EvilSeagull Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Så det skal høres mer ut. 2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Bit (b) er jo den egentlige overføringshastigheten. Hvorfor man ganger dette med åtte for å gjøre det om til bytes (B) er vel heller et bedre spørsmål. Men svaret er vel at det tilsvarer et tegn på PC (av 256 mulige) fra gammelt av. Endret 16. februar 2014 av Lars Dongeri Oppholdsnes Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Så en som hadde skrevet dette på yahoo: When we are talking about Mbps it means 1 million bits When we are talking about MB that means 1 million bytes One byte is equal to 8 bits. ( eg. 01100101 ) 10 Mbits / 8 bits = 1.25 MB/s Small case letters are used to indicate Megabits Upper case letters is used to indicate Megabyte Der er vel svaret. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Mulig fordi det var ganske uinteressant for andre enn store institusjoner å snakke om MB i transporthastighet. Du måtte ha benyttet 0,064MB/s osv. Ganske upraktisk. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Så det skal høres mer ut. Jeg tenkte meg nesten det Mikrotips: Når du får oppgitt hastigheten i Mbit så bare ta fram kalkulatoren å del det på 8 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 En bit er enten 0 eller 1. Hvor mange slike blir overført per tidsenhet? Byte er et ord av et antall bits (8). Men hva med en sikkerhetskontroll på dette? Kanskje ting skal ha en kontrollbit som sjekkes etter overføring for hver byte? Kanskje det skal kjøres 2 ganger bare for å være helt sikker? Da er det mer nyttig å snakke om hvor mange bits en overføringsenhet klarer, kontra hvor mange bytes som blir overført. Her tenker jeg på en sikkerhetsfattig protokoll som klarer 12,5 MB/s, mens en sikkerhetsrik protokoll klarer kun 10 MB/s på samme "100 millioner bits per sekund" switch. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Mulig fordi det var ganske uinteressant for andre enn store institusjoner å snakke om MB i transporthastighet. Du måtte ha benyttet 0,064MB/s osv. Ganske upraktisk. Jup gjetter Mb/s og Kb/s kommer fra baud som er bit/ sekund, telex for eksempel brukte 7 bit. bauds er mye eldre en 14.4 kb/s modemet. Lagring har alltid vært byte siden det minste du kan adressere er en byte. Ja i dag kunne vi med fordel brukt byte for overføring også. Endret 16. februar 2014 av magne.moe Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet? Uffameg! Sukk I et 8 bits system: Dert er 8 bits i en Byte. Derfor blir det flere bits enn Bytes. (Det er 7 bit for å lage et tegn: i tallet 8 er alle i bruk. (Så den åttende biten er en kontroll bit)). Endret 16. februar 2014 av sveinsel Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Vel, det som oppgis av ISP osv er rådata. Hva som oppgis av programmet osv. er det som faktisk kan brukes. Som beskrevet tidligere er det kontrolldata sammen med faktisk data og da vil man få en forskjell mellom hva linjen/kabelen pøser ut og hva som du faktisk lagrer. Dessuten, å si at kun 7 bits utnyttes i en byte er feil. Det finnes mange måter å implementere kontroll av data Som du kan se her er det ikke slik at en bit per byte er til kontroll. Det er to seperate bytes, eller oktetter som det er skrevet her. 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Det er feil... Det er ikke noe kontrollerende bit i en 8 bits sammensetting... 8 bit = 1 Byte. Ferdig....! 2 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet? Uffameg! Sukk I et 8 bits system: Dert er 8 bits i en Byte. Derfor blir det flere bits enn Bytes. (Det er 7 bit for å lage et tegn: i tallet 8 er alle i bruk. (Så den åttende biten er en kontroll bit)). Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Så det skal høres mer ut. Jeg tenkte meg nesten det Mikrotips: Når du får oppgitt hastigheten i Mbit så bare ta fram kalkulatoren å del det på 8 Eller gange Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Så det skal høres mer ut.Jeg tenkte meg nesten det Mikrotips: Når du får oppgitt hastigheten i Mbit så bare ta fram kalkulatoren å del det på 8 Eller gange Nei Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Så det skal høres mer ut.Jeg tenkte meg nesten det Mikrotips: Når du får oppgitt hastigheten i Mbit så bare ta fram kalkulatoren å del det på 8 Eller gange Nei Doh Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet? Uffameg! Sukk I et 8 bits system: Dert er 8 bits i en Byte. Derfor blir det flere bits enn Bytes. (Det er 7 bit for å lage et tegn: i tallet 8 er alle i bruk. (Så den åttende biten er en kontroll bit)). Hvor gammel er du? Ikke eldre enn at jeg kan si at neste trekk er 16 bit systemet. Det ble dobling av 8. Da ble typene rundere i kantene. For å ha rikelig med bokstaver og tall (character) som har nummer (nødvendig i data) ble Ascii tabellen laget. Teknisk er å gå til 127, siden man gir 0 null oså et tegn(nemlig tegnet 0 null), og da blir det 128. Det er 16 ganger 8. Ascii koden er utvidet til 256. Den ble tillagt farger så man har 256 farger å leke med. Sånn er systemet bygget oppover. En del ting som teknisk er "umulige", blir fikset ved å kjøre på rå datakraft. Dette var en superkortversjon som ikke må tas for annet en det den er.. Endret 17. februar 2014 av sveinsel 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 ASCII er helt urelevant fordi man overfører ikke ASCII. ASCII er ikke en overføringsprotokoll. ASCII er en karakterkoding. Lenke til kommentar
avo Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Kortversjonen, fra tidlig digital steinalder, seriell kommunikasjon oppgis i bits pr sek, siden man overfører en bit om gangen i serie, mens lagring, minne etc oppgis i bytes, siden vi håndterer en byte om gangen og overfører og håndterer den via parallellkommunikasjon. (Etterpå kom det 16, 32 og 64 bits systemer, men siden byten var etablert som en standard, ble byte behold som standard, selv om nyere løsninger fort kunne ta unna både 2,4 eller flere byte om gangen.) Og ja, en byte er 8 bit i dag, men 7 bits Bytes finnes også i historien, sammen med 4,6,9,10 og 12 om jeg ikke husker feil. Ved overføring er det som oftest med masse ekstra som start/stopp bits, paritet og forskjellig morro, om ikke for hver enkelt byte, så i alle fall i start og stopp av pakker. For lagring håndterer man stort sett bytes, og legger paritet og andre kontrollfunksjoner i hele bytes, men det finnes absolutt også (gamle) systemer som bruker f.eks 7 data og en paritetsbit der også. 2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) ASCII er forklaringen på overgangen fra bits til bytes. Dette stammer fra tiden man brukte teleprintere.Da var det plutselig fornuftig å måle hastigheten i overførte (ASCII) bokstaver og tall. Men det er uansett ikke så viktig å vite i dag. Poenget med bytes, er at det er en mer forståelig enhet på en computer (for oss mennesker) enn bits. En liten fun fact: Den amerikanske marinen hadde en 16-kanals teleprinterlink via månen mellom Washington og Hawaii fra 1959. Hver kanal kunne overføre 60 ord pr minutt (=300 bytes) Endret 17. februar 2014 av Lars Dongeri Oppholdsnes Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) ASCII er forklaringen på overgangen fra bits til bytes. Dette stammer fra tiden man brukte teleprintere. Da var det plutselig fornuftig å måle hastigheten i overførte (ASCII) bokstaver og tall. Nei. ASCII er en av måtene vi kan representere bokstaver/siffer/tegn med binære tall. Det er et tegnsett, på samme måte som ISO8859 variantene, eller unicode (typisk utf8/16/32). Du kan fint representere data uten å bruke ASCII. Endret 17. februar 2014 av ZeRKoX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå