Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mister man bevisstheten når man sover?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det vil komme an på hvordan en definerer bevissthet.

Selv sover jeg veldig urolig om natten, snur meg ofte og styrer på. Allikevel kan jeg sovne helt på kanten av sengen uten å falle ned på gulvet i løpet av natten.

Datteren min på 2 år faller ofte ut av sengen i søvne.

På en eller annen måte må jo dette bety at jeg har en form for bevissthet som gjør at jeg har kontroll over omgivelsene selv under dyp søvn...i motsetning til datteren min som ikke har utviklet dette ennå...?

Lenke til kommentar

Så vidt eg forstår, så mistar ein per definisjon ikkje bevisstheita under søvn (at du er ubevisst). Det er meir snakk om ei endra bevisstheit. Som ubevisst, så mistar ein bortimot all repons frå stimuli. Når du søv, er du framleis bevisst nok til å kunne vakne av lyd, lys eller rørsle.

Å miste bevisstheita er noko som betre beskriv det å vere i koma. Eksempelvis ein person som er utsatt for ei ulykke, og du ikkje får kontakt med ved å bruke stimuli (lyd, lys, rørsle).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt eg forstår, så mistar ein per definisjon ikkje bevisstheita under søvn (at du er ubevisst). Det er meir snakk om ei endra bevisstheit. Som ubevisst, så mistar ein bortimot all repons frå stimuli. Når du søv, er du framleis bevisst nok til å kunne vakne av lyd, lys eller rørsle.

Å miste bevisstheita er noko som betre beskriv det å vere i koma. Eksempelvis ein person som er utsatt for ei ulykke, og du ikkje får kontakt med ved å bruke stimuli (lyd, lys, rørsle).

Ok. Jeg trodde medisinsk leksikon skrev sannheten, jeg. Og jeg trodde at man var bevisstløs under søvn fordi man ikke er våken.

Anonymous poster hash: 32dc0...519

Lenke til kommentar

Ok. Jeg trodde medisinsk leksikon skrev sannheten, jeg. Og jeg trodde at man var bevisstløs under søvn fordi man ikke er våken.

Har du leksikonet og kan sitere? Det er i stor grad snakk om definisjonar her, og det kan vere definert annleis på norsk enn engelsk.

Edit:

Hva er søvn?

En sovende person er avslappet, har øynene lukket og reagerer ikke på omverdenen. Disse velkjente fenomener beskriver typiske trekk ved søvnen, nemlig muskelavspenning og nedsatt reaksjon på omgivelsene. Det som skiller en sovende person fra en bevisstløs person, er at en sovende person lar seg vekke dersom påvirkningene fra omgivelsene er sterke nok eller er annerledes enn de pleier. En bevisstløs person kan reagere på sterke sanseinntrykk, men lar seg ikke vekke uansett hvor sterk påvirkningen er.

Tidsskrift for Norsk Psykologforening

Lenke til kommentar

Ok. Jeg trodde medisinsk leksikon skrev sannheten, jeg. Og jeg trodde at man var bevisstløs under søvn fordi man ikke er våken.Anonymous poster hash: 32dc0...519

Har du leksikonet og kan sitere? Det er i stor grad snakk om definisjonar her, og det kan vere definert annleis på norsk enn engelsk.

Ok. Her er det:

Variasjoner i bevissthetsgraden

Bevissthet er blitt definert som det som forlater oss hver natt når vi faller i drømmeløs søvn og som kommer tilbake når vi våkner om morgenen. Men selv når vi er våkne går vi normalt gjennom bevissthetsvariasjoner, og de er ledsaget (forårsaket?) av karakteristiske forandringer i hjerneaktivitet. Dette kan lettest påvises ved å registrere den elektriske aktiviteten i hjernen ved elektroencefalografi. Denne metoden gir et bilde av summen av aktiviteten i store grupper av nerveceller i ulike deler av hjernebarken. Ved aktivert oppmerksomhet finner vi et mønster med høyfrekvente bølger (beta-aktivitet). I mer avslappet våken tilstand er bølgefrekvensene lavere (alfa-aktivitet), og i dyp søvn er bølgefrekvensene enda lavere (delta-aktivitet). Alt dette representerer normale forandringer i bevissthetsgraden, og det gir en pålitelig illustrasjon av hvorledes bevissthetsgraden forandrer seg gjennom døgnet. Bevisstheten kan forandres ved ulike typer av sykdommer og skader i hjernen. I nevrologisk klinikk graderes gjerne pasientenes bevissthetsgrad over en skala som strekker seg fra full, aktivert bevissthet til koma hvor pasienten ikke lenger reagerer på stimuli fra omgivelsene.

Lenke til kommentar

Det kommer kanskje ann på om man drømmer eller ikke? Hvis man drømmer så er man jo bevisst? Pga sanseintrykk. Eller kan man også drømme når man er bevisstløs? Hvis man sover urolig, så beveger man kroppen mens man sover (i mindre og større grad), men hvis man er bevisstløs så er ikke dette mulig?

Er det noe jeg har missforstått her?

Lenke til kommentar

Sånn eg les definisjonane på både norsk og engelsk, så blir du ikkje ubevisst under søvn. Du har ei endra bevisstheit, og er mindre bevisst enn når du er vaken, men ikkje fullstendig ubevisst. Dette er uavhengig av kor djup søvn ein er i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...