Bruker-158599 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Fotgjengere har aldri grønn mann hvis du kjører på grønn pil. Da må det i så fall være en fotgjengerovergang som ikke er i tilknytning til lyskrysset du kom fra, og de er sjeldent i umiddelbar nærhet. Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig: Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre. Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner Det var et slikt kryss som på bildet der, ja Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Sitat: "Tror det bare er hvis det kunn er vanlige lys og ikke piler, at det kommer trafikk imot." Jepp, ellers vil det oppstå ganske mange farlige situasjoner. Men - man er altså ikke garantert mot vikeplikt for fotgjengere. Endret 17. februar 2014 av GEIRHH Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Fotgjengere har aldri grønn mann hvis du kjører på grønn pil. Da må det i så fall være en fotgjengerovergang som ikke er i tilknytning til lyskrysset du kom fra, og de er sjeldent i umiddelbar nærhet. Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig: Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner TS, jeg gjentar: Hvor er krysset du snakker om? Hva heter gatene? Der hagegata krysser kjølberggata(ring2). Jeg kom fra galgeberg i kjølberggata og skulle inn til venstre i hagegata. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig: Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner Her er det du som tar feil. Når man kommer ned Fagerheimgata så får man oftest grønt lys som på bildet under og da har fotgjengerene til høyre grønt. Men når det er grønn pil, får kryssende forgjengere rødt. Som kjørelæreren det lenkes til tidligere i tråden sier: "Ved trafikklys med pil har du ingen vikeplikt når du kjører i grønn pil sin retning. Det betyr at all annen trafikk og fotgjengere har rødt lys". Det er jo akkurat det som er forskjellen på vanlig grønt lys og grønn pil. Endret 17. februar 2014 av Mr D 5 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig: Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner Her er det du som tar feil. Når man kommer ned Fagerheimgata så får man oftest grønt lys som på bildet under og da har fotgjengerene til høyre grønt. Men når det er grønn pil, får kryssende forgjengere rødt. Som kjørelæreren det lenkes til tidligere i tråden sier: "Ved trafikklys med pil har du ingen vikeplikt når du kjører i grønn pil sin retning. Det betyr at all annen trafikk og fotgjengere har rødt lys". Det er jo akkurat det som er forskjellen på vanlig grønt lys og grønn pil. lyskryss.jpg Ok, det er nok korrekt - og da beklager jeg. Ser at t.h.-lyset ikke er i funksjon. Det mener jeg at det har vært, men det er godt mulig at _da_hadde fotgjengerene rødt. Så her har det vært et ulikt opplegg som har forvirret meg. Ellers kanskje 10 år siden jeg sist kjørte der. Imponerende hvor man kan være med google-bilen du Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Fra skiltforskriftens § 24 om lyssignaler: 1080 HovedsignalVed rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.Rødt lys sammen med gult lys varsler at veksling til grønt lys vil skje straks.Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare. 1082 PilsignalSignalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser. Pilsignal kan ha en, to eller tre lysåpninger. Grønt lys innebærer ikke at man ikke kan ha vikeplikt. Det innebærer at du ikke har plikt til å stanse foran signalet. Vikeplikt er uavhengig av dette. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen. Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. Endret 19. februar 2014 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen. Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. Er det landevei siden det er 80 sone? Eller er det feilskilting? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen. Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. Er det landevei siden det er 80 sone? Eller er det feilskilting? Det er ingen skilting overhodet den ene veien. Det er litt bebyggelse i ene enden, dog er det bare industribygg og kjøpesenter o.l. Alt annet tyder på 80-sone. Men siden folk flest ikke klarer å finne ut av fartsgrenser uten å se et rundt skilt med et tall i så kjører alle i 40-60 der. Den andre veien er det merket med slutt på 60 så der kjører de fleste 80. Endret 19. februar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Det var en slik "felle" i lyskrysset i Arendal tidligere. Da fikk man trafikk imot da man skulle til venstre etter man kom fra E18. Populær "test" blandt sensorene når man tok lappen. Faktisk to feller der. Første er en umerket 80-sone hvor alle tror det er ca. 40-60. Også populær når man har oppkjøring. Er det landevei siden det er 80 sone? Eller er det feilskilting? Det er ingen skilting overhodet den ene veien. Det er litt bebyggelse i ene enden, dog er det bare industribygg og kjøpesenter o.l. Alt annet tyder på 80-sone. Men siden folk flest ikke klarer å finne ut av fartsgrenser uten å se et rundt skilt med et tall i så kjører alle i 40-60 der. Den andre veien er det merket med slutt på 60 så der kjører de fleste 80. Daså. Håper kjørelærerne opplyser elevene om dette Lurer på hvor fort jeg hadde kjørt der. Godt mulig jeg hadde gått i "fella" Endret 19. februar 2014 av -Twix- Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Man fikk som regel høre det av kjørelæreren når man hadde kjøretimer. Både 80-sona og den med vikeplikt selv når en har grønn pil. Sistnevnte har de ordna på etter de oppgraderte lyskrysset. Nå har man ikke lengre trafikk imot når man har grønt. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Man fikk som regel høre det av kjørelæreren når man hadde kjøretimer. Både 80-sona og den med vikeplikt selv når en har grønn pil. Sistnevnte har de ordna på etter de oppgraderte lyskrysset. Nå har man ikke lengre trafikk imot når man har grønt. Det er bra Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Fra skiltforskriftens § 24 om lyssignaler: 1080 Hovedsignal Ved rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Rødt lys sammen med gult lys varsler at veksling til grønt lys vil skje straks. Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane. Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare. 1082 Pilsignal Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser. Pilsignal kan ha en, to eller tre lysåpninger. Grønt lys innebærer ikke at man ikke kan ha vikeplikt. Det innebærer at du ikke har plikt til å stanse foran signalet. Vikeplikt er uavhengig av dette. Grønt lys ja, men nå snakker vi altså om grønn pil. Om grønn pil ikke betyr at man har fri kjørebane, hvorfor brukes da pilsystem over kryssende vei i det hele tatt? Høyreregelen gjelder jo som standard, og man finner ikke piler over alt, som regel bare der det er eget avkjøringsfeil for kryssing av vei (min erfaring). Slik mener jeg at det er: Skal man krysse vei til venstre (og man har grønt lys rett frem, men ingen piler) har man alltid vikeplikt for møtende trafikk (i retningen man kom fra) og muligens fotgjengere (som krysser vei man kjører inn på) fordi sistnevnte kan ha grønt lys. Har man derimot grønn pil har man (muligens) fortsatt vikeplikt for fotgjengere, men motgående trafikk har fått rødt lys. Endret 21. februar 2014 av Sitronsaft Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Som jeg nevte var det grønn pil til venstre her samtidig som trafikk mot hadde grønt. Og ja, det ble ofte misforståelser. Det har dog blitt forandret senere. Om det er pga. andre regler eller noe vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Grønt lys ja, men nå snakker vi altså om grønn pil. Om grønn pil ikke betyr at man har fri kjørebane, hvorfor brukes da pilsystem over kryssende vei i det hele tatt? Høyreregelen gjelder jo som standard, og man finner ikke piler over alt, som regel bare der det er eget avkjøringsfeil for kryssing av vei (min erfaring). Slik mener jeg at det er: Skal man krysse vei til venstre (og man har grønt lys rett frem, men ingen piler) har man alltid vikeplikt for møtende trafikk (i retningen man kom fra) og muligens fotgjengere (som krysser vei man kjører inn på) fordi sistnevnte kan ha grønt lys. Har man derimot grønn pil har man (muligens) fortsatt vikeplikt for fotgjengere, men motgående trafikk har fått rødt lys. Grønn pil er ikke