Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om hastighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Så en som hadde skrevet dette på yahoo:

 

When we are talking about Mbps it means 1 million bits
When we are talking about MB that means 1 million bytes

One byte is equal to 8 bits. ( eg. 01100101 )

10 Mbits / 8 bits = 1.25 MB/s

Small case letters are used to indicate Megabits
Upper case letters is used to indicate Megabyte

 

Der er vel svaret.

Lenke til kommentar

En bit er enten 0 eller 1. Hvor mange slike blir overført per tidsenhet?

 

Byte er et ord av et antall bits (8). Men hva med en sikkerhetskontroll på dette? Kanskje ting skal ha en kontrollbit som sjekkes etter overføring for hver byte? Kanskje det skal kjøres 2 ganger bare for å være helt sikker? Da er det mer nyttig å snakke om hvor mange bits en overføringsenhet klarer, kontra hvor mange bytes som blir overført. Her tenker jeg på en sikkerhetsfattig protokoll som klarer 12,5 MB/s, mens en sikkerhetsrik protokoll klarer kun 10 MB/s på samme "100 millioner bits per sekund" switch.

Lenke til kommentar

Mulig fordi det var ganske uinteressant for andre enn store institusjoner å snakke om MB i transporthastighet. Du måtte ha benyttet 0,064MB/s osv. Ganske upraktisk.

Jup gjetter Mb/s og Kb/s kommer fra baud som er bit/ sekund, telex for eksempel brukte 7 bit.

bauds er mye eldre en 14.4 kb/s modemet.

Lagring har alltid vært byte siden det minste du kan adressere er en byte.

 

Ja i dag kunne vi med fordel brukt byte for overføring også.

Endret av magne.moe
Lenke til kommentar

Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet?

Uffameg! Sukk

I et 8 bits system:

Dert er 8 bits i en Byte. Derfor blir det flere bits enn Bytes.

 

(Det er 7 bit for å lage et tegn: i tallet 8 er alle i bruk. (Så den åttende biten er en kontroll bit)).

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Vel, det som oppgis av ISP osv er rådata. Hva som oppgis av programmet osv. er det som faktisk kan brukes.

Som beskrevet tidligere er det kontrolldata sammen med faktisk data og da vil man få en forskjell mellom hva linjen/kabelen pøser ut og hva som du faktisk lagrer.

 

 

Dessuten, å si at kun 7 bits utnyttes i en byte er feil. Det finnes mange måter å implementere kontroll av data

Som du kan se her er det ikke slik at en bit per byte er til kontroll. Det er to seperate bytes, eller oktetter som det er skrevet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet?

Uffameg! Sukk

I et 8 bits system:

Dert er 8 bits i en Byte. Derfor blir det flere bits enn Bytes.

 

(Det er 7 bit for å lage et tegn: i tallet 8 er alle i bruk. (Så den åttende biten er en kontroll bit)).

 

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor Mbit og ikke MB når det er snakk om opp- og nedlastingshastighet?

Uffameg! Sukk

I et 8 bits system:

Dert er 8 bits i en Byte. Derfor blir det flere bits enn Bytes.

 

(Det er 7 bit for å lage et tegn: i tallet 8 er alle i bruk. (Så den åttende biten er en kontroll bit)).

 

Hvor gammel er du?

Ikke eldre enn at jeg kan si at neste trekk er 16 bit systemet. Det ble dobling av 8. Da ble typene rundere i kantene.

 

For å ha rikelig med bokstaver og tall (character) som har nummer (nødvendig i data) ble Ascii tabellen laget. Teknisk er å gå til 127, siden man gir 0 null oså et tegn(nemlig tegnet 0 null), og da blir det 128. Det er 16 ganger 8.

Ascii koden er utvidet til 256. Den ble tillagt farger så man har 256 farger å leke med. Sånn er systemet bygget oppover.

En del ting som teknisk er "umulige", blir fikset ved å kjøre på rå datakraft.

 

Dette var en superkortversjon som ikke må tas for annet en det den er..

Endret av sveinsel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortversjonen, fra tidlig digital steinalder, seriell kommunikasjon oppgis i bits pr sek, siden man overfører en bit om gangen i serie, mens lagring, minne etc oppgis i bytes, siden vi håndterer en byte om gangen og overfører og håndterer den via parallellkommunikasjon.

 

(Etterpå kom det 16, 32 og 64 bits systemer, men siden byten var etablert som en standard, ble byte behold som standard, selv om nyere løsninger fort kunne ta unna både 2,4 eller flere byte om gangen.)

 

Og ja, en byte er 8 bit i dag, men 7 bits Bytes finnes også i historien, sammen med 4,6,9,10 og 12 om jeg ikke husker feil.

 

Ved overføring er det som oftest med masse ekstra som start/stopp bits, paritet og forskjellig morro, om ikke for hver enkelt byte, så i alle fall i start og stopp av pakker.

For lagring håndterer man stort sett bytes, og legger paritet og andre kontrollfunksjoner i hele bytes, men det finnes absolutt også (gamle) systemer som bruker f.eks 7 data og en paritetsbit der også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ASCII er forklaringen på overgangen fra bits til bytes. Dette stammer fra tiden man brukte teleprintere.
Da var det plutselig fornuftig å måle hastigheten i overførte (ASCII) bokstaver og tall.

Men det er uansett ikke så viktig å vite i dag. Poenget med bytes, er at det er en mer forståelig enhet på en computer (for oss mennesker) enn bits.

 

En liten fun fact: Den amerikanske marinen hadde en 16-kanals teleprinterlink via månen mellom Washington og Hawaii fra 1959. Hver kanal kunne overføre 60 ord pr minutt (=300 bytes)

 

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

 

ASCII er forklaringen på overgangen fra bits til bytes. Dette stammer fra tiden man brukte teleprintere.

Da var det plutselig fornuftig å måle hastigheten i overførte (ASCII) bokstaver og tall.

 

 

Nei. ASCII er en av måtene vi kan representere bokstaver/siffer/tegn med binære tall. Det er et tegnsett, på samme måte som ISO8859 variantene, eller unicode (typisk utf8/16/32).

 

Du kan fint representere data uten å bruke ASCII.

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...