Aireal Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Vil aldri bærbare kunne funke på betterier i lengre tid uten å gjenopplades? De kommer med nye og bedre batterier men de kommer også hele tiden med nye og kraftigere komponenter som bruker mer strøm Lenke til kommentar
iNas Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Det er som regel en komponent som skyver fart i batteri-utviklingen og det er cpu. Resten kommer etterpå. Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Ja, men de utvikler ikke batterier mer en hva CPU-en krever. Nesten alle bærbare modelller uansett pris klarer 2-3 timer på batterier, sant? Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Ja, men de utvikler ikke batterier mer en hva CPU-en krever. Nesten alle bærbare modelller uansett pris klarer 2-3 timer på batterier, sant? Nei. Det er faktisk svært få som klarer opp mot 3 timer. De eneste som klarer det er Centrino baserte maskiner. Og, disse strekker seg ofte opp mot 4 timer også. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Batterilevetiden til Thinkpad T40 ble av PcWorld Norge målt til 6 timer og 14 minutter. Nå er det, så vidt jeg vet, ingen som kan måle seg med det resultatet. Men det viser at det er mulig og at utvilklingen går rett vei. Saken er vel gjerne den at selv om man får komponenter som leverer høyere ytelse, er det også en utvikling i strømforbruk med motsatt fortegn. Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Saken er vel gjerne den at selv om man får komponenter som leverer høyere ytelse, er det også en utvikling i strømforbruk med motsatt fortegn. Jauda, men bare forholdet mellom forbruk/ytelse. Altså 2 Ghz Celeron vil nok aldri bruke mindre strøm enn 1Ghz Celeron Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Saken er vel gjerne den at selv om man får komponenter som leverer høyere ytelse, er det også en utvikling i strømforbruk med motsatt fortegn. Jauda, men bare forholdet mellom forbruk/ytelse. Altså 2 Ghz Celeron vil nok aldri bruke mindre strøm enn 1Ghz Celeron Men en celeron er aldri noe annet enn en celeron. Der er ikke ny teknolog med i bildet. Kun høyere klokkefrekvens. Tenker f.eks. P4M vs PM. Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Javel, la meg omformulere om ikke du har fått med deg poenget. 2 Ghz Pentium 4 vil nok aldri bruke mindre strøm enn 1Ghz Celeron Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Javel, la meg omformulere om ikke du har fått med deg poenget. 2 Ghz Pentium 4 vil nok aldri bruke mindre strøm enn 1Ghz Celeron Nei, men så er heller ingen av dem mobil teknologi der forbruk er viktig. En celeron på 1,7 GHz bruker 63,5W, en P4M på 1,6 GHz bruker 30W og en PM på 1,6 GHz bruker 24,5W. En p4M på 2,6GHz bruker 35W, til tross for langt høyere klokkefrekvens og ytelse enn det celeronen har, bruker den mindre strøm. Mulig jeg fortsatt ikke har skjønt poenget ditt... Forbruket er forøvrig hentet her. Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Ok jeg, gir meg der, det var ikke noe poeng i det heller. Alt jeg vet er at batteritiden ikke øker noe betraktelig på bærbare, ikke de nye og dyreste heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå