Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er rettferdig i denne situasjonen? Betale taxi.

34 stemmer

1. 1. Er det rettferdig at jeg tar taxiregningen?

• Ja
      9
    • Nei
      25

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt en liten idiotisk diskusjon med en venn over lengre tid, og jeg lurer litt på hva andre mener om denne situasjonen.

Jeg og min venn er ofte på byen, og til slutt trenger vi å komme oss hjem. Min venn har da familie som(etter min mening utrolig nok) av og til henter oss og kjører oss hjem gratis. Jeg bor da ca 2-3 minutter unna min venn, så det er ingen lang ekstra omvei å levere meg også.

La oss si disse har hentet oss 20-30 ganger de 2 siste årene. Derimot har ikke min venn veldig forståelse for at ikke jeg kan skaffe en sjåfør klokken 3 om natten når hans familie ikke kan hente. Dette er etter min mening idiotisk, da jeg tror svært få folk i Norge er som han og har familie som gidder dette. Men anyways, min venn mener da at jeg "skylder" han skyss hjem. Han mener da at det er urettferdig at han skal være med å dele taxiregning på 3-700 kr siden han har skaffet sjåfør så mange ganger. For jeg må jo ta taxi uannsett, og taxien koster ikke noe mer fordi han sitter på. Han mener det er irrrelevant om turen koster penger eller ikke, da han har skaffet skyss, og jeg må skaffe skyss.

Jeg ser selvfølgelig at vennen min har et poeng, men jeg synes kanskje ikke det er rettferdig at jeg skal betale hele taxi'en fordet, hvor mange ganger skal jeg spandere taxi før vi er skuls liksom?

Dette er jo bare en idiotisk liten sak, men jeg lurer på hva andre mener om saken?

Anonymous poster hash: bf995...c10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20-30 ganger de siste 2 årene med hans skyss, hvor mange taxi-turer er det snakk om? Altså er det snakk om < 5 taxi-turer på 2 år syns jeg nok det kan være fair at du tar regningen, men ellers ikke.

Ellers kunne du jo alltids tilbydd de som kjører deg fra hans familie en mindre sum vær gang du får sitte på som takk for turen og du har egentlig betalt for deg så han slipper å whine, er jo tross alt ikke han som henter deg men de i familien hans, de som fortjener profitten ikke han.

Endret av Rudde93
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at han har en familie som er en av de få som gidder å hente så ofte.

Jeg skjønner vennen din. Selv om du bor såpass nærme, så hadde det vært dyrere for deg hvis ikke familien hans hadde hentet.

Jeg mener ikke at du må ta taxi regningen hver gang. Jeg synes egentlig at det holder 1 gang. Og at du kanskje hadde betalt litt mer enn han, hvis du ikke tar hele regnigen. :)

På en annen side så er det ikke han som kjører, så du skylder jo ikke han penger.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen du skylder noe, er det vel først og fremst de som faktisk har kjørt dere.

Det er jo fint at dette frynsegodet vennen din har også har kommet deg til gode, men at det skulle utløse noen form for målbar gjeld på dine vegne er absurd. Du kan sikkert ta et par taxiregninger, det er jo sånt venner gjør, men han har ikke noe klippekort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange taxiturer det blir på et år, veldig forskjellig, kanskje rundt 10-15 stk.

Ja det er det som gjør det vanskelig, jeg aner ikke hvor mange taxiturer som skal til før han skal slutte å syte om dette. Jeg tviler på at 1,2 eller 3 er nok, og da frister det nesten å ikke betale for noen i det hele tatt, når jeg ikke aner når denne "gjelden" blir slutt.

Lenke til kommentar

Jeg er en del av en slik familie der man står opp igjen klokka tre om natta hvis noen må hentes. Hadde jeg fått vite om at en av mine hadde kommet med slike krav hadde min kommentar til vedkommende vært at han værsågod fikk begynne å betale når han ble kjørt slik at han lærte seg verdien av å bli hentet midt på natta.

Utgangspunktet må være at man deler kostnadene likt. At det innebærer at du ikke betaler noe fordi hans kostnader er null innebærer ikke noe fritak den andre veien.

(Og "det koster ikke noe om jeg er med likevel"-argumentet kan best møtes med "det koster ikke meg noe at du tar taxi hjem selv heller".)

• Liker 2
Lenke til kommentar

(Og "det koster ikke noe om jeg er med likevel"-argumentet kan best møtes med "det koster ikke meg noe at du tar taxi hjem selv heller".)

:)

Men, altså, hvis du er på byen 20-30 ganger i løpet av et år burde det da kunne la seg gjøre å skaffe skyss iallefall halvparten av gangene? Revurder også om du virkelig trenger å dra så ofte.

Lenke til kommentar

+facebook pleier jo å kry av "jeg kjører, ring xxx", ihvertfal her.

Jeg vil si at det som er rettferdig er at du TS betaler familien en hundrelapp eller tre hver gang dere blir hentet, litt avhengig av hvor langt det er, og at dere deler taxi kostnader

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men, altså, hvis du er på byen 20-30 ganger i løpet av et år burde det da kunne la seg gjøre å skaffe skyss iallefall halvparten av gangene? Revurder også om du virkelig trenger å dra så ofte.

Selvsagt - hvis du vet på forhånd at det er du som må skaffe skyss. Det er ikke gitt at du vet det før klokka er tolv om natta.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det som er rettferdig er at du TS betaler familien en hundrelapp eller tre hver gang dere blir hentet, litt avhengig av hvor langt det er, og at dere deler taxi kostnader

Når jeg tenker meg om er jo det at du ikke har gjort opp for deg ovenfor hans familie en skam i seg selv. Her snakker man om folk som går langt utover det man kan forvente for deg og du tar det for gitt!

Jeg tviler på det er aktuelt å betale familien, de er liksom ikke av typen som vil ha penger for sånt. Isåfall blir det å betale kompisen min, men det blir jo litt rart det også.

Ang. det med å ta det for gitt vet jeg ikke helt om du er seriøs engang, jeg har aldri bedt om å bli hentet. At derimot jeg får sitte på når vennen min først har fått de til å hente, ja det tar jeg for gitt, det er ganske rasshøl gjort å ikke få sitte på når vi skal til samme sted.

Anonymous poster hash: 93bd6...edb

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om er jo det at du ikke har gjort opp for deg ovenfor hans familie en skam i seg selv. Her snakker man om folk som går langt utover det man kan forvente for deg og du tar det for gitt!

Jeg tviler på det er aktuelt å betale familien, de er liksom ikke av typen som vil ha penger for sånt. Isåfall blir det å betale kompisen min, men det blir jo litt rart det også.

Ang. det med å ta det for gitt vet jeg ikke helt om du er seriøs engang, jeg har aldri bedt om å bli hentet. At derimot jeg får sitte på når vennen min først har fått de til å hente, ja det tar jeg for gitt, det er ganske rasshøl gjort å ikke få sitte på når vi skal til samme sted.

Nei, jeg er ikke enig der. Hvis jeg er på fest, og jeg kjører og noen forventer at de kan sitte på fordi jeg skal hjem, så hadde jeg blitt irritert. Greit at den familien til kameraten din ikke taper noe på det siden dere bor såpass nærme hverandre, men de taper ikke noe på at du sitter på heller.( som noen nevnte ovenfor).

Det kommer jo litt ann på hvem som skal sitte på også. Noen er utrolig slitsomme å ha i bilen, de skravler, og roper osv. Så hvis noen spør meg om de kan sitte på hjem, kan det hende jeg sier "nei" selv om jeg bare hadde kjørt omvei på 5min. Du får jo lov til å sitte på så da regner jeg med at du er ganske så grei passasjer som ikke gjør alt for mye ut av seg. :)

Hvis du drar til Sverige med noen kamerater så skal dere samme sted. Du betaler vel litt for drivstoff da?

Endret av -Twix-
Lenke til kommentar

Vel, det er jo litt av casen.

Det er hans familie som kjører, men han som "skaffer" sjåføren. Skal jeg da ta hele taxiregningen for han og meg neste gang, og egentlig flere ganger, fordi familien hans har kjørt meg? Også at jeg skal betale de ekstra kronene i taxi for å svippe han hjem først? Jeg vet ikke om jeg synes det er rettferdig å forvente det.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo litt av casen.

Det er hans familie som kjører, men han som "skaffer" sjåføren. Skal jeg da ta hele taxiregningen for han og meg neste gang, og egentlig flere ganger, fordi familien hans har kjørt meg? Også at jeg skal betale de ekstra kronene i taxi for å svippe han hjem først? Jeg vet ikke om jeg synes det er rettferdig å forvente det.

Vær gang du blir hentet av familien hans så spørr du sjåføren om han/hun vil ha noe for at du satt på når du har kommet frem. Sier de nei har du Ingen gjeld :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig føler jeg ikke du skylder noe ovenfor denne kameraten.

Derimot avhenger det litt av hvem som faktisk hentet dere. Kan på ingen måte se for meg at min far eller mor hadde tatt imot penger hvis de skulle hente noen kamerater og meg. Men var det sånn at min bror skulle gjort det, han er i tidlig tyveårene, så hadde han sikkert satt stor pris på penger.

Hadde mine foreldre hentet oss flere ganger regelmessig så hadde de sikkert satt stor pris på en gave i form av alkohol eller lignende. Men jeg hadde ikke følt at disse personene skyldte meg noe som helst. Hadde kanskje vært litt surt om de aldri hadde hatt muligheten til skaffe skyss, men det er noe man må leve med.

Lenke til kommentar

Betal de som kjører deg, ikke kameraten som har skaffet skyss. I den virkelige verden så er det ikke slik at den som ringer taxien slipper å betale, i tillegg så skylder du ikke han noe fordi han har snille foreldre.

Hvis dere faktisk er gode venner og du har et nogenlunde godt forhold til de som henter deg så tror jeg du ville kommet langt med å kjøpe en flaske vin/konjakk/whiskey, og takke for tjenesten. Da har ikke han kompisen din noe han skulle sagt, og hvis han da har noe skamvett så ville han droppa å spurt om penger neste gang.

Det at han blir hentet er jo ikke en kostnad for noen av dere, det er jo ikke som om han betaler bensinpenger for hentinga heller. Med det sagt så synes jeg det at å gjøre opp for seg til de som faktisk henter med en fin gest/gave er på sin plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv vært i en slående liknende situasjon (engangstilfelle vel å merke). Det hadde seg slik at meg og noen venner hadde vært på langtur. Meningen var da at vi skulle dele bensinregningen når vi kom hjem igjen. Det er jo rettferdig selvsagt.

Han som eide bilen ble imidlertid enig med én av vennene mine om at han skulle slippe å betale fordi vedkommende hadde ved flere tilfeller vært med ham på hytteturer sammen med foreldrene.

Det var kun et par hundrelapper det var snakk om, men likevel. Det hadde aldri i livet falt meg inn å ta betalt for noe foreldrene mine tar regningen for, altså innhente penger/tjenester ved hjelp av en såkalt "gjøre-botordning", av en venn. Synes det blir helt feil.

Men du kan vel i ny og ne spandere en taxitur på vennen din.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...