Gå til innhold

Innendørs salgs bilder av hus - tips

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kanskje forsøke meg på innendørs bilder av en stue og noen andre rom i morgen, siden en kompis skal selge huset sitt.

I den sammenheng har jeg noen spørsmål:

Har blitt fortalt at det ca er dørhåntak høyde i rom som gjelder. Og på kjøkken skal en passe på og ikke skyte under kjøkkenbenk høyden?

Så kommer spørsmålene:

1. Skal belysningen i huset være på?

2. Skal jeg lage bildene så lyse som er inn i interiør verden? Eller eksponere helt vanlig?

3. Noe regel på om vinduene skal vise ut? Eller om jeg skal brenne dem ut?

4. Noen regel på blitz bouncet av tak / vegg eller bare naturlig lys?

Har tenkt og benytte Nikon D800 og Nikon 14-24mm. Har også Nikon 24-70, men tror kanskje den blir litt trang enkelte steder.

Noen som har flere tips og erfaringer så del dem gjerne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

I og med at du skal ta bilder for en kamerat, har du vel god mulighet til å prøve deg frem. Sett på 14-24mm, det er den som duger. Gir litt tønneeffekt i videste enden, men den kan du rette opp i etterbehandlingen.

Ta også en titt på boligannonsene på Finn.no. Generelt bra kvalitet på bildene der. Mange gode tips å få ved å studere dem.

Bildene bør nok være så lyse som mulig. Det gir bedre romfølelse. Naturlig lys duger, men du har liten tid på deg nå vinterstid før det blir for mørkt. Jeg har prøvd med en blits, men det fungerte ikke for meg. Tror de fleste bruker 2-3 blitser.

HDR er også en mulighet for å få bedre frem detaljer og forhindre at vinduer brenner ut. Nå kan det jo være litt avhengig av om det er ønskelig å vise utsikten ( før visning, tenker jeg).

Edit: Stativ er en nødvendighet. Viktig at kameraet står loddrett, slik at du unngår styrtende linjer.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...