Thay Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Hei.TLDRUtgangspunkt for pris: 8-10kSpeilrefleks?: Ikke nødvendigvisVideo: Nei (kun interessert i seriefunksjon)Type fotografi: Alt mulig (må kunne "vokse" med kameraet)/TLDRHar en stund holdt meg til et Panasonic Lumix DMC-TZ10 som har vert brukt til alt fra feriebilder til bursdager og egentlig helt verdagslige bilder også.Resultater har jo til tider vert så som så, litt pga. kameraet kanskje, men vel så mye (om ikke mer) pga. meg som amatørfotograf. Selv om jeg definitivt har en god del å lære enda så har jeg lyst å ta steget opp til et systemkamera, da jeg tror jeg (og gjerne de rundt meg) vil få mye ekstra glede av dette.En ting å få ut av veien er jo at jeg vel ikke nødvendigvis er ute etter et "nybegynnerkamera" i den forstand at de er billigere og sådan er et mindre tap dersom jeg ikke vil fortsette. Jeg har alltid vert glad fotografi i den grad at jeg har likt å ta bilder, og se på bilder som andre har tatt, men ikke noe mer teknisk før nå. Jeg kan med trygghet si at det er noe jeg kommer til å fortsette med.Jeg har kikket litt rundt for å se meg om etter anbefalinger (da hovedsakelig speilrefleks), men det er relativt mye å ta tak i på en gang, så jeg tenker det kanskje er bedre med noen spesifikke kriterier som kanskje kan føre til noen forslag myntet på meg. Om jeg klarer å være spesifikk nok får vi heller se.La oss ta type først:Må det være speilrefleks? Absolutt ikke (som jeg vil tro), men det må være noe som jeg kan ha en stund mens jeg vokser fra "Novice Amateur" til "Intermediate Amateur" ++ ->.Pris:I utgangspunktet 8-10k, men jeg ser på det slik at om et kamera til 12k for eks. har bedre teknologi, så venter jeg heller en liten stund og legger til side litt mer penger. 8-10k er som nevnt et utgangspunkt.La oss også få videofunksjon ut av veien:Dette bryr meg midt på leggen. Seriefunksjon med noen bilder i sekundet: Ja, Video i det heletatt: Nei Dersom jeg skulle få noe interesse av film så går jeg til innkjøp av videokamera.Hvilken type fotografi jeg har i planene:Det er her det blir litt mer diffust, da jeg i grunn tar bilder av mye rart (har _nesten_ alltid kamera med meg). Som nevnt så må det være et kamera som man kan "vokse" med. Tenker da ikke kun på teknologi, men også mulig tilleggsutstyr som kan passe (eks. gode objektiver for makro, tele, osv.)Med tanke på størrelse så kan jeg si at jeg har relativt store hender, og kan derfor ikke ha et kamera med for lite hus. Et kamera jeg har prøvd i hånden (men av forskjellige årsaker ikke fikk testet) er et Olympus E-620, som ikke nødvendigvis var for lite, men med fordel kunne vert litt større slik at det passet bedre i hånden.Vet nå ikke hva mer jeg skal legge til.Dersom det skulle være lettere med tilleggsinfo av noe slag, så er det bare å spør så skal jeg se om jeg har noen preferanse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Alle dagens systemkameraer har tilnærmelsesvis lik bildekvalitet med minimale forskjeller, forskjellene ligger mer på størrelse, soliditet, funksjoner, betjening, seriebildehastighet, prosessering og mengde/tilgjengelig av ekstrautstyr/objektiver. Hva du skal kjøpe er avhengig av om du har intensjoner til å lære deg og bruke verktøyet "les kamera" på en ordentlig måte, avhengig av rask seriebildetaking, avansert fokussystem, gode isoegenskaper og tåle mye vær. Bruker du kameraet mest i auto vil du sannsynligvis ikke få fullt utbytte av et dyrt kamera og det vil heller ikke være nødvendig og investere i et sådant. Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Alle dagens systemkameraer har tilnærmelsesvis lik bildekvalitet med minimale forskjeller, .... Riktignok en svak overdrivelse, men i enig i at for allroundbruken du beskriver kan du anta at er bildekvalitet er veldig bra uansett hva du velger av moderne systemkameraer med et lite forbehold for Nikon 1 og et noe større for Pentax Q, men disse er vel uansett ikke blant de aktuelle typene. Det er vanskelig å si noe konkret, men tenker du på mye "action-bilder" kan det være en fordel å gå for modeller som Nikon D7100 eller Canon 70D som begge har oppgraderte autofokussystem i forhold til begynnermodellene. Du nevner imidlertid at du liker å ha med kamera overalt, og selv om et E-610 kanskje føles lite i bruk synes i hvert fall jeg at liten størrelse er viktig for et kamera som skal med overalt. Det er et argument for litt mindre modeller. Jeg synes klassen med Canon 700D og Nikon D5300 er et ganske bra kompromiss melleom størrelse/vekt/pris/ytelse/ergonomi for speilreflekser. Jeg nevner Canon og Nikon som jeg kjenner best, men Pentax har også en lignende modell, og Sony har SLT-modeller som er en mellomting mellom speilrefleks og speilløst systemkamera. Personlig ville jeg i dag vurdert speilløst også, som gir samme bildekvalitet som speilrefleks, stort sett er litt mindre, har lynrask autofokus (med noen unntak), men generelt ikke takler følgefokus like bra som speilrefelkser foreløpig. Aktuelle modeller her er Panasonic GX7 og G6, Olympus E-M5 og E-M10 samt Sony A-6000 (de to siste er helt nye og knapt nok i butikkene ennå). Det du vil se hvis du kjøper et systemkamera med standard (ca) 3x zoom er at du får mye mindre tele enn du har på ditt TZ10. Det kan løses (hvis det må løses) med et ekstra objektiv eller ved å kjøpe kameraet med en 10x zoom (Panasonics 14-140mm er sannsynligvis den minste og letteste), men begge deler gjør at kombinasjonen blir en del større og tyngre enn bare kamerahus med en liten standardzoom. Et siste alternativ er å ikke går for systemkamera, men heller velge et av de mest avanserte kameraene med fast objektiv. Det finnes ikke all verden å velge mellom, men Sony har en modell RX10 som kan være et bra alternativ til systemkamera hvis du uansett ser for deg bare ett eller to objektiver. Alle avanserte "kompaktkameraer" (RX10 er ikke veldig kompakt) har de samme innstillingsmulighetene som et systemkamera, men du er selvsagt avghengig av at objektivet som sitter på passer ditt bruksområde. Lenke til kommentar
Thay Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Hei igjen. Først takk for responsen så langt. For å ta dette med manuell vs. auto først, så kan jeg si at jeg definitivt er en gjør-det-selv type som liker og eksperimentere/lære nye ting (som i at det jeg får ut av denne tråden taes som tips/råd, og ikke som en fasit). Driver bl.a. og leser igjennom div. guider for foto generelt for å "utdanne" meg litt, men når det kommer til et stykke at man forstår hva funksjonene gjør så er det fremdeles ingenting som overgår erfaringer. Det med at jeg tar med kamera (nesten) over alt er da hovedsakelig et lommekamera som nevnt over. Jeg har min tvil i at jeg kommer til å ha med et systemkamera over alt i det dagligdagse, men heller ta det med ut når jeg har en rolig dag og kan stikke ut i skogen, til sjøen, el.l. Ang. action-shots så er jeg vel ikke helt der enda, men det kommer gjerne med tiden? Når det kommer til krav til ISO, fokus osv. så er jeg vel ikke så dreven at jeg egentlig har veldig høye krav. Gode muligheter til eksperimentering må vel være det jeg ser for meg akkurat nå, også må jeg heller bli mer presis dersom jeg etterhvert begynner å helle i en spesiell retning. Vær og vind: Vel, jeg holder til på vestlandet, så om det tåler vann så er ikke det dumt, men jeg vil ikke akkurat si at det er et krav, iallefall ikke på nåværende nivå/tidspunkt. Edit: Skal studere de konkrete tipsene nermere. Endret 17. februar 2014 av Thay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg synes vi trenger flere ledetråder for å snevre ned valgmulighetene. Slik du har forklart det til nå kan tilnærmet alle nyere systemkamera passe. Kanskje du også må undersøke litt, klå litt på kameraer osv for å finne ut mer av hva du foretrekker. Ta en tur i butikken og legg merke til noen av disse dilemmaene: - Elektronisk eller optisk søker (jeg fraråder kamera helt uten søker). Elektronisk gir ofte større søkerbilde og mer tilleggsinfo, men noen klager over responstid og oppløsning. Finn ut hva du foretrekker. - Størrelsene varierer en god del. Test ulike størrelser og merk deg de modellene som passer dine hender. Det vil ikke si at du må finne riktig modell der og da, men da får vi ledetråder til hvilken størrelse du liker best. - Har du noen formening om du vil ha AA-filter (lavpassfilter) eller ikke? Dette er en smakssak og et valg mellom to onder: lavere skarphet (med AA-filter) eller redusert risiko for moiré (uten AA-filter). Det finnes riktignok et olebrum-alternativ også, men da begrenser du utvalget til ett eneste kamera. - Vippbar skjerm eller ikke. Vippbar har fordeler når du skal holde kameraet høyt over hodet og helt nede ved bakken, men det er et mekanisk og pakningsmessig svakt punkt. - Hvilken optikk har du tenkt til å få med i budsjettet? Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Ang. action-shots så er jeg vel ikke helt der enda, men det kommer gjerne med tiden?Ikke nødvendigvis, det har mer med hva du er interessert i å gjøre. Det kan være alt fra fugler (noe av det vanskeligste) til barna som leker eller driver med sport. Men mange, kanskje de fleste er ikke interessert eller ser det ikke som noe problem at kameraet ikke er optimalt for den type bilder. Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Dette er en smakssak og et valg mellom to onder: lavere skarphet (med AA-filter) eller redusert risiko for moiré (uten AA-filter). Litt OT , jeg har forstått det slik at Fuji X-T1 ikke bruker AA filter , uten at kameraet er plaget med moire. Derimot så sliter XT1 tildels voldsomt på video , med massevis av moire ( har sett noen videoer på Youtube som mildt sagt ikke var noe pent å se på ) Er det mangelen på AA filter som er årsaken til dette ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Ang. action-shots så er jeg vel ikke helt der enda, men det kommer gjerne med tiden?Ikke nødvendigvis, det har mer med hva du er interessert i å gjøre. Det kan være alt fra fugler (noe av det vanskeligste) til barna som leker eller driver med sport. Men mange, kanskje de fleste er ikke interessert eller ser det ikke som noe problem at kameraet ikke er optimalt for den type bilder. Det er jeg enig i, omtrent alle kameraene klarer normal aktivitet spesielt speilrefleks burde klare dette, det er når man begynner med fugler i flukt, utforkjøring m/ski, bil/motorsykkelsport, etc. at ønske om et raskere autofokussystem oppstår men da må man også kjøpe objektiver som klarer dette og de koster fort opp mot en 15/20.000.-. Ofte kan dette oppveies ved og bruke kun senterfokuspunkt siden kameraene har best/raskest fokusering der. Ville nok begynt med et semiproft eller medium entrylevvelkamera siden disse har flere dedikerte kontroller og noe raskere fokus/prosessorkraft og kjøpt et par tre objektiver og annet nødvendig utstyr, og eventuell oppdatere kamerahuset ved et senere tidspunkt hvis man føler et behov da. Man kan også kjøpe brukt kamera/objektiver og selge dette etter et års tid uten nevneverdig tap, da burde man ha fått en bedre forståelse på hva man ønsker av et kamera. Endret 17. februar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Dette er en smakssak og et valg mellom to onder: lavere skarphet (med AA-filter) eller redusert risiko for moiré (uten AA-filter). Litt OT , jeg har forstått det slik at Fuji X-T1 ikke bruker AA filter , uten at kameraet er plaget med moire. Derimot så sliter XT1 tildels voldsomt på video , med massevis av moire ( har sett noen videoer på Youtube som mildt sagt ikke var noe pent å se på ) Er det mangelen på AA filter som er årsaken til dette ? Mye mulig det, har lest at Panasonic som er de beste på video i mft har AA filter på alle sensorene netopp av denne grunnen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Litt OT , jeg har forstått det slik at Fuji X-T1 ikke bruker AA filter , uten at kameraet er plaget med moire. Derimot så sliter XT1 tildels voldsomt på video , med massevis av moire ( har sett noen videoer på Youtube som mildt sagt ikke var noe pent å se på ) Er det mangelen på AA filter som er årsaken til dette ? Vil tro at det først og fremst er kombinasjonen ustandard Bayer-lignende filter, manglende pixelbinning og ustandard demosaic-algoritmer som gjør det. Det er ikke akkurat et standardlayout med farger på sensoren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Dette er en smakssak og et valg mellom to onder: lavere skarphet (med AA-filter) eller redusert risiko for moiré (uten AA-filter). Litt OT , jeg har forstått det slik at Fuji X-T1 ikke bruker AA filter , uten at kameraet er plaget med moire. Derimot så sliter XT1 tildels voldsomt på video , med massevis av moire ( har sett noen videoer på Youtube som mildt sagt ikke var noe pent å se på ) Er det mangelen på AA filter som er årsaken til dette ? Ja, jeg glemte vist Fujifilm, Leica monocrome og Sigma Foveon. Muligens flere. Poenget var bare at det snevrer ned valgmulighetene ganske mye, kanskje for mye? Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Jeg synes diskusjon om AA-filter er relativt irrelevant for denne type spørsmål hvor det er snakk om overgang fra et enkelt kompaktkamera til et systemkamera i begynner- til middelklasse. Nikon har kuttet AA-filter selv på sin aller enkleste modell, og det sier vel en del om hvor alvorlig produsentene oppfatter det potensielle "problemet". Det gjelder forøvrig også i motsatt retning, den mulige gevinsten ved å kutte AA-filter ser du aldri noe til på vanlige bilder i normal størrelse. Mitt råd til TS er å glemme at temaet har vært nevnt og konsentrere seg om mer håndfaste egenskaper som ergonomi, gode menyer, størrelse og andre ting som er viktige for vanlig bruk. Endret 17. februar 2014 av se# 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Du har helt rett, se# - det er en digresjon totalt irrelevant i denne tråden. Trådstarter - om mulig, så kom deg i en butikk og klå på forskjellige merker og modeller. Finn ut hvilken størrelse du kunne tenke deg og hva du liker å holde i og betjene - det er det kameraet du kommer til å gidde å ha med deg og kommer til å kose deg med å bruke. Og det er noe av det aller viktigste. Lenke til kommentar
Thay Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Hei igjen. Takker for flere tilbakemeldinger. Skal få tatt meg en tur til Japan Photo i morgen etter jobb for å se på bl.a. størrelser på hus, søkere osv. for å se om jeg kan finne ut av hva jeg er, eller tror jeg vil være mest komfortabel med og nevne noen modeller her etterpå. Mtp. søker så har jeg ikke noe erfaring med den tradisjonelle søkeren da det kameraet jeg har nå kun bruker skjermen, men dette er gjerne også noe jeg kan finne ut av ved å se på (gjennom) forskjellige kameraer uten å ha kjøpt dem først? AA: kan ikke si at jeg foretrekker med AA eller uten AA. Vippbar skjerm ser jeg ikke på som noen nødvendighet, da jeg i utgangspunktet er mer interessert i den "klassiske" vrien, enten det er elektronisk eller optisk søker. Slik sett så har det vel da ikke noe å si om det er en fast skjerm. Når det kommer til optikk så ordla jeg meg dårlig. Når budsjettet er nevnt så tenker jeg et kit med en ikke alt for lang zoom, som gjør at jeg har noe å leke meg med til å begynne med. Evt. makro og tele ++ tenker jeg å ta tak i senere når jeg blir mer komfortabel med mulighetene jeg har, og disse gjerne ikke lenger strekker til. Til slutt (for i dag) så har jeg nok i utgangspunktet misforstått dette med action-shot. For å være mer spesifikk, jeg kommer ikke til å dra ut i alpintløyper for å ta bilder i utforhopp eller fallskjermhopp eller slikt noe. Det jeg i utgangspunktet forbant med action var alt med bevegelse, but I stand corrected. Jeg tar en del bilder på fester og i selskaper (tenk dans og morro), generelt sett situasjoner med relativt moderat eller ikke-eksisterende bevegelse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Fordelen med en søker er at du holder kameraet inntil hodet og dermed mye stødigere, en skjerm bruker du til statiske motiver så som blomster, etc. men da på et stativ, fordelen er at du kan fokusere mye enklere på motivet og få fokuset akkurat der du vil ha det ved å fokusere manuelt. Er det en justerbar skjerm kan det forenkle enda mer ved at du kan ha kameraet i merkelige posisjoner som gjør fokusering mye enklere. For og nevne noe greie objektiver er det først og fremst en normalzoom du burde ha, da kan du velge imellom god lysstyrke eller bra brennviddeområde "zoom", eller en billig zoom som pleier og følger med kameraet som verken er lyssterk eller stort brennviddeområde. En Tamron 17-5mm f/2.8 VC er en zoom som har bra lysstyrke "større blender/lite tall" og gjør at du kan ta bilder i noe mørkere omgivelser samt gjøre bakgrunn til et viss punkt ute av fokus "blur/bokhe", eller du kan kjøpe et mer allroundobjektiv så som 15-85mm eller 18-105mm, de gir mer allsidighet og du har mer kontroll over det du vil ta bilde av, noe jeg personlig foretrekker, mens andre igjen foretrekker mer lysstyrke/større blender. I tillegg er et fastobjektiv nesten et must, fortrinnsvis i området 30 til 50mm med blender f/1.4 eller f/1.8, det for og kunne leke seg litt med tynn dybdeskarphet "dof" og få til bla. fine portretter, mange velger 50mm siden de er relativ billige og fungerer utmerket til portretter, men kan være litt for stor brennvidde til innendørs bilder. Du vil sikkert relativ fort savne en telezoom og der er det en stor jungel med noen minefelt, for og få riktig teleobjektiv som vil fungere for deg burde du se det an litt og heller lage en egen tråd når den tiden kommer, forsåvidt det samme med en makro selv om alle på markedet yter godt har de forskjellige misjoner. Anbefaler og lese denne guiden "blender, lukker, iso og sånt" en fin guide som forklarer dette på en enkel måte. Endret 17. februar 2014 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Thay Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Liten update ang. størrelse:Jeg så på bl.a. Canon EOS 70D, som jeg følte passet ganske bra i hendene, stort godt grep på det.Til sammenligning så fikk jeg se på et Olympus OM-D E-M5, som var en del mindre i størrelse (naturlig nok). Det hadde liksom ikke den "in-hand" passformen som 70D'en hadde (med at du griper rundt), men det var likevel overraskende lett å holde godt selv om det var såpass lite. Disse er de to "extreme" jeg prøvde (stor vs. liten ende av skalaen), og om jeg skal si en er en favoritt så må det kanskje være 70D, men mest pga. måten man griper rundt. Noe som selvfølgelig også var en faktor var vekt, som jeg må si var bedre (men med relativt liten margin) på Olympus. Med en god bæresele så løser vekt "problemet" kanskje seg selv og da kommer nok 70D (størrelsen/vekten/gripemåten) bedre ut.Når det kommer til søker så kan jeg ikke si at jeg opplevde stor forskjell mellom elektronisk og optisk, på dette lille eksperimentet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå