Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker stakk av fra leia

nicosand

Anbefalte innlegg

Heisann godt folk.

Det ergrer meg å måtte komme hit, men hit må jeg.

I august/september i fjor så skulle jeg og madammen flytte ut av leiligheten vår og inn i nytt hus, og siden vi ikke fikk solgt leiligheten endte vi opp med å leie den ut.

Vi ble etter at leiligheten ble lagt ut på finn oppringt av en megen hyggelig eldre herremann som var veldig interessert i å leie den, og om alt klaffet kjøpe den etter nyttår. Han kom til oss først den 20. september for å skrive under kontrakten, men kunne ikke flytte inn før i starten av oktober pga jobb. Men han betale første leia der og da. Så når han endelig kom og vi fikk prata litt mer med han der han fortalte at han jobbet som selvstendig næringsdrivende innen turist og reiseliv, og hadde gjort dette i over 20 år, men nå ville han slå seg til ro da han nærmet seg 60.

Vi avtalte at han skulle bare få di to siste fakturane for felleskostnadene som skulle betales til Boivest og betale til di direkte, og så overføre til oss etter nyttår.

I starten av desember fikk vi derimot en purring på at leia ikke var betalt, og vi tok det opp med leietaker som lovet øyeblikkelig å ordne opp, og unnskyldte seg med at det måtte ha skjedd noe tull da han skiftet bank.

Vi hørte aldri noe mer fra Boivest etter dette, så vi trodde alt var i orden.

Så i slutten av desember ringte han ett par ganger og lurte på om vi kunne ta oss en prat ang. kjøpet av leiligheten, men han måtte avlyst pga det alltid dukket opp noe på jobben han hadde fått ved hotellet her i bygda. Det nærmet seg nå jul, og vi avtalte å ta praten på nyåret. ca 2 uker inn i januar ringte han og fortalte at han måtte til Trondheim på sykehuset til kontroll etter en operasjon, og vi skulle prates igjen så fort han kom tilbake. Ukene gikk og han ringte ikke tilbake og vi skjønte mer og mer at noe var feil.

Så kom smellen. Boivest ringte oss på fredag denne uken her, og fortalte at pga manglendes innbetaling av fellskostnader skulle leiligheten gå til tvangssalg i neste uke.

Vi har siden da prøvd å samle inn alt vi kan av informasjon om fyren, og klarte å spore opp ei eldre dame på Tynset som han leide hos før han flyttet til oss, og hun fortalte at han hadde gjort akkurat det samme der. Han hadde flyttet inn hos henne den 1. juli i fjor, betalt første månens leie, og i midten av september var han borte uten å si ifra. Vi sjekket opp på hotellet her han jobbet og fikk vite at han hadde stjelt en masse ting fra jobben, i tillegg til at hadde store ubetalte regninger både på det hotellet han jobbet, og det andre hotellet som er her.

Blei en lang avhandling dette, men nå kommer endelig spørmålet mitt.

Når Boivest ikke har prøvd å få kontakt med meg ang di manglende innbetalingene, og brevene di har sendt har komt i retur pga feil adresse, kan di da sånn uten videre sende leiligheten på tvanssalg? Jeg spurte styrelederen i borettslaget, og han hadde heller ikke fått tilsendt di måntlige saldolistene så heller ikke han var klar over at leietakeren ikke hadde betalt noe i husleie.

Vi har en skriftlig kontrakt som er underskrevet og alt, og der står det at han skulle betale til min konto, men siden han sa han ville kjøpe leiligheten så sa jeg at han bare kunne betale november og desember leia direkte til Boivest.

Og siden Boivest aldri tok kontakt i januar så trodde jeg at han bare hadde fortsatt med avtale giro.

PS: Personen dette gjelder går under navnet *skjult navn* og *skjult navn*, så om noen skal leie ut ett hus eller leilighet, og han her ringer, så bare legg på med en gang!

Endret av Quote
Sensurert navn - Quote, Moderator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salgspålegg reguleres av burettslagslova § 5-22:

§ 5-22. Salspålegg frå laget

(1) Dersom ein andelseigar trass i åtvaring misheld pliktene sine vesentleg, kan laget påleggje andelseigaren å selje andelen. Kravet om åtvaring gjeld ikkje i tilfelle der det kan krevjast fråviking etter § 5-23 første ledd. Åtvaring skal vere gitt skriftleg og opplyse om at vesentleg mishald vil gi laget rett til å krevje andelen seld. Pålegg om sal skal vere gitt skriftleg og opplyse om at andelen kan krevjast seld ved tvangssal dersom pålegget ikkje er etterkome innan ein frist som ikkje skal setjast kortare enn tre månader frå pålegget er motteke.

(2) Er pålegget ikkje etterkome innan fristen, kan laget krevje andelen seld etter § 4-8 andre ledd.

Som du ser skal det gis advarsel før pålegg om salg, og pålegg om salg skal være gitt tre måneder før krav om tvangssalg kan gis.

Her er det med andre ord noe som ikke ser helt riktig ut. Hvis advarsel ble gitt ved første purring i desember kan salgspålegget tidligst ha blitt gitt i slutten av desember/begynnelsen av januar. Krav om tvangssalg kan da ikke settes frem før i slutten av mars/begynnelsen av april.

Burettslagslova inneholder heller ingen "snudd risikobyrde" (som husleieloven gjør) - det er burettslaget som må forsikre seg om at du har fått advarselen og salgspålegget.

(Krav om at en ulovlig utleid borettslagsleilighet skal fraflyttes etter lovens § 5-9 reguleres ikke av dette regelverket. Her er det ikke krav om advarsel.)

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

takk for infoen Krikkert. Så dette vil da altså si at Boivest ikke kan kreve leiligheten solg på tvanssalg uten å først ha gidd meg skriflig info om at det kommer til så skje?

I såfall så er det gode nyheter for det gir meg litt bedre tid på å få samlet sammen penger for å dekke 4 måners utestående husleie...

Tenkte meg at navnet kom til å bli sensurert, men tok nå sjangsen fordi om...

Litt synd jeg ikke har bilde av han eller skulle jeg gått ut i tabloidene og advart om han her, for etter den informasjonen jeg har samlet inn har han holdt på slik i maaaaaaaaaaange år, og jeg er redd jeg ikke er den siste...

Lenke til kommentar

Med mindre det finnes grunnlag for å kreve tvangssalg etter § 5-23 (andelseier ødelegger eller vesentlig forringer eiendommen, eller plager eller sjenerer i alvorlig grad andre brukere) skal det skje en advarsel før det blir gitt salgspålegg. Begge deler skal være skriftlig, og skal være sendt deg (men hva som regnes som "sendt deg" kan variere - hvis du ikke har gitt laget noen ny adresse kan "sendt deg" være oppfylt når det er lagt i postkassen i din boenhet).

Lenke til kommentar

da tror jeg det kravet ble oppfylt når jeg mottok den første purringen. Men syns uansett at saken har blitt veldig dårlig håndtert av Boivest når di ikke gadd å nett plukke opp telefonen når purringene for både desember leia og januar leia kom i retur pga feil adresse.

Jeg vet at jeg må og ta på meg mye av skylden mtp at jeg ikke dobbeltsjekket at han betalte som han lovde og sånt, men ville bare vite om jeg har en god grunn til å få tvangssalget utsatt, for innbetales må den jo uansett. Og jeg har større tro på jorda er flat enn at han karen her noen gang kommer til å gjøre opp for seg...

Lenke til kommentar

Som regel kan man avverge et krav om tvangssalg som er begrunnet i pengekrav ved å etterkomme kravet - å betale hele det utestående beløpet med renter og omkostninger innen en frist som retten setter (vanligvis én måned).

Jeg er imidlertid usikker på om bestemmelsen er relevant her - denne avvergingsregelen innebærer at man erkjenner pengekravet som er den direkte begrunnelsen for begjæringen, og etterkommer dette kravet. I denne saken er det et salgspålegg som er den direkte begrunnelsen, og en erkjennelse og etterkommelse av dette pålegget må skje ved at man selv selger leiligheten.

Slik jeg ser det må du derfor enten overtale borettslaget til å ikke fremme noe krav om tvangssalg, eller (hvis de gjør det) argumentere overfor namsmyndighetene for at grunnlaget for tvangssalg ikke er til stede. Ingen av delene er noe jeg vil anbefale å gjøre uten bistand av advokat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

desverre tror jeg ikke at jeg har noe valg om jeg ønsker å beholde leiligheten og få solgt den selv på ett senere tidspunkt. Så jeg må nok heller punge di rundt 20.000kr av egen lomme for å stoppe tvangssalget. Men det jeg håper på er at jeg kan få lenger frist på meg før leiligheten går til tvangssalg, eller før den blir forkynt heter det vel. Er umulig for meg å skaffe 20 lapper på en uke...

Lenke til kommentar

Det er nok mulig å inngå ett kompromiss mot at du får solgt leiligheten selv og deretter betaler kravet + renteomkostninger i ettertid, det blir selvfølgelig en dyr og ugunstig løsning men du kan gå etter leigetaker og kreve husleien innbetalt + forsinkningsrenter. Dere har tross alt en skriftelig avtale, men sånn på generelt grunnlag burde man alltid forholde seg til disse.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering...

Var hos politiet i går for å høre om det er noe di kan gjøre, og det er egentlig ikke. Det er nemmelig ikke straffbart å ikke betale husleie med mindre du kan bevise at personen aldri hadde tenkt å betale til å begynne med og kun var ute etter å svindle deg. Noe som er vanskelig å få til i slike saker, og som ett resultat blir vel så godt som 99% av slike saker henlagt fordi politiet ikke vil bruke ressurser på det.

Så det er to måter å gå frem på, ta saken til forliksrådet og fremme ett krav der, får en medhold er det rettslig gyldig i 10 år, så har han ikke betalt for seg etter f.eks 9 år, så kan vi kjøre kravet en gang til og få ytterlige 10 nye år osv osv osv osv...

En annen ting var å omgå forliksrådet i første omgang og sende ett formellt krav direkte til han, var noe juridiske greier som måtte vere med her som jeg ikke husker i farten, men om han da ikke gir lyd ifra seg innen f.eks 3 uker, så blir det annsett som at han er enig i kravet og er dermed pliktig til å betale. Skulle han nekte blir saken da sendt over til forliksrådet for en avgjørelse der.

Uansett så annser jeg di pengene som tapt og at jeg må dekke det fra egen lomme. Men vi kommer til å levere en anmeldelse så fort vi har fått ordna saken med Boivest om tvangssalget, og så får vi se hva som skjer etter det.

Men, nå har det komt ett lite lys i tunellen, er 2 damer som ønsker å leie leiligheten. Ene er ei ung dame i 20 åra, og andre ei i slutten av 50 åra, begger er lokale, og jeg kjenner godt til begge to. Men fra nå av blir det ikke gjort noe i god tro lenger, fool me once og alt det der...

Beste hadde vert om en av di hadde kjøpt den så vi kom oss ut fra detta forbanna borettslag dritet. Skal vertfall MYE, og da mener jeg MYYYYYYYYYYE, til før jeg kjøper meg inn i noe sånt igjen...

Lenke til kommentar

Hvis du kan dokumentere at han heller ikke betalte husleie det forrige stedet han var leietaker, så må det vel være langt på vei bevist at han ikke hadde intensjoner om å betale? Logisk sett, så er det nå slik, men hvordan rettsvesnet forholder seg til "tidligere forhold", det kan jeg ikke uttale meg om. :)

Lenke til kommentar

Men, nå har det komt ett lite lys i tunellen, er 2 damer som ønsker å leie leiligheten. Ene er ei ung dame i 20 åra, og andre ei i slutten av 50 åra.

Lys i tunellen? eller kanskje toget som kommer.. :ph34r::green:

Synes den alders-konstellasjonen var litt merkelig, med mindre det er mor og datter?

begger er lokale, og jeg kjenner godt til begge to. Men fra nå av blir det ikke gjort noe i god tro lenger, fool me once og alt det der...

Man kjenner ikke mennesker ordentlig på forhånd (satt på spissen) før det det handler om penger. Da kan de vise et helt annet ansikt.

Antar disse to skal spleise på husleia? Men flytter den ene plutselig ut og "hjem til en type" så greier kanskje ikke den andre dama å betale, og så har du det gående igjen.

Forlange å få leia direkte til din konto så har du i det minste full oversikt. Helst burde vel ideelt sett ha et depositum eller sikkerhets for et par måneders leie også. :hmm:

Lenke til kommentar

var dårlig forklart det der :) er 2 stk som er interessert i å leie, men hver for seg, hehe.

Fant ut idag ho som var eldst, faktisk nærma seg 70, og ikke 60 slik jeg trodde.

Og nei denna gangen blir det som sagt ikke gjort noe i god tro. Her skal leia inn på en egen konto hos oss, og vi skal ha minst 2mnd i depositum i tillegg. Blir mest sannsynlig ho eldre dama som leier, og vi har hørt at ho ikke er den mest ryddige av seg, så med henne blir det kanskje 3x leia i depositum og 3mnd oppsigelses tid. Den andre potensiele leietakeren er ei ung jente som har holdt på med sin egen interiørblogg, og tok en utdanning innen interiørdesign i fjor høst, og har full jobb ved sykehjemmet her i kommunen. Men siste var litt usikker på hvor lenge ho ville bo her, og snakka om at ho med etterhvert ville prøve å få seg jobb i bergen.

Lenke til kommentar

hehe, ho her sa at nå var ho så lei av å male(ho hadde malt tv stua i huset til ho og eksn 4-5 ganga på 2 år) at det var det siste ho kom tll å gjøre...

Men desverre så har begge damene takka nei idag :( Men vi fikk tak i en ny kar som skulle komme å se på den i morra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...