Countryman Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (dette gjelde lodding av bly. Mettalurgi. hvor i svarten jeg jeg ellers poste dette enn her?? ) God morgen! Dette er nok en noe uvanlig problemstilling og jeg finner ingen passende steder for å poste dette..men... Jeg har rund-loddet en blyplombe rundt et ø90mm objekt. Fortinnet, overlappet bly på hver side av plomben. Denne skal nå (la oss si det er 2 bly-stenger som er loddet sammen) bøyetestes og strekktestes. Før loddingen: Den ene delen (høyre siden) består av et tykkere lag med bly (en sterkere side) hvilket skaper en naturlig, konisk overgang ned mot den tynnere/svakere siden når jeg lodder. Midtpartiet, eller fuge-området om vi skal kalle det det vil da naturligvis ha en overdrevet blytykkelse, hvilket igjen fører til en ekstra "stivhet" og styrke i plomba. Problemet jeg nå skal frem til gjelder bøyeprøven som ble gjort i etterkant: Stanga blir gradvis bøyd og blyet ryker naturligvis på venstre side, rett til venstre for loddeplomben, der blyet er tynnest og svakest. Er det noen som kan ordlegge dette for meg, sende meg en teori på hvorfor det er her den ryker? For meg er det logisk at den ryker der den ryker, men jeg må få forklart hvorfor. (dette er ikke en skoleoppgave eller lignende. Jeg er bare en industriarbeider som forsker litt på si og tror jeg har kommet frem til en praktisk løsning som ville styrke denne delen av min jobb) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Det er litt vanskelig å se for seg objektene og loddingen uten bilde. Hvis du har et, last det opp hit så blir det lettere å forstå. Hvis jeg har forstått deg rett, lyker loddingen ved siden av det tynneste partiet av loddingen, og at det ikke er selve loddingen som ryker, men blyet i godset som skal loddes. Hvilke legeringer er "loddeblyet" og "blystengene"? Dette har veldig mye å si. Antagelig er det "blystanga" som er den svakeste legeringen, i hvert fall etter varmepåvirkningen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Det er litt vanskelig å se for seg objektene og loddingen uten bilde. Hvis du har et, last det opp hit så blir det lettere å forstå. Hvis jeg har forstått deg rett, lyker loddingen ved siden av det tynneste partiet av loddingen, og at det ikke er selve loddingen som ryker, men blyet i godset som skal loddes. Hvilke legeringer er "loddeblyet" og "blystengene"? Dette har veldig mye å si. Antagelig er det "blystanga" som er den svakeste legeringen, i hvert fall etter varmepåvirkningen. Kan desverre ikke legge ut bilder Blystanga har F3 legering. Loddestavene som blir brukt under loddingen er jeg usikker på, men dette blir stivt og sterkt som juling - sprøtt og dårlig om jeg bruker for høy varme under loddingen. Ja det ryker utenfor blyplomben, på den siden av stanga hvor originalblyet er tynnest. Dette er egentlig helt logisk, men jeg trenger litt teori om hvorfor det ryker her og ikke der originalblyet er tykkest. Teorien har kan hende ikke så mye med selve loddingen eller blyet å gjøre, men mer med fysikk, jeg bare prøver å skape en illustrasjon men det blir kanskje misvisende.(?) Det pågår en diskusjon om det er en metodefeil som forårsaker at det ryker her, men jeg prøver febrilsk å forklare at om du bøyer noe som er tykt og sterkt på den ene siden, stenhardt og robust på midten (plomba) og tynt og svakere på den andre siden...ja da vil det naturligvis ryke her først..(?) Forstår om man blir grå i håret av å lese/forstå hva jeg skal frem til her altså...det er nettopp dette jeg sliter med, å forklare... Edit: en tanke jeg har er at når dette gradvis begynner å bøye seg, vil den stive, sterke siden først lete etter et svakt punkt og hente "strekk" ifra. Denne strekken (som foregår på den svake siden) blir etterhvert så sterk, og matrialet blir så tynt, at det til slutt ryker. Jeg mener derfor at stanga ikke får "lik bøy" fordi den ene siden er så sterk..? Endret 17. februar 2014 av Countryman Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Dette er nok ikke først og fremst metallurgi (selv om det også spiller inn), men fysikk/fasthetslære. en tanke jeg har er at når dette gradvis begynner å bøye seg, vil den stive, sterke siden først lete etter et svakt punkt og hente "strekk" ifra. Denne strekken (som foregår på den svake siden) blir etterhvert så sterk, og matrialet blir så tynt, at det til slutt ryker. Jeg mener derfor at stanga ikke får "lik bøy" fordi den ene siden er så sterk..? Her er du nok inne på det, geometrien lager spenningskonsentrasjoner. Detaljene er rimelig kompliserte, men hovedtrekkene skulle være lett å lære seg. Skal prøve å forfatte ett lengre innlegg i løpet av dagen/uka :-) Litt lesestoff så lenge: http://no.wikipedia.org/wiki/Spenningskonsentrasjon http://www.kokch.kts.ru/me/t1/SIA_1_Stress_Concentration.pdf Fra 1.7 og utover: http://materialteknologi.hig.no/joining-al-sveising.htm 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Dette er nok ikke først og fremst metallurgi (selv om det også spiller inn), men fysikk/fasthetslære. en tanke jeg har er at når dette gradvis begynner å bøye seg, vil den stive, sterke siden først lete etter et svakt punkt og hente "strekk" ifra. Denne strekken (som foregår på den svake siden) blir etterhvert så sterk, og matrialet blir så tynt, at det til slutt ryker. Jeg mener derfor at stanga ikke får "lik bøy" fordi den ene siden er så sterk..? Her er du nok inne på det, geometrien lager spenningskonsentrasjoner. Detaljene er rimelig kompliserte, men hovedtrekkene skulle være lett å lære seg. Skal prøve å forfatte ett lengre innlegg i løpet av dagen/uka :-) Litt lesestoff så lenge: http://no.wikipedia.org/wiki/Spenningskonsentrasjon http://www.kokch.kts.ru/me/t1/SIA_1_Stress_Concentration.pdf Fra 1.7 og utover: http://materialteknologi.hig.no/joining-al-sveising.htm Takk! vanvittig godt relaterte linker, treffer midt på spikeren her Endret 17. februar 2014 av Countryman Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Kan desverre ikke legge ut bilder Enn en blyantskisse ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå