Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig å lage brannsikkert skap i garasje (med strøm og nett)?

Anbefalte innlegg

Tenker på å plassere en NAS eller to i garasjen, og det hadde vært greit å plassert dette i noe som var nærmest brannsikkert.

Da jeg må ha ledinger inn (strøm og nettverk) så blir det vel ikke 100% uansett, men hvor sikkert er det mulig å lage noe slikt?

Noen som har ideer eller kanskje noen som har lagd noe slikt?

Selv har jeg bare tenkt murstein eller gipsplater med god isolasjon, lage som en kasse som står på betonggulvet.

Da garasjen ikke er bygget enda, så kan jeg planlegge å f.eks få ledninger opp av gulvet rett inn i denne kassen.

Usikker på hvordan det skal være med åpning (dør?), slik at det er tilgjengelig for vedlikehold.

Og hva med luft/varme...?

Garasjen blir av tre.

Alle tips/råd tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hensikta berre å hindre at data går tapt under ein brann ikkje sant? Og ikkje nødvendigvis slik at systemet kan holdast i drift under ein brann?

Uansett, det enklaste er å bygge ei brannsikker nisje/boks. Gips er meget godt egna til formålet då gipsen ikkje berre er ubrennbar men har også god varmeisolasjon. Har du dobbelt lag med gips og ubrennbar isolasjon imellom så får du ganske bra brannbeskyttelse på ca 60 min.

Der ledningane kjem inn så kan du tette med brannsikkert tettemiddel.

Det største problemet her er kombinasjonen av brannsikring og ventilasjon, eg antar at du må ha ein form for lufting for at det ikkje skal bli for varmt under vanlig drift?

Dersom du treng lufting så blir det litt meir komplisert sidan du då må ha eit system som tetter lufteåpningane ved brann. Det mest nærliggande er då ekspanderande branntettning rundt lufteåpningane, ved varmepåvirkning vil då isolasjonen utvide seg og dermed tette igjen åpninga.

Det andre alternativet er mekanisk lukking ved at luken stenges når røykvarlseren i taket blir utløyst.

Garasja er forresten ikkje ein ideél då det der kan være oppbevart bensin og liknande som gir kraftigare varmepåvirkning enn det som er normalt.

Men sidan du har ei garasje som er under bygging så kan det være ei løysning å lage ei fordjupning i fundamentet. Med tanke på både brann og varmepåvirkning så vil det være ein stor fordel å få det som du vil brannsikre så lavt som mulig.

Forøvrig, sidan eg antar at du har eiga tomt med tanke på at du har garasje så vil det sikraste være å plassere hardisken på ein plass som er heilt uavhengig av huset og garasja. For meg hadde den beste løysninga vært å legge dette inn i ei utvendig redskapsbod/leikehytte eller liknande som ligger i god eller passande avstand frå huset. Då treng du ikkje å tenke så mykje på at alt skal være heilt brannsikkert sidan du har god avstand, då får du heller ikkje problemer med luftinga.

Det hadde vært synd å bygge eit brannsikkert rom i garasja berre for å ha NASen stryke med etter ei veke pga overoppheiting inne i det brannsikre rommet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Varmen i en brann kan godt bli 800C i lufta før flammene kommer, sånn hus brenner ned 200 meter før en skogbrann treffer.

Blir vel ikke mye brannsikkert om det blir en brann? Og brannvesen vil ha på masse vann oppå safen din. Og komponentene vil smelte inni av varme?

Hva med å bruke plassen til en lekavegg med ståldør? Det vil jo koste 2-3 lapper for en grei dør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med et metallrør fra kassen og gjennom garasjeveggen (periskoplignende opplegg, gravd ned) et stykke bort fra alt brennbart som sammen med ei vifte i kassen fungerer som ventilasjon.

UPS kan være lurt, som da gir en sikker avsluttning slik at det ikke trenger å bli varmere enn det allerede er.

Husk at om det begynner å brenne så kommer brannmannskapene sikkert til å peise på med vann, så vannsikkert kabinett kan være en idé.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Ja det er for å redde data jeg har tenkt på. Vil lage en ekstern backup som jeg selv har god kontroll med.

Det med vann (ved evt. brann) hadde jeg ikke tenkt på...

Har allerede fått noe mer å tenke på, og jeg har noen konkrete ideer å bygge videre på :thumbup:

Dobbel gipsvegg med isolasjon mellom hørtes bra ut. Kanskje lage en boks med nedsenket lokk som kan løftes opp. Lufting via periskop er jo en mulighet, likte den :)

Jeg har god tid å planlegge dette, regner med at garasjen er på plass i sommer/etter sommeren en gang.

Lenke til kommentar

Vil tro det er billigere og bedre å heller satse på å synkronisere mot f.eks jottacloud eller tilsvarende tjenester.

Å lage ett brannsikkert skap med god nok lufting til at man kan ha ett nas der høres ut som en utfordring. Du kan så klart dra luft gjennom ett rør i bakken, sånn at det er branntett om garasjen brenner ned, men da vil det oppstå kondensproblemer og muligens trøbbel med dyr om du ikke sikrer luftingen.

På de varmeste sommerdagene vil du også kunne oppleve overoppheting, som kan ta knekken på flere disker.

Dataskjermen er mye mer enn bare brann, vil påstå det er viktigere å tenke på backup og riktige forhold for dataene enn å ha det brannsikkert under dårlige forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro det er billigere og bedre å heller satse på å synkronisere mot f.eks jottacloud eller tilsvarende tjenester.

Å lage ett brannsikkert skap med god nok lufting til at man kan ha ett nas der høres ut som en utfordring. Du kan så klart dra luft gjennom ett rør i bakken, sånn at det er branntett om garasjen brenner ned, men da vil det oppstå kondensproblemer og muligens trøbbel med dyr om du ikke sikrer luftingen.

På de varmeste sommerdagene vil du også kunne oppleve overoppheting, som kan ta knekken på flere disker.

Dataskjermen er mye mer enn bare brann, vil påstå det er viktigere å tenke på backup og riktige forhold for dataene enn å ha det brannsikkert under dårlige forhold.

Jo jeg vet om slike alternativer som online-ting og selfølgelig naboen :)

Men jeg er av den typen så liker å få egne (eller låne andre sine) ideer og (prøve å) gjøre noe med det.

Jeg tror det skal gå fint å unngå overoppheting, da det ikke får sola på seg hele dagen, så om jeg klarer å lage lufting på et vis, er nok temperaturen under kontroll.

Jeg tror det som blir mest utfordrende er å få det vanntett.

Om en stund vil jeg lage en skisse å legge ut, må bare få i orden papirer og høre om reglemang ang. bygging av garasje først. Når det er gjort så tar jeg meg noen timer med Sketchup og tegner hva jeg tenker på.

Om det er noen med flere tips og råd, kom med dem :)

Lenke til kommentar

Overoppheting er ikke det værste nei, men hva med kondens om vinteren når den trekker inn for kald luft?

Du må jo ha lufting, den er helt åpenbar, men du kan jo ikke hente luften fra garasjen, for om den brenner vil det inni også bli ødelagt av varmen.

Så, du bør trekke luft utenifra, gjerne litt unna.

Hvordan har du tenkt deg luftingen skal fungere?

Å bygge en brannsikker boks for så lage hull i den for lufting funker dårlig...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å bygge en brannsikker boks for så lage hull i den for lufting funker dårlig...

Hehe, ja det høres ikke ut som en god ide...

Men som oddeh foreslo tidligere, ta et rør ut av garasjen, men under bakken og opp fra jorden med en slik 'n' (ikke bokstaven, men formen) i enden.

Men kondens kan bli et problem ja :hmm:

Kan det hjelpe å isolere røret, og finnes det et filter som kunne holdt fukt unna?

Lenke til kommentar

Isolere røret vil nok hjelpe lite, ettersom den trekker kald luft og bakken er kald, hva skal du isolere mot?

sånn n-rør er greit nok, men du må da sørge for at enden ikke blir dekket av snø om vinteren.

Men, hva med å trekke luft ifra huset?

Lite økonomisk å dra ut varm luft 24/7 da.

En annen løsning er jo å varme lufta på vei inn, med f.eks en frostvakt i røret, men kan bli i overkant kaldt da også tror jeg.

Kondens er nok ett mye større problem enn varme vil jeg tro

• Liker 1
Lenke til kommentar

Isolasjon, tenkte mot tele i bakken, så det kan nok gjøre litt nytte.

Litt usikker på hvordan kondens kan fjernes, skal innrømme det.

Kanskje med en ekstra T i rør, før veggen? slik at vann renner ned og ut på en måte

n----T-

(bare T'en skulle vært på linje med -'en)

:hmm:

Eller kunne det vært mulig å bare ha et rør som gikk i ring under bakken, ikke noe som kommer ut i friskluft? Slik at røret kjøler ned lufta før den kommer inn igjen... bare en kjapp tanke som for igjennom mitt trøtte hode.

Lenke til kommentar

Tele er jo gjerne varmere enn lufta du drar inn gjennom røret. Vil anta du tjener mer på å ikke isolere.

Vannet i røret er en ting, men kondensen som legger seg på varme deler på NAS`et er det som kommer til å ta livet av det. Da hjelper det lite med ett T-rør forran.

Men ja, en eller annen form for drenering av røret, er nok uansett lurt, men det vil ikke forhindre kondenseringen som kommer til å skje inni NAS`et

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...