Gå til innhold

Macro med m43, extension tubes

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen her erfaring med "Olympus 60mm f/2.8 macro", samt bruk av extension tubes for makrofotografering med m43 (og gjerne dette objektivet)?

Utstyrskjøpekløen begynner å bli ganske sterk, etter at det dukket opp en unnskyldning til å begynne litt mer seriøst med makro + at jeg mangler en *god* telelinse i bag'en min...

Jeg vurderer også å skaffe extension tubes for å få ennå større forstørrelser, men hvor nærme må jeg da være?

Body'n jeg har er foreløpig Panasonic G3, vil dette være et problem? Regner med at m43 er m43...

Til sist: Gitt at jeg bor i EU (Frankrike) med Sveits innen gangavstand, har noen noen tips om fra hvor man bør bestille / hvor bør man handle?

-- Kyrre (i siklemodus)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

takk for masse tilbakemeldinger! Da blir det nok innkjøp av en slik dings veldig snart. Etter å ha lest en del så tror jeg at jeg dropper extension tubes (nærgrensa er på 19cm for 1:1, noe som er nære nok...).

Mistenker at dette er en longshot, men: Men er det noen som har tips om en bra nettbutikk som leverer til Frankrike, evt. tilfeldigvis kjenner til en grei og ikke alt for dyr fysisk butikk i Geneve+omegn (lavere moms i Sveits...)?

Lenke til kommentar

Da var den handlet, på http://www.photo-verdaine.ch/ (fysisk butikk). Kjøpte også et Manfrotto befree stativ som jeg ikke har fått lekt så veldig mye med ennå, og fikk prutet ned hele pakken til 850 CHF :) Jeg var overrasket over at det gikk å få det ned såpas mye - en annen butikk jeg var i kontakt med ville først selge meg objektivet til 150 CHF over listeprisen til p.v. (som jeg fikk ytterligere ~50 CHF avslag på + ~50 CHF avslag på stativet)...

Førsteintrykk et er bra - motivet tar skarpe og fine bilder både på lang avstand og med macro, autofokusen er rimelig rask (i allefall så lenge man bruker focus limiter - det er laaaangt å skru mellom 40 og 20 cm). Eneste aberet er at det ser ut til å kreve en del lys - men så er jeg mest vant til 20mm/1.7, så det blir ikke heelt sammenliknbart - ei heller har jeg stabilisering-i-objektiv... Vekten på objektivet er lav, og det er ikke sååå langt - det går i allefall glatt nedi min minisnutebag. Byggekvaliteten virker OK+++. Fokusringen er bred, bra dempet og smooth.

Kan poste noen bilder når jeg har fått lekt litt med det - første jobb blir å ta bilde av lysbuer i vakuum på labben, samt utstyret som brukes til å lage dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...