Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Plages med stoppfeil (blåskjerm). Forslag til årsak?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg solgte en stasjonær PC til en kompis av meg, han begynte å få blåskjerm.

PCen har totalt 12 gb ram - 3 brikker. Jeg har prøvd brikke etter brikke, men får uansett blåskjerm. Så da kan det ikke være ram brikkene!?

Hovedkort og PSU er splitternytt. Så det jeg kan tenke meg til er feil på CPU eller Harddisk?

Har Windows 8, (nettopp installert) og får opp en blåskjerm med sånn "sad-smiley" med kode PFN_LIST_CORRUPT.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilmeldingen indikerer minnefeil, om jeg ikke tar feil. men du har jo sjekket minnebrikkene? tatt ut alle og så satt inn en for en og så se om det blir BlueScreen? er det de foretrukne brikkene som dere har? jeg leser at dere har byttet HK og CPU. kan de gamle brikkene brukes i det oppsettet?

har dere prøvd memtest?

om den (memtest) ikke gir noen indikasjoner kan det lønne seg å se litt i BIOS. sjekk om voltagen som BIOS gir er det samme som rambrikkene skal ha.

hvilken maskin( deler) har han?

Lenke til kommentar

Den feilmeldingen indikerer minnefeil, om jeg ikke tar feil. men du har jo sjekket minnebrikkene? tatt ut alle og så satt inn en for en og så se om det blir BlueScreen? er det de foretrukne brikkene som dere har? jeg leser at dere har byttet HK og CPU. kan de gamle brikkene brukes i det oppsettet?

har dere prøvd memtest?

om den (memtest) ikke gir noen indikasjoner kan det lønne seg å se litt i BIOS. sjekk om voltagen som BIOS gir er det samme som rambrikkene skal ha.

hvilken maskin( deler) har han?

Har nå snakket med komplett, og fikk beskjed om at jeg skulle teste Ram brikkene og harddiskene. Så jeg feilsøkte i datamaskinens Minneproblemer - det gikk feilfritt!

Chkdsk - feilsøkte harddiskene og det gikk også feilfritt!

Og jeg har lastet ned CPU Burner og satte den på 15 minutt og ingen blåskjerm kom!

Om brikkene kan brukes i det oppsettet vil jeg da tro? Har montert 12 gb Corsair Vengeance DDR3 brikker på ett DDR3 hovedkort. 3 Brikker med 4 gb stykke. Det nye hovedkortet består av Gigabyte 970A-DS3P.

Forutenom det så består maskinen av en AMD Phenom II X4 945 CPU, Gainward GeForce GT 610 Skjermkort, Corsair 1000 Watts PSU og 2 stykk harddisker på til sammen 3 tb.

Du snakker om BIOS, er det noen instillinger der du kan anbefale meg? (Kanskje ikke så enkelt for deg og si!?)

Lenke til kommentar

3 minnebrikker på et hovedkort med to kanaler? Er ikke det litt uhensiktsmessig? Det vil si at to av dem går på dual channel og én på single channel..

Mentest86 må du laste ned. Det finnes en versjon som kan installeres på USB og kjøre utenom Windows.

Jeg antar at minnebrikkene kjører på 1,5V. Sjekk at det stemmer i BIOS, samt at timings er riktig (eks. CL9 9-9-9-24)

Lenke til kommentar

Du kan også downloade WhoCrashed for å lese dump filen for bluescreen.

Finner den i C:Windows/Minidump ...dmp-fil. Da kan du lese hva som faktisk blir sakt i bluescreen meldingen. Evt. kan du laste opp filen her på forumet så vi kan lese av den for deg. Kanskje det er noe nyttig å lese. Memory feil har en tendens til å skje hvis det er drier feil ute å går.

Er også å anbefale å kjøre Memtest86.

Prøve en og en minne brikke kan være smart.

Kan også downloade bootable OS, og kjøre denne fra en ekstern HDD/Minnepen for å se om det er harddisk feil eller software/driver feil.

Personlig ville jeg startet med WhoCrashed, evt. sett om det var en driver request som fikk det til å kræsje, noe jeg føler det ofte er. Deretter hadde jeg kjørt Memtest, så gått over til å prøve en og en minne brikke. Hvis denne bluescreen kommer veldig ofte, og du har en bootable-os liggende kanskje jeg hadde prøvd det først for å ofte utelukke hardware feil.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

3 minnebrikker på et hovedkort med to kanaler? Er ikke det litt uhensiktsmessig? Det vil si at to av dem går på dual channel og én på single channel..

Mentest86 må du laste ned. Det finnes en versjon som kan installeres på USB og kjøre utenom Windows.

Jeg antar at minnebrikkene kjører på 1,5V. Sjekk at det stemmer i BIOS, samt at timings er riktig (eks. CL9 9-9-9-24)

Mulig jeg spør dumt, men to kanaler? Hovedkorte har da fire kanaler?

To av brikkene ble kjøpt nylig, som er 1600MHz 9-9-9-24 1,50V ver8.16.

Den gamle brikken er også 1600MHz 9-9-9-24 1,50V, men ver5.11. Er dette noe betydning?

Har også prøvd å ha i kun de to nye brikkene, men blåskjerm forekommer fortsatt.

Lenke til kommentar

Du kan også downloade WhoCrashed for å lese dump filen for bluescreen.

Finner den i C:Windows/Minidump ...dmp-fil. Da kan du lese hva som faktisk blir sakt i bluescreen meldingen. Evt. kan du laste opp filen her på forumet så vi kan lese av den for deg. Kanskje det er noe nyttig å lese. Memory feil har en tendens til å skje hvis det er drier feil ute å går.

Er også å anbefale å kjøre Memtest86.

Prøve en og en minne brikke kan være smart.

Kan også downloade bootable OS, og kjøre denne fra en ekstern HDD/Minnepen for å se om det er harddisk feil eller software/driver feil.

Jeg skal laste ned WhoCrashed, så legger jeg det ut her. Ett øyeblikk bare

Lenke til kommentar

Skjønte meg ikke helt på 'WhoCrashed', men jeg fikk blåskjerm igjen, men denne gangen kom det opp noe med "Driver".. Så jeg har akkurat installert Windows 7 64-Bit, så får vi se om det muligens var Windowsen og noen drivere som muligens ikke var støttet av Windows 8!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...