delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Ja jeg ser litt ned på folk som doper seg og ødelegger for seg selv og familien. Jeg ser også ned på folk som løper rundt som hunder å "straffer" tystere og aller mest ser jeg ned på folk som inviterer andre inn i miljøene de selv drukner i. Enten har du ingen venner, eller så kjenner du ikke vennene dine godt nok (et tredje alternativ er at du har en venneflokk som markant skiller seg fra resten av befolkningen). Jeg forstår godt at ingen forteller deg at de brukt et ulovlig rusmiddel når de vet hvordan du ser ned på andre... Hva i all verden får deg til å tro at jeg ikke har venner? Fordi jeg vil ha rusmisbrukere vekk fra gata? Og hva har dette med trådens tema å gjøre? Dette er tross alt en tråd om å komme i kontakt med politiet, ikke diskutere ruspolitikk, avklipte tær eller min vennekrets. Jeg har aldri påstått at du ikke har venner (jeg ga tre alternativer), bare at det ikke er så rart at du ikke vet om noe illegal rusbruk siden du er full av fordommer, ser ned på folk som bruker andre rusmidler enn alkohol og ville anmeldt dem for lovbruddet... Du høres ikke ut som noen man betror seg til om at man f.eks har prøvd hasj... Jeg derimot, som er åpen og ikke fordomsfull kan si at de aller fleste jeg kjenner har prøvd hasj...dette hadde jeg nok ikke visst om jeg fremsto som deg, da folk hadde holdt kjeft om det... Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Kult. Jeg håper du klarer å trenge inn i det tjukke huet mitt en dag å få meg til å glemme alt det motbydelige jeg så når jeg gikk på Vgs og bodde i verkstedblokka sammen med en haug tungt narkomane og fortvilte småbarnsforeldre som måtte bo der pga dårlig økonomi. Skal vi la denne ligge død nå, siden TS har fått svar og varslet politiet? Eller vil du debattere mer? Dette kommer sikkert som en bombe til deg Pifler, men de aller fleste jeg kjenner har prøvd hasj. Og jeg har en stygg uvane for å bli hobbypsykolog for folk så tro det eller ei, folk betror seg til meg. Endret 3. mars 2014 av medlem-124997 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Kult. Jeg håper du klarer å trenge inn i det tjukke huet mitt en dag å få meg til å glemme alt det motbydelige jeg så når jeg gikk på Vgs og bodde i verkstedblokka sammen med en haug tungt narkomane og fortvilte småbarnsforeldre som måtte bo der pga dårlig økonomi. Skal vi la denne ligge død nå, siden TS har fått svar og varslet politiet? Eller vil du debattere mer? Jeg debatterer gjerne mer jeg Du har ikke svart på spørsmålet om Sveits enda? Og du skal få en fun-fact av meg: High childhood IQ linked to subsequent illicit drug use, research suggests Kanskje du bare ikke har smarte venner Endret 3. mars 2014 av pifler Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Kult. Jeg håper du klarer å trenge inn i det tjukke huet mitt en dag å få meg til å glemme alt det motbydelige jeg så når jeg gikk på Vgs og bodde i verkstedblokka sammen med en haug tungt narkomane og fortvilte småbarnsforeldre som måtte bo der pga dårlig økonomi. Skal vi la denne ligge død nå, siden TS har fått svar og varslet politiet? Eller vil du debattere mer? Usikker om det er meg du skriver til, men tillater meg å svare. Tror ikke det er noe galt med ditt hode, du har vanlige holdninger til dette samfunnsspørsmål som flertall i Norge har. Derfor så viktig med opplysning. Vi trenger ikke og ta den debatten i denne tråden. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Det er bra at de har fått det til å funke i Sveits ! Men så er det også godt mulig det er mørketall som ikke kommer frem i statistikkene deres. På avrusning gjøres det ofte lignende. Man får mindre og mindre doser og forbruket trappes ned. Synd de som er helt på kjøret ikke VIL ha hjelp, og ikke kan reddes. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Dette kommer sikkert som en bombe til deg Pifler, men de aller fleste jeg kjenner har prøvd hasj. Og jeg har en stygg uvane for å bli hobbypsykolog for folk så tro det eller ei, folk betror seg til meg. Nei, det kommer ikke som en bombe på meg, det var som forventet (om du hadde visst det eller ikke) Det som kommer som en bombe på meg er at folk faktisk har betrodd seg til deg... du må være mer empatisk enn du virker her, i virkeligheten Har du forresten anmeldt alle disse kriminelle vennene dine? Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 ... Du har unngått å svare på en del gode argumenter fra pifler her, men for å velge ut ett: på 60-tallet da homofili var kriminalisert, ville du meldt ifra til politiet om du så to menn kysse, eller visste om at hadde sex? Du kunne selvsagt snakket med dem og advart dem mot å bryte denne hellige loven, men om de bare hadde fortsatt, hadde du da snakket med politiet? Som du selv sier, så er det jo tross alt et lovbrudd, og man er dum om man bryter loven. De får heller vente med å ha sex fram til loven sier at det er greit, eller? Sølibat fram til 1972? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Men så er det også godt mulig det er mørketall som ikke kommer frem i statistikkene deres. Ja, det er alltid disse mørketallene Det er jo helt opplagt at folk heller vil gå til kriminelle og betale ti ganger mer for urent stoff når de kan få det lovlig og rent gjennom staten... Ellers svarte du ikke på spørsmålet; hvilken av disse to vidt forskjellige politiske fremgangsmåtene ville du valgt? 7000 overdosedødsfall, kriminalitet og ingen nedgang i bruk, eller 0 dødsfall, lav kriminalitet fordi man ikke MÅ være kriminell og 50% nedgang i antall brukere? Lenke til kommentar
Chondrin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Er egentlig ganske skremmende hvordan enkelte forsvarer hasjbruk uten å finne ut hva som ligger til grunne for at TS ønsker å kontakte politiet. Enda mer skremmende er hvordan noen angriper TS fordi han vil si ifra. Jeg følger ikke alltid loven selv. Når jeg er ute på kvelden hender det at jeg lar bikkja løpe uten bånd, selv om jeg er veldig klar over at det er båndtvang i området. Hvorfor? Fordi jeg vet at det ikke er dyr i området, og jeg vet at bikkja ikke går mer enn tjue meter fra meg før han blir nevrotisk. Men ikke alle kan det. Hvis det hadde vært rådyr i området og jeg hadde hatt en hund som jaktet, ja da hadde jeg ikke sluppet han. Og sånn er det vel også med rusmiddelbruk. I vennekretsen jeg selv hadde drev så og si alle med hasj. Noen i ny og ne, andre på daglig basis. Og i de fleste omstendigheter gikk det fint. Men for èn person gikk det galt. Veldig galt. For vedkommende så var hasj en dagligdags ting. Jeg vil påstå at han var avhengig, selv om enkelte hardnakket påstår at det ikke er mulig å bli. Uansett. Han kjørte bil påvirket. Han jobbet påvirket (i barnehage). Han var på skolen påvirket. Han var på sesjon påvirket. I alle situasjoner var han påvirket. Solgte vel i stor skala også, om jeg ikke husker helt feil. Og det var bilkjøringen som til slutt ble hans bane. Nei, han kjørte ikke seg selv i hjel. En mann i 40-årene derimot... Det KAN jo faktisk hende TS har møtt på en slik en. Er det moralsk forkastelig å tyste på en som tydeligvis HAR et problem? Er det moralsk forkastelig å tyste på en som er en trussel mot samfunnet? 2 Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Det er bra at de har fått det til å funke i Sveits ! Men så er det også godt mulig det er mørketall som ikke kommer frem i statistikkene deres. På avrusning gjøres det ofte lignende. Man får mindre og mindre doser og forbruket trappes ned. Synd de som er helt på kjøret ikke VIL ha hjelp, og ikke kan reddes. I Portugal er all narkotika blitt avkriminalisert, og de samme nedgående tallene vises der. De hadde et stort narkotikaproblem, som nå er kraftig redusert fordi de tilbyr hjelp istedenfor straffeforfølgelse. Alle som så langt har liberalisert narkotikapolitikken har hatt suksess. Endret 3. mars 2014 av Kammizez 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Det KAN jo faktisk hende TS har møtt på en slik en. Er det moralsk forkastelig å tyste på en som tydeligvis HAR et problem? Er det moralsk forkastelig å tyste på en som er en trussel mot samfunnet? Nå har jeg aldri forsvart hasjbruk, så jeg føler ikke at jeg kan svare på det. Jeg har heller aldri sagt at det er moralsk forkastelig å tyste på en som utsetter andre for fare; men TS var SVÆRT sparsom med opplysninger i starten. Jeg har spurt TS om hvorfor han ønsker å gjøre det, og om årsaken er at han prøver å hjelpe vedkommende (broren) har jeg sagt at det ikke vil hjelpe ham å få 5000,- i bot, utsatt førerkort og lignende. Det er moralsk riktig å hjelpe dem som har problemer med rus, men å ringe politiet og gi anonyme tips er sjelden det beste alternativet... Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Dette kommer sikkert som en bombe til deg Pifler, men de aller fleste jeg kjenner har prøvd hasj. Og jeg har en stygg uvane for å bli hobbypsykolog for folk så tro det eller ei, folk betror seg til meg. Nei, det kommer ikke som en bombe på meg, det var som forventet (om du hadde visst det eller ikke) Det som kommer som en bombe på meg er at folk faktisk har betrodd seg til deg... du må være mer empatisk enn du virker her, i virkeligheten Har du forresten anmeldt alle disse kriminelle vennene dine? Njaaa jeg pleier si meningene mine å snakke fra lævra da. Nei, jeg har ikke anmeldt dem. Ser ikke problemet i å prøve hasj èn gang. Når du blir sittende med det blir det noe annet. Og det blir noe annet når det knyttes kontaktnett til mennesker som tilbyr tyngre ting. Igjen til sakens kjerne - det er de tyngre stoffene TS er redd for. ... Du har unngått å svare på en del gode argumenter fra pifler her, men for å velge ut ett: på 60-tallet da homofili var kriminalisert, ville du meldt ifra til politiet om du så to menn kysse, eller visste om at hadde sex? Du kunne selvsagt snakket med dem og advart dem mot å bryte denne hellige loven, men om de bare hadde fortsatt, hadde du da snakket med politiet? Som du selv sier, så er det jo tross alt et lovbrudd, og man er dum om man bryter loven. De får heller vente med å ha sex fram til loven sier at det er greit, eller? Sølibat fram til 1972? Hei Kammizes! Jeg har unngått å svare fordi jeg syntes dette var ett veldig idiotisk argument, (men det med Sveits var ett bra ett.) Jeg er vokst opp og bor sammen med en kompis som er homofil. Allerede når han var lite barn likte han å leke med dukker og gå i nattkjole, så det var ingen som hevet på øyenbrynene når han kom ut av skapet. Du er født homofil. Det er ikke noe du bare blir. Homofili handler om kjærlighet og sterke følelser. Tilhørlighet til andre mennesker. Ikke om å røyke eller ta tabletter eller sette sprøyter. De eneste som er født narkomane er de som har foreldre som ruser seg under svangerskapet. Jeg kan ikke forestille meg å være oppvokst på 70 tallet jeg, så jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort. Homofili skader ikke andre. Rusmisbruk gjør det. Så her er det en vesentlig forskjell. Men så er det også godt mulig det er mørketall som ikke kommer frem i statistikkene deres. Ja, det er alltid disse mørketallene Det er jo helt opplagt at folk heller vil gå til kriminelle og betale ti ganger mer for urent stoff når de kan få det lovlig og rent gjennom staten... Ellers svarte du ikke på spørsmålet; hvilken av disse to vidt forskjellige politiske fremgangsmåtene ville du valgt? 7000 overdosedødsfall, kriminalitet og ingen nedgang i bruk, eller 0 dødsfall, lav kriminalitet fordi man ikke MÅ være kriminell og 50% nedgang i antall brukere? Jeg ville ikke slått meg til ro med metodene de bruker i Sveits permanent. Heller gjort det lovlig over feks en tiårsperiode og så satt fokus på å få de som er avhengige inn på avrusning. Kanskje gemyttene deres hadde roet seg og de ville vært litt mer motagelige for hjelp. Målet må jo være å få folk rusfrie? Jeg tror ikke de tungt narkomane hadde kommet fullverdig tilbake i samfunnet selv om de kjøpte heroinet sitt lovlig. Men det kunne vært en del av ett lengre prosjekt for å få dem helt rusfrie, det er jeg enig i. Målet må være å få folk rusfri. Ikke at de sitter hjemme å ruser seg lovlig. Da ruser de seg fremdeles. Jeg er jo ikke for at far skal sitte hjemme å sippe øl foran barna hver eneste kveld heller, bare sånn at det er sagt. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Men så er det også godt mulig det er mørketall som ikke kommer frem i statistikkene deres. Ja, det er alltid disse mørketallene Det er jo helt opplagt at folk heller vil gå til kriminelle og betale ti ganger mer for urent stoff når de kan få det lovlig og rent gjennom staten... Ellers svarte du ikke på spørsmålet; hvilken av disse to vidt forskjellige politiske fremgangsmåtene ville du valgt? 7000 overdosedødsfall, kriminalitet og ingen nedgang i bruk, eller 0 dødsfall, lav kriminalitet fordi man ikke MÅ være kriminell og 50% nedgang i antall brukere? Jeg ville ikke slått meg til ro med metodene de bruker i Sveits permanent. Heller gjort det lovlig over feks en tiårsperiode og så satt fokus på å få de som er avhengige inn på avrusning. Kanskje gemyttene deres hadde roet seg og de ville vært litt mer motagelige for hjelp. Målet må jo være å få folk rusfrie? Jeg tror ikke de tungt narkomane hadde kommet fullverdig tilbake i samfunnet selv om de kjøpte heroinet sitt lovlig. Men det kunne vært en del av ett lengre prosjekt for å få dem helt rusfrie, det er jeg enig i. Målet må være å få folk rusfri. Ikke at de sitter hjemme å ruser seg lovlig. Da ruser de seg fremdeles. Jeg er jo ikke for at far skal sitte hjemme å sippe øl foran barna hver eneste kveld heller, bare sånn at det er sagt. Svaret ditt er fortsatt ikke et svar på spørsmålet mitt, men en snedig måte å vri seg unna på.. spørsmålet er ganske enkelt Likevel, jeg kan lese mellom linjene at du ville valgt det moralistiske her. Når du snakker om at målet må være å få folk rusfrie regner jeg med at du tar med alkohol også, siden dette er det rusmiddelet som tar desidert flest liv (faktisk flere hundre RENE overdosedødsfall i året, pluss et utall dødsfall som følge av senskader)? Målet mitt er et samfunn der vi betaler minst mulig for færrest mulig rusrelaterte problemer. Om en 30-åring velger å røyke cannabis en gang i måneden bryr meg akkurat like lite som om den samme personen skulle velge å ta seg noen glass rødvin. Rus i seg selv er ikke et problem, men det kan selvsagt føre til det. Derfor må vi bruke ressursene der vi VET det har effekt, ikke der vi ønsker oss (utopisk) at de skal ha effekt... Jeg kjenner mange som er barn av alkoholikere, og det er trist at vi kaster bort ressurser som kunne vært brukt til forebygging og behandling på å løpe etter folk som velger et annet rusmiddel enn alkohol, og ikke lager noen problemer utover det... Det er en stor forskjell på rusbruk og rusmisbruk... Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Hei Kammizes! Jeg har unngått å svare fordi jeg syntes dette var ett veldig idiotisk argument, (men det med Sveits var ett bra ett.) Jeg er vokst opp og bor sammen med en kompis som er homofil. Allerede når han var lite barn likte han å leke med dukker og gå i nattkjole, så det var ingen som hevet på øyenbrynene når han kom ut av skapet. Du er født homofil. Det er ikke noe du bare blir. Homofili handler om kjærlighet og sterke følelser. Tilhørlighet til andre mennesker. Ikke om å røyke eller ta tabletter eller sette sprøyter. De eneste som er født narkomane er de som har foreldre som ruser seg under svangerskapet. Jeg kan ikke forestille meg å være oppvokst på 70 tallet jeg, så jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort. Homofili skader ikke andre. Rusmisbruk gjør det. Så her er det en vesentlig forskjell. Fullstendig irrelevant. Man ble straffet for å utøve "homofile handlinger", med mindre politiet kunne lese tanker på 60-tallet. Det er et valg man tar, like mye som man velger å røyke hasj. Hva homofili handler om er også irrelevant. Selv om det er utelukkende positivt, så var det fortsatt ulovlig, og utifra dine egne ord, så er man dum om man bryter loven. At homofili ikke skader andre er også relativt. Mange følte seg åpenbart støtt. Vi snakker ikke om rusmisbruk, vi snakker om rusbruk, som absolutt ikke skader andre enn potensielt deg selv. Rusmisbruk er heller ikke skadelig i seg selv, det er handlingene som utføres av mennesker som har mistet kontrollen. Å sitte i leiligheten sin å sette en heroinsprøyte skader ingen(bortsett fra seg selv), men om han setter seg i bilen og tar seg en kjøretur, så kan det skade andre. Men da er det kjøring i ruspåvirket tilstand som er problemet, ikke at han satte sprøyten. 