Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan forbedre karakterne mine for Universitetet?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg flyttet fra Norge i 2013 til England for å studere A levels. Nå har det seg slik at jeg vil søke meg innpå psykologiutdanning i England, men har fått et problem. Jeg har gode karakterer i A levels der jeg har geografi, sosiologi, psykologi og biologi som mine fag. Universitetene i England ser og på min ungdomsskolekarakterer der jeg hadde en 3-er (samme som en D i England) og en 4-er i naturfag (en C i England). Universitetene her vil at jeg skal forbedre disse to karakterne fra ungdomsskolen, men både jeg og dere vet at det er ikke mulig å forbedre karakterer fra ungdomsskolen.

Jeg har og gjort VG1 fra Akademiet Privat vgs der jeg fikk en 2-er i T matte, og 4-er i Naturfag. Jeg har tenkt til å ta disse opp til høsten og ta privateksamen i Norge. Mitt spørsmål var da om det er greit å bare forbedre disse karakterne? jeg skal ta opp P matte istedenfor T matte.. og det her er jo ikke ungdomsskole karakterer som jeg forbedrer.

Hilsen " a confused " girl !
Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Universitetene her vil at jeg skal forbedre disse to karakterne fra ungdomsskolen, men både jeg og dere vet at det er ikke mulig å forbedre karakterer fra ungdomsskolen.

Og det er du sikker på?

Jepp. Fikk bekreftet email fra University of Leeds og de mente at jeg må ha 5 i matte og naturfag fra ung.skolen.. UNGDOMSSKOLEN? Det går jo ikke ann å forbedre de karakterne! hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Selv om jeg er overrasket over universitetet krever at de forbedrer karakterer fra ungdomsskolen, så er jeg mer overrasket over at du ikke får forbedre karakterer fra ungdomsskolen. Det skal jo være mulig å ta dem som privatist.

Aldri hørt om noen som har tatt fag fra ungdomsskolen som privatist.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke hørt om noen som har gjort det, men jeg har derimot hørt at det skal være mulig. Grunnen til at trolig få personer gjør det er jo at man uansett antall 1-ere fra ungdomsskolen har rett på videregående utdanning i Norge - og når man søker høyere utdanning i Norge gjelder ikke karakterene fra ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke hørt om noen som har gjort det, men jeg har derimot hørt at det skal være mulig. Grunnen til at trolig få personer gjør det er jo at man uansett antall 1-ere fra ungdomsskolen har rett på videregående utdanning i Norge - og når man søker høyere utdanning i Norge gjelder ikke karakterene fra ungdomsskolen.

Ja det er sant.. men noen som vet hvordan jeg kan finne ut om dette? noen som vet om viktige lenker som kan hjelpe meg?

takk!

Lenke til kommentar

Det må finnes folk som har havnet i samme situasjon som meeeg........... noen?

Det du må si til dem er at strukturen er annerledes i Norge, som betyr at karakterene dine fra ungdomsskolen er fastsatte. Tror de forenkler forskjellen mellom vår ungdomsskole og GCSE litt for mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fant dette som kanskje kan hjelpe deg: http://www.ung.no/oss/utdanning/priv/67875.html

proovde aa kontakte fylkeskommunen altsaa Bergen og de sier at de faktisk ikke kan la meg ta opp naturfag og matte fra ungdomsskolen.. syns det er vanvittig! Karrieren min kan ihvertfall bli paavirket.. noen andre loosninger?

Du må fortelle dem dette:

Det du må si til dem er at strukturen er annerledes i Norge, som betyr at karakterene dine fra ungdomsskolen er fastsatte. Tror de forenkler forskjellen mellom vår ungdomsskole og GCSE litt for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...