kyrsjo Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Hei!Har noen her erfaring med "Olympus 60mm f/2.8 macro", samt bruk av extension tubes for makrofotografering med m43 (og gjerne dette objektivet)?Utstyrskjøpekløen begynner å bli ganske sterk, etter at det dukket opp en unnskyldning til å begynne litt mer seriøst med makro + at jeg mangler en *god* telelinse i bag'en min...Jeg vurderer også å skaffe extension tubes for å få ennå større forstørrelser, men hvor nærme må jeg da være?Body'n jeg har er foreløpig Panasonic G3, vil dette være et problem? Regner med at m43 er m43...Til sist: Gitt at jeg bor i EU (Frankrike) med Sveits innen gangavstand, har noen noen tips om fra hvor man bør bestille / hvor bør man handle?-- Kyrre (i siklemodus) Endret 16. februar 2014 av kyrsjo Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Det vil ikke by på noe problemer med dette objektivet eller noen andre mft objektiver på din G3. De andre spørsmålene overlater jeg til andre å svare på 1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Flott, regna ikke med det sånn rent teknisk, men det er jo en relativt lang linse, uten stabilisator? På en annen side, så vil det vel for det meste bli brukt på stativ ELLER i relavtivt ok lys - og f/2.8 er da helt OK på en 60mm... Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Innebygd stabilisering i kamerahuset gjør at du kan ta bilder handholdt med lavere lukketid. Med en G3 bør du da bruke lukketid 1/120s eller raskere i dette tilfellet når du tar handholdte bilder. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Med mellomringer endrer du nærgrensen. Motivet kommer enda nærmere objektivet, og det blir mørkere. Du skal ha mer lys, og du skal sørge for lys så objektivet ikke skygger for lyset - objektivet kommer veldig tett på. 1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Hei,takk for masse tilbakemeldinger! Da blir det nok innkjøp av en slik dings veldig snart. Etter å ha lest en del så tror jeg at jeg dropper extension tubes (nærgrensa er på 19cm for 1:1, noe som er nære nok...).Mistenker at dette er en longshot, men: Men er det noen som har tips om en bra nettbutikk som leverer til Frankrike, evt. tilfeldigvis kjenner til en grei og ikke alt for dyr fysisk butikk i Geneve+omegn (lavere moms i Sveits...)? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 Da var den handlet, på http://www.photo-verdaine.ch/ (fysisk butikk). Kjøpte også et Manfrotto befree stativ som jeg ikke har fått lekt så veldig mye med ennå, og fikk prutet ned hele pakken til 850 CHF Jeg var overrasket over at det gikk å få det ned såpas mye - en annen butikk jeg var i kontakt med ville først selge meg objektivet til 150 CHF over listeprisen til p.v. (som jeg fikk ytterligere ~50 CHF avslag på + ~50 CHF avslag på stativet)...Førsteintrykk et er bra - motivet tar skarpe og fine bilder både på lang avstand og med macro, autofokusen er rimelig rask (i allefall så lenge man bruker focus limiter - det er laaaangt å skru mellom 40 og 20 cm). Eneste aberet er at det ser ut til å kreve en del lys - men så er jeg mest vant til 20mm/1.7, så det blir ikke heelt sammenliknbart - ei heller har jeg stabilisering-i-objektiv... Vekten på objektivet er lav, og det er ikke sååå langt - det går i allefall glatt nedi min minisnutebag. Byggekvaliteten virker OK+++. Fokusringen er bred, bra dempet og smooth.Kan poste noen bilder når jeg har fått lekt litt med det - første jobb blir å ta bilde av lysbuer i vakuum på labben, samt utstyret som brukes til å lage dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå