke en arm og et bein det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Dette kan du gjøre hos fastlegen og da går det på frikortgrense 1. Dvs at uansett hvor mye du går til legen og tar prøver og tar ut blåresepter på et år så koster maks 2400 kroner eller noe sånt. Pris for time og prøver regner jeg med blir rundt 300 kroner. Normalt får du bare beskjed om prøvene er unormale, hvis du vil vite testosteronnivået ditt kan du be om å få resultatet sendt i posten. Så veldig slapp kan du strengt tatt ikke ha vært i flere år uten å gå til legen. Det irriterer meg litt når folk overdriver sånn. Hadde du vært veldig slapp hadde du ikke lurt på hva det kostet, men hvordan du i det hele tatt skulle klare å komme deg til legen. Korriger meg hvis du faktisk er dausjuk. Du bør dessuten la legen ta en vurdering på om det kan være andre ting i veien enn bare disse to tingene. Sjansen er minst like stor for at det er noe annet. Det er jo en standardtest hos fastlegen din. Koster ikke en arm og et bein det.Jo, de må ha arma for å ta prøve av den. Endret 17. februar 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Når det gjelder sjekk av stoffskiftet gjøres gjerne tre prøver, TSH, FT4 og FT3.Vitaminnivået ditt bør også sjekkes, B12 og Vitamin D er nok viktigst.Vitamin D har mange underskudd på nå i vinterhalvåret.Lykke til hos legen! Endret 17. februar 2014 av Glenn Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Dette kan du gjøre hos fastlegen og da går det på frikortgrense 1. Dvs at uansett hvor mye du går til legen og tar prøver og tar ut blåresepter på et år så koster maks 2400 kroner eller noe sånt. Pris for time og prøver regner jeg med blir rundt 300 kroner. Normalt får du bare beskjed om prøvene er unormale, hvis du vil vite testosteronnivået ditt kan du be om å få resultatet sendt i posten. Så veldig slapp kan du strengt tatt ikke ha vært i flere år uten å gå til legen. Det irriterer meg litt når folk overdriver sånn. Hadde du vært veldig slapp hadde du ikke lurt på hva det kostet, men hvordan du i det hele tatt skulle klare å komme deg til legen. Korriger meg hvis du faktisk er dausjuk. Du bør dessuten la legen ta en vurdering på om det kan være andre ting i veien enn bare disse to tingene. Sjansen er minst like stor for at det er noe annet. Overdriver jeg? Jeg forklarte bare veldig kort, fordi jeg ville kun vite prisen. Jeg gikk til legen med det for flere år siden og, men da nevnte han kun at vitamin-nivåene mine var i orden. Han nevnte ingenting mer. Er kun i det siste at jeg kom over symptomer på testosteronmangel, og mye av det stemte med det jeg har føler. Samme med stoffskifte, selv om det, i følge der jeg leste, oftest rammer kvinner. Gøy. Når det gjelder sjekk av stoffskiftet gjøres gjerne tre prøver, TSH, FT4 og FT3. Vitaminnivået ditt bør også sjekkes, B12 og Vitamin D er nok viktigst. Vitamin D har mange underskudd på nå i vinterhalvåret. Lykke til hos legen! Takk! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Overdriver jeg? Jeg vet jo ikke hvor syk du er, men om du har gått på jobb/skole i flere år så synes jeg (det er mulig jeg er alene om det, da) at det er et problem å si at du er veldig slapp. For da bruker du opp ordene som de som knapt klarer å gå fra senga til doen skal bruke. De er veldig slappe. Uansett betyr ikke det at du ikke skal gå til legen. Det er bra både for deg selv og samfunnet at du er i toppform. Du kan også gå tilbake hvis han ikke finner noe første gangen, mange vegrer seg for det og tenker at de bare er i veien eller noe. Og kaster bort ressurser, men det er feil, samfunnet sparer mye mer penger på at de er frisk enn det koster at du bruker fastlegen med god samvittighet. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Overdriver jeg? Jeg vet jo ikke hvor syk du er, men om du har gått på jobb/skole i flere år så synes jeg (det er mulig jeg er alene om det, da) at det er et problem å si at du er veldig slapp. For da bruker du opp ordene som de som knapt klarer å gå fra senga til doen skal bruke. De er veldig slappe. Uansett betyr ikke det at du ikke skal gå til legen. Det er bra både for deg selv og samfunnet at du er i toppform. Du kan også gå tilbake hvis han ikke finner noe første gangen, mange vegrer seg for det og tenker at de bare er i veien eller noe. Og kaster bort ressurser, men det er feil, samfunnet sparer mye mer penger på at de er frisk enn det koster at du bruker fastlegen med god samvittighet. Hadde du følt deg bedre om jeg hadde skrevet SLAPP, uten "veldig" foran? Fra spøk til revolver, syk er jeg nok ikke, men det er faktisk plagsomt å omtrent hele tiden føle jeg har null energi. Påvirker også humøret, som skifter veldig i løpet av en dag. Kan plutselig bli blid, og så bli sur, osv. Jeg er nok som mange mannfolk; treige med å gå til legen. Men uansett, takk og bukker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå