LiamH Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Hei. Jeg har et teknisk spørsmål til de som måtte ha kunnskap om dette. Jeg burde sikkert vite dette, men det begynner å bli en stund siden jeg jobbet som mekaniker, så mye har gått i glemmeboken. Et diesel common-rail anlegg har over et 4-sifret antall bar i railen når det er i drift ved pådrag. Det jeg lurer på er hva som skjer med dette trykket når man stopper motoren? Vil trykket bestå til neste oppstart eller senkes det til et mindre nivå, eventuelt at det slippes ned til null? Noen som vet? Endret 17. februar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Trykket vil nok i stor grad holdes ganske lenge. Dette for å hindre koking i railen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Trykket vil nok i stor grad holdes ganske lenge. Dette for å hindre koking i railen. Takk for svar. Jeg har funnet litt forskjellige svar på dette, og jeg får inntrykk av at det varierer fra både hvilken generasjon Common Rail-system det er snakk om, samt hvilken produsent som står bak. Kan man da, ut fra det du sier, regne med at trykket, som varierer i stor grad fra tomgang (noen hundre bar) til pådrag (-/+ 2000 bar) kan holde seg i flere dager på flere hundre bar? Jeg kan huske at tap av trykk, som ved f.eks. lekkasje på retur, kan medføre startvansker, så jeg regnet med at trykket holdt seg. Likevel, så kommer jeg over en del folk og tekniske sider på nettet som sier at trykket faller til nesten null når motoren stoppes. Jeg husker også i det fjerne at hvis man skulle skru og åpne på et common-rail anlegg, så var det ikke noe fare så lenge motoren var av. Husker jeg feil? Litt forvirret her nå... Endret 17. februar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Må innrømme at jeg er på tynn is her. Jeg tror du har rett i at det varierer hvor lenge trykket holdes. Akkumuleringen er nok ikke så stor, så om det finnes et nevneverdig snev av innvendig lekkasje i ei dyse så vil nok trykket falle ganske raskt. Et basistrykk er det nok å finne, nesten uansett, men det behøver ikke være på flere tusen bar for å holde drivstoffet i flytende form.Når det gjelder å jobbe med et trykksatt system så tror jeg problematikken i beste fall er noe overdreven. Løsner du på et rør til det begynner å piple drivstoff vil trykket falle raskt. Jeg har ikke opplevd at det har vært problematisk å slippe trykket forholdsvis kontrollert. Garderer du deg med hansker, briller og god tid forventer jeg at du kan slippe av trykket på en trygg måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå