Gå til innhold

Utvide Raid5 på QNAP TS-869 PRO

indahla

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en QNAP TS-869 PRO med plass til 8 disker.

Jeg ser at det ikke mulig å utvide et volum på dette utover 16TB (som tilsvarer ca. 6 stk. 3TB disker i RAID 5).

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=12&t=74484

Jeg har idag kun 4 stk 3TB disker i en annen NAS som jeg skal flytte over. Er det slik at jeg kan sette disse inn i QNAP'en, konfiguere som RAID5 og få et volum på ca. 9TB for deretter senere å øke dette volumet med opptil 2 stk. 3TB disker til? Eller må alle 6 stk 3TB diskene konfigureres i RAID5 fra start?

PS: Begrensningen på 16TB, gjelder det "total disk plass" eller "plass på disk"?

Endret av indahla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare for QNAP men på Netgear Readynas serien så utvides volumet automatisk når man setter i flere disker. Å bytte til større disker har ingen automatikk så da må man ta en backup av alle filer, bytte disker og restore backupen.

Det er mulig du kan bytte 1 og 1 disk reboote naset så raidet bygges på nytt og til slutt kjøre en factory default, men jeg er redd det kan bli kluss med sectorstørrelser og annet, så en backup/bytte alle disker/restore er antagelig mye kjappere og mindre spennende.

Men som sagt dette er Netgears løsning så det kan hende QNAP er mer inntelligent.

Lenke til kommentar

Neste gang så blir det nok kjøp av en skikkelig hardware raidkontroller som Areca, slik at utvidelse av raidarray kan gjøres lett. Man kan også utvide fra raid-5 til raid-6 om man vil. Bytte fra 3TB disker til 4 TB disker er også veldig grei opperasjon :)

For ca 10 000kr som QNAP TS-869 PRO koster, så får man en Areca 8 port kontroller +hardware som er bedre enn det som er i Qnap. I tillegg kan man senere utvide med en sas/sataexpander for å få 24 porter ekstra.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kan du flytte ett Areca raid over på en kontroller av ett annet merke?

Hvem gidder å bruke noe annet enn Areca da :p

Man kan ikkje bruke Areca array på f.eks adaptec, men man kan f.eks lage et array på en gammel Areca 1680 og bruke den på en Areca 1880. Det er også bakoverkompabilitet så lenge man ikkje bruker kryptering, noe som bare nyeste modell støtter.

Lenke til kommentar

ZFS / BTRFS / Linux MDADM fungerer på tvers av alle kontrollere ;)

Hva så?

Har selv en server med ZFS, men synn er det at ikkje ZFS fungerer med windows.

For å se det den andre veien. Arecakontrolleren kan man flytte med seg på andre maskiner. Rimelig greitt også å ha en 28 porters kontroller med batteri og 4 GB cache, som fungerer like bra på Windows, som Mac os og Linux utgaver som f.eks Open BSD også :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en QNAP TS-869 PRO med plass til 8 disker.

Jeg ser at det ikke mulig å utvide et volum på dette utover 16TB (som tilsvarer ca. 6 stk. 3TB disker i RAID 5).

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=12&t=74484

Jeg har idag kun 4 stk 3TB disker i en annen NAS som jeg skal flytte over. Er det slik at jeg kan sette disse inn i QNAP'en, konfiguere som RAID5 og få et volum på ca. 9TB for deretter senere å øke dette volumet med opptil 2 stk. 3TB disker til? Eller må alle 6 stk 3TB diskene konfigureres i RAID5 fra start?

PS: Begrensningen på 16TB, gjelder det "total disk plass" eller "plass på disk"?

Så vidt jeg har skjønt det (har en QNAP 859+ selv), så gjelder det kun 16TB-grensen for expanding. Det vil si at du kan opprette et nytt, tomt RAID som er større enn 16TB, men du kan ikke utvide et eksisterende RAID til en størrelse over 16TB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...