Star Fox Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Utleier bestemte seg for å igangsette oppussing av badet, noe som har ført til at isteden for at vi er fire stykker som deler ett bad, så er vi åtte stykker. (kollektivgreier) Er dette noe jeg kan kreve avslag i leien for (oppussingen har tatt en uke, og skal visstnok ta hvert fall en uke til)? Eller er det for bagatellmessig? Jeg er selvfølgelig bare ute etter å spare penger. :) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Er det ikke et reellt problem for deg, har du neppe noe krav. (ikke peiling.) Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Tja, det er jo ikke etter kontrakten at jeg skal dele bad med sju andre. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Tja, det er jo ikke etter kontrakten at jeg skal dele bad med sju andre. Står det at du skal med 4 da? Hvis det er en ulempe for alle sammen, så kan det hende du kan få betale litt minre. Jeg ser jo den. Sju stykker på et bad er mye. Folk skal på skole/jobb også blir det kø osv. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Vel, begynner du å pirke på å kanskje spare noen hundrelapper nå så skal du ikke se bortifra at huseier vil svare med å sette opp husleia et hakk opp etterpå, ettersom standarden på boligen har blitt forbedret. Om husleia forblir den samme etterpå så vil jeg si at det ikke er så ille pris å betale for å få et "freshere" bad. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Vel, begynner du å pirke på å kanskje spare noen hundrelapper nå så skal du ikke se bortifra at huseier vil svare med å sette opp husleia et hakk opp etterpå, ettersom standarden på boligen har blitt forbedret. Om husleia forblir den samme etterpå så vil jeg si at det ikke er så ille pris å betale for å få et "freshere" bad. En endring i leiepris kan først settes i verk tidligst etter at jeg har bodd her i ett år. Så lenge har jeg ikke tenkt å bli boende her, så det bekymrer jeg ikke meg for. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Sidan du ikkje lenger har adgang til å bruke det boligen slik som det står i leigeavtalen så kan du kreve avslag i husleiga dersom ulempen ikkje er uvesentlig. Nøyaktig kor mykje mindre du skal betale blir litt vanskelig å gi eit godt svar på, men eit godt utgangspunkt hadde vært å sjå på prisforskjellen (leigepris) mellom bokollektiv med 4 kontra 8 bebuere. Har du/dere gitt samtykke til oppussinga forresten? Etter husleigelova så må utleiger innhente tillatelse før ein kan gjere endringar i husrommet som fører til nevneverdige ulemper for leigetakaren. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Viss det i henhold til leigeavtalen fremkommer forhold som gjør at du ikke kan benytte leiligheten i den stand den var utleigd for kan du kreve en kompensasjon. Det er riktig. For å beregne hvor mye mindre du skal betale har The Avatar ett ganske greit forslag, men først og fremst ville jeg ha ansett hvor mye plunder det her faktisk påfører deg og dine andre beboere, også hvorvidt dette faktisk har fremkomt da dere leigde leiligheten og at dette var ett forbehold du var kjent med. Uansett så er det gjerne snakk om noen hundre kroner, da ville jeg ha sett på hvor lenge dette skaper ett redusert tilbud for dere, er det snakk om 4 timer? 4 dager? 4 uker? 4 måneder? Er det en plass i mellom 2-4 uker ville jeg ha kanskje ha gryntet litt, fordobling av brukere på ett baderom er meget upraktisk, spesielt viss det bare er ett. Men at du får noe særlig mye mer enn noen hundre kroner i avslag ser jeg ingen grunn til. Det skal også samtykkes i fra deres side at oppussingen skal foregå, det skal også være mulig å kunne legge denne i ett mer beleilig tidspunkt dersom det lar seg gjøre, til dømes i sommerferien eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå