Ottomannen Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Hei! Skal øvelseskjøre med en lett mc mot våren, og lurer på om personen jeg kjører med må sitte på. Hva skal til for at han kan kjøre bak på egen sykkel? Kan det være om man er over maks tillatte vekt? Isåfall hva er denne Ca.? (Honda cbr 125 2014) Mvh Otto Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 For at ledsager skal kunne (måtte) kjøre egen sykkel, må den totale vekten overstige maks tillatt vekt ja. Denne maksgrensen skal stå i vognkortet. Slik jeg har forstått det er fører per definisjon 75 kg, alik at om sykkelen har egenvekt 175 kg er vekt av fører pluss sykkel 175 + 75 = 250 kg. Om maks tillatt totalvekt da er 350 kg, kan du maksimalt ha 100 kg nyttelast (summen av passasjer/ledsager og evt annen last) såvidt jeg har forstått, for - som min egen kjørelærer så fint formulerte det - i forhold til vognkortet veier du som fører 75 kg enten du vil eller ei. Jeg er dog ikke 100% sikker på om det er passasjerens faktiske vekt eller 75 kg som teller på totalvekt, men jeg vil anta det er førstnevnte. Lenke til kommentar
Ottomannen Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Okay, tusen takk! Men telles fører som 75kg uansett, eller legger man til dette på tillegget om man er over 75? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) For at ledsager skal kunne (måtte) kjøre egen sykkel, må (snip) Feil. I klassene A1, A2 og A stilles det ikke krav til at lærer eller ledsager må følge med på kjøretøyet til eleven. Kilde: Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. pgf 2-2 Endret 17. februar 2014 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Ottomannen Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Så her kan jeg gjøre slik som jeg vil, egentlig? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Ikke dumt. Ser endringen kom i fjor, det er kjekt å vite Endret 18. februar 2014 av srbz Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Så her kan jeg gjøre slik som jeg vil, egentlig? Du har sikkert snart tenkt til å begynne å øvelseskjøre. Når du begynner så kan du ikke "gjøre slik som du vil", du må innrette deg etter de generelle reglene for øvelseskjøring samt de spesielle reglene for øvelseskjører der ledsageren ikke sitter på kjøretøyet du øvelseskjører med. Lenke til kommentar
Ottomannen Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Så her kan jeg gjøre slik som jeg vil, egentlig? Du har sikkert snart tenkt til å begynne å øvelseskjøre. Når du begynner så kan du ikke "gjøre slik som du vil", du må innrette deg etter de generelle reglene for øvelseskjøring samt de spesielle reglene for øvelseskjører der ledsageren ikke sitter på kjøretøyet du øvelseskjører med. Tenker da selvfølgelig innenfor de retningslinjer som er satt Siktet til at jeg kan gjøre som jeg vil med å ha ledsager på egen sykkel, eller som passasjer. Lenke til kommentar
Fjellrapp Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Det er blitt mye klarere regler enn det var i fjor, nå er det fult lovlig å øvelseskjøre på to sykler så fremt man har toveis kommunikasjon. Men er det vits å øvelseskjøre med to sykler om oppkjøringen er med sensor på din sykkel? Den som er med deg kan sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Jeg hadde ingen å øvekjøre privat med, så all min øvingskjøring var i form av betalte kjøretimer. Nesten alle disse timene var igjen på egen sykkel. Oppkjøring var med sensor bakpå. Du må definitivt bli komfortabel med å kjøre med passasjer, ettersom en viss andel av oppkjøring foregår med sensor som passasjer. Som min sensor formulerte det: du får ikke lappen for å kun kjøre alene. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 75 kilo er bare et anslag, totalvekt er selvfølgelig vekt av fører (over eller undre anslaget på 75 kilo) + nyttelast. Nå medgir jeg gjerne at jeg oppgir min vekt til 75 kilo om noen spør (jeg veier ca 100.. Menn under tresifret er lite maskuline syntes jeg... ) og når de flirer og sier at det gjør jeg nok ikke svarer jeg at biltilsynet juger ikke, det står i vognkortet at jeg veier 75 kilo... Skal selv til med øvelses kjøring nå, har fått med meg en kompis og min eks kone (hun jobber på kjøreskolen jeg tenkte å bruke...) som skal øvelses kjøre med meg, så jeg har kjøpt inn toveis kommunikasjon og refleksvest med påmalt L på, to stykker. Nå trenger ikke ledsager å sitte på om det overstiger total vekten på sykkelen, men h*n MÅ kjøre sykkel og ikke bil selv om dere har toveis com. Skal det trenes på en tom parkeringsplass trenger h*n såklart ikke å sitte på, men toveis com må dere ha allikevel, og du må ha på hjelm såklart!! Greit å trene på bråstopp, unnamanøver, nedbremsing og slikt i ordnede former, der det kun kan gå utover deg selv og ikke i trafikken, der det kan gå veldig mye mer galt... Egentlig burde oppkjøring og øvelses kjøring med bil vært med passasjerer også, da de fleste biler får en helt annen karaktrestikk når de får ekstra vekt... Pluss at det gjerne er når noen sitter på at man får behovet for å "tøffe" seg for dem som sitter på og da gjerne med noe man ikke er god på i det hele tatt (som å dra på bakhjulet på sykkel for å imponere dama.... Har sett mer enn ei dame sitte igjen på bakken bak tøffingen som dro videre på bakhjulet, den ene av dem i godt og vel 70 kilometer i timen, så ikke godt ut... ) Så regelen er: Ikke tøff deg, da overlever du lenger!!! Og husk at veitrafikk loven, med alle dens lover og regler, gjelder OVERALT, det finnes ingen steder den ikke gjelder!!! Så selv om du bor 20 mil fra nærmeste nabo midt ute i hutti-heita så kan du ikke kjøre alene, uten hjelm eller i fylla og tro du har lov til det fordi det er "dine" regler som gjelder... Strengt tatt kan du ikke føre en motorisert gressklipper med drift på hjulene med alkohol innabords engang... Ikke om du så har et tre meters høyt gjerde rundt der du klipper... (Hvis den ikke har drift på hjulene, men kun på klipperen, så kan du vist klippe grass i fylla..)....Bare sånn for å avklare det med en gang, da enkelte tror veitrafikk loven kun gjelder der det er vei... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå