Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Studielån på 90.000,-

DoNuts_Lord

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt rådgiving her.

I 2012 sluttet jeg i fast jobb, siden jeg takket ja til muligheten om å gå VG3-Studiespesialisering. Da flyttet jeg til en annen kommune og måtte finne meg et sted å bo. Løsningen ble da å leie leilighet til 5500,- Kr i måneden.

Jeg søkte om lån til Lånekassen uten å tenke på konsekvensene.

Siden jeg ikke hadde noen mulighet for jobb etter skoletid og hverken kommune eller nav eller hjalp meg ble dette eneste inntekt.

Nå sliter jeg litt med å måtte tilbakebetale Lånekassen over 90.000,-

Som jeg mener så er det ikke riktig at jeg måtte låne 90.000 for å kunne gå VG3? Burde ikke kommune eller nav hjulpet meg med finansiering av studieoppholdet? Siden velferdsstaten ikke kunne hjelpe meg ble løsningen å leve på fullt lån fra lånekassen. 55000,- gikk til leilighet og ca 15000 til strømregninger. Da satt jeg med 20000,- å leve på over 10måneder

Vurderer å kontakte advokat for å se om ikke jeg kunne hatt krav på noen annen økonomisk bistand i forbindelse med studiet..

Takker for alle tips

Endret av DoNuts_Lord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Du får vel ikke noe økonomisk støtte fra staten om du studerer. Ikke under vanlige omstendigheter ihvertfall. Men noe av lånet skal vel omgjøres om du besto skolen mener jeg. Og som sagt over, du kan be om utsettelse på avdrag.

Lenke til kommentar

Hvis TS ikke har ungdomsrett (var over 24 år da han søkte) får han lån på lik linje som ved høyere utdanning selv om han går på VGS. Dersom han i tillegg ikke har bestått eksamnene vil hele beløpet bli til lån. Hvis han derimot har bestått alle eksamnene skal 40% omgjøres til stipend.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger litt rådgiving her.

I 2012 sluttet jeg i fast jobb, siden jeg takket ja til muligheten om å gå VG3-Studiespesialisering. Da flyttet jeg til en annen kommune og måtte finne meg et sted å bo. Løsningen ble da å leie leilighet til 5500,- Kr i måneden.

Jeg søkte om lån til Lånekassen uten å tenke på konsekvensene.

Siden jeg ikke hadde noen mulighet for jobb etter skoletid og hverken kommune eller nav eller hjalp meg ble dette eneste inntekt.

Nå sliter jeg litt med å måtte tilbakebetale Lånekassen over 90.000,-

Som jeg mener så er det ikke riktig at jeg måtte låne 90.000 for å kunne gå VG3? Burde ikke kommune eller nav hjulpet meg med finansiering av studieoppholdet? Siden velferdsstaten ikke kunne hjelpe meg ble løsningen å leve på fullt lån fra lånekassen. 55000,- gikk til leilighet og ca 15000 til strømregninger. Da satt jeg med 20000,- å leve på over 10måneder

Vurderer å kontakte advokat for å se om ikke jeg kunne hatt krav på noen annen økonomisk bistand i forbindelse med studiet..

Takker for alle tips

Det er viktig at man leser og finner ut av hva TS spør om. Hvorvidt noe er omgjort til stipend eller ikke er irrelevant for det det spørres om.

Det jeg tolker at det spørres om er om stat/fylke/kommune/NAV har ansvar for å lønne/brødfø/forlegge de som slutter i fast jobb for å ta/fullføre utdanning etter eget valg.

Svaret er nei.

Lenke til kommentar

Alså.

Trådstarter hadde en fast jobb, han fikk tilbud om plass på VGS og tok opp ett studielån. Så langt er alt normalt, dette gjør ganske mange. Beløpet på studielånet kan tilsi at trådstarter ikke fullførte utdanningen og har fått gjort alt om til lån. Dette er også noe som skjer.

Men så lenge du går uten arbeid og har ikke fått tilbud om arbeid så betaler nav deg dagpenger viss du har søkt om dette. Dersom det ikke finnes noen spesiell grunn til at du skal få støtte via nav i skolegangen din har statens lånekasse ett tilbud til finanisering av studier via akkurat den type lån du har tatt opp. Så med andre ord har du fått den hjelpen du har krav på. Dersom det ikke skulle finnes noen spesielle omstendigheter som tilsier at du burde fått penger i fra nav, naturligvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...