Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med routeren

Anbefalte innlegg

Sitter her med en Jensen router med integrert 4-ports switch. Problemet er at når jeg har sitted på nettet (gjennom routeren) i noen timer, så kobler den seg plutselig fra internett. Etter å ha kjørt "Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" pleier det å funke igjen, men det er ganske irriterende :x Hadde også dette problemet på LAN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at du hadde samme problem uten router?

Da kan det være rett og slett at linka di ikke er stabil.

Hvorfor kjører du "Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" ?

Du skal jo kunne bare la routeren koble seg opp igjen.

Eller er det noe annet som er feil ?

Lenke til kommentar

Sjekk at IP addressen til nettkortet ditt er det den skal være. Sjekk dette når du mister tilkoblinga. Jeg har hatt dette problemet med jæ*la Telenor som installerer sitt eget oppkoblings program som driver å endrer IP adressa på nettkortet uten å spørre engang

Lenke til kommentar

:smile: dæven du er sparsom på å gi informasjon. Jeg vet ikke hva som skal stå der. Det er litt avhengig av hva routeren din bruker som IP adresse. Gi meg heller det som står der og routerens adresse som kan jeg se om de stemmer overens.

Dessuten om den adressen er forskjellig når det funker og når det ikke funker så er det nok det som er problemet

Lenke til kommentar

ethernet-kort: lokal tilkobling 2

automatisk konfigurasjon av ip-adresse: 169.254.170.0

PPP kort Telenor ADSL:

ip-adresse: 80.213.129.127

router:

192.168.1.254 (tror det iallefall. står i manualen at det er standardadresse til routeren...)

Lenke til kommentar

Hm, dert er rart, jeg tror ikke du bruker routeren i det hele tatt. Tror du bare bruker switchen som er innebygd der i routeren. Hvorfor trenger du routeren i det hele tatt ? Det ser nemlig ut til at du har en eneste maskin på nettet uansett. Da kan du likegodt klare deg uten routeren

Lenke til kommentar

Slik som det er nå så bruker ikke du routeren i det hele tatt.

I korte trekk

Du må

1. Avinstallere Telenor shiten

2. Sett opp routeren til å koble seg opp mot internet

3. Sette opp routeren med for eks 192.168.0.1 fast IP adresse

4. Sette opp din datamaskin med fast IP 192.168.0.2 og gateway og dns til 192.168.0.1 (altså routeren sin adresse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...