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 jeg har en amfetaminavhengig i familien. kan bekrefte at det ikke bare er seg selv hun skader. det sliter på hele familien. det er heldigvis mye støtteapparater men umulig å få henne til å ta imot hjelp. håper broren din får nye venner trådstarter å håper han bare prøvde harsh Anonymous poster hash: 3bd12...761 Lenke til kommentar
Chondrin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 *Snip* Jeg har spurt TS om hvorfor han ønsker å gjøre det, og om årsaken er at han prøver å hjelpe vedkommende (broren) har jeg sagt at det ikke vil hjelpe ham å få 5000,- i bot, utsatt førerkort og lignende. Det er moralsk riktig å hjelpe dem som har problemer med rus, men å ringe politiet og gi anonyme tips er sjelden det beste alternativet... Det er jeg ganske enig med deg i. Det er mange kanaler man burde gå igjennom før man går til det skrittet. Nå vet ikke jeg hva TS har gjort, men siden det er broren vil jeg kanskje tro at han/familien/ har prøvd andre metoder. Om ikke burde iallefall det være førsteprioritet. For noen kan det jo være en oppvekker å bli kontaktet av politiet også. Vet ikke helt med justisen hvorvidt politiet har lov til å ta seg inn i vedkommendes bolig på bakgrunn av anonyme tips, men tilstedeværelsen vil kanskje gi et lite støkk? For min del ville det det iallefall. Tror ikke det helt var deg jeg siktet til med det andre heller forøvrig Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 jeg har en amfetaminavhengig i familien. kan bekrefte at det ikke bare er seg selv hun skader. det sliter på hele familien. det er heldigvis mye støtteapparater men umulig å få henne til å ta imot hjelp. håper broren din får nye venner trådstarter å håper han bare prøvde harsh Anonymous poster hash: 3bd12...761 Det er stor forskjell på at hun skader andre og at andre lar seg "slite". Hvilken av delene er det? Avhengighet er aldri bra; jeg hadde en alkoholiker i familien (som nå er død). Det jeg vet er at han ikke ville sluttet å drikke om det ble forbudt og at han måtte oppsøke kriminelle miljøer for å kjøpe uren smuglersprit. Problemene ville nok blitt større, både for ham og for de pårørende. Det var bra at han var avhengig av et lovlig rusmiddel, slik at han (og de pårørende) slapp den ekstra påkjenningen det er å i tillegg måtte betale bøter, få urent "stoff" til sinnsyke priser, og å hele tiden være redd for politiet. Jeg håper hun i familien din tar til fornuften og blir kvitt rusproblemet sitt Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 *Snip* Jeg har spurt TS om hvorfor han ønsker å gjøre det, og om årsaken er at han prøver å hjelpe vedkommende (broren) har jeg sagt at det ikke vil hjelpe ham å få 5000,- i bot, utsatt førerkort og lignende. Det er moralsk riktig å hjelpe dem som har problemer med rus, men å ringe politiet og gi anonyme tips er sjelden det beste alternativet... Det er jeg ganske enig med deg i. Det er mange kanaler man burde gå igjennom før man går til det skrittet. Nå vet ikke jeg hva TS har gjort, men siden det er broren vil jeg kanskje tro at han/familien/ har prøvd andre metoder. Om ikke burde iallefall det være førsteprioritet. For noen kan det jo være en oppvekker å bli kontaktet av politiet også. Vet ikke helt med justisen hvorvidt politiet har lov til å ta seg inn i vedkommendes bolig på bakgrunn av anonyme tips, men tilstedeværelsen vil kanskje gi et lite støkk? For min del ville det det iallefall. Tror ikke det helt var deg jeg siktet til med det andre heller forøvrig Som sagt så var det veldig lite opplysninger i førstepost, annet enn at TS ønsket å anmelde noen. Senere har det kommet frem at det er broren... Hva TS har gjort ellers har heller ikke kommet så mye frem, men veldig mange som har deltatt i diskusjonen har prøvd å si at det har store konsekvenser å bli tatt av politiet, og jeg ville i alle fall hatt det som en absolutt siste løsning. Hadde det vært min bror hadde jeg tatt en ikke-dømmende samtale og fått klarhet i omfanget. For alt vi vet kan broren ta kvart joint en gang i måneden, og i så fall ville jeg ikke brydd meg så mye. Jeg vet alt for lite til å konkludere, men jeg vet at (trussel om) straff ikke er et særlig godt virkemiddel Lenke til kommentar
Navern Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Når det ikke er samsvar mellom lover og fornuft, så ender det opp med at folk mister respekten for loven. Det blir for dumt. Og er du politiker så skal du gå på nav fordi du ikke kan være politiker lenger fordi du har gjort en "forbrytelse" som går ut på at du skadet deg selv og dine medmennesker MINDRE enn om du hadde drukket alkohol. Forbrytelsen er altså at du skadet deg selv og dine medmennesker MINDRE enn det loven mener at du skal gjøre. Det er jo litt av en forbrytelse må jeg si... Lenke til kommentar
Rottingflesh Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Ja jeg ser litt ned på folk som doper seg og ødelegger for seg selv og familien. Jeg ser også ned på folk som løper rundt som hunder å "straffer" tystere og aller mest ser jeg ned på folk som inviterer andre inn i miljøene de selv drukner i. Enten har du ingen venner, eller så kjenner du ikke vennene dine godt nok (et tredje alternativ er at du har en venneflokk som markant skiller seg fra resten av befolkningen). Jeg forstår godt at ingen forteller deg at de brukt et ulovlig rusmiddel når de vet hvordan du ser ned på andre... Hva i all verden får deg til å tro at jeg ikke har venner? Fordi jeg vil ha rusmisbrukere vekk fra gata? Og hva har dette med trådens tema å gjøre? Dette er tross alt en tråd om å komme i kontakt med politiet, ikke diskutere ruspolitikk, avklipte tær eller min vennekrets. Du er ung og har lite erfaring, det ser jeg av hva du skriver. Men er det ikke litt flaut og ha slike holdninger i 2014? Vi har kunnskap om det meste og vi vet at de fleste som inntar andre rusmidler en alkohol er helt vanlige mennesker med jobb og familie. De du ser er kun et lite mindretall. Ja, jeg er bare 23 år så jeg er ikke så forferdelig gammel.Nei, det er ikke flaut. Jeg snakket jevnlig med narkisene i trappa mi i blokka jeg bodde i og det virket ikke som de var fantastiske mennesker under all rusen heller. Husk at jeg har gjort meg opp meningene mine pga erfaringer og rusa folk jeg har møtt. Ikke fordi jeg er hjernevaska av media. Det er liksom ikke så kult å se treåringer plukke opp sprøyter med blod i, eller å se at politiet leier den rusa naboen din ned trappa mens en kollega kommer bak med ett våpen han hadde i leiligheta si. Det er heller ikke så kult å se dem rope skjellsord etter småbarnsmødre og skremme småunger. Ei heller er det kult når de drar inn venninner i miljøet sitt, isolerer dem fra de rusfrie vennene og gjør arbeidsledige vrak ut av dem. Det er kult at du kjenner narkomane i full jobb som fungerer i samfunnet. Da har de greid å holde seg på matta. De narkomane jeg har snakket med har det ikke gått like bra med. Og det er den typen narkomane TS vil unngå at broren ender opp som. Pluss at du selvfølgelig ville ringt politiet om du fikk vite at en venn/bekjent hadde brukt et ulovlig rusmiddel...?Jeg ville prøvd å snakka med han først. Og nærmeste familie hvis det ikke hjalp og andre felles venner. Hvis ingenting hjelper så hadde jeg nok trolig gått til politiet ja.Man ofrer ei tå for en god venn. Edit: dobbelpost slått sammen av tvillingsjel Hvis du(en venn) har snakket med vedkommende, og så tatt det videre med familie, og det fortsatt ikke er noe endring, på hvordan måte vil det "hjelpe" vennen din å blande inn politiet? Det vil jeg gjerne ha et slags svar på. De eneste konsekvensene jeg kan se er ytterligere stimgatisering av vedkommende(en såkalt _venn_), økonomiske avstraffelser, mulig fratatt Førerkort og i værste fall kan det føre til at vedkommende mister jobben(evt blir regnet som uegnet til fremtidige jobber). Nå venter jeg i spenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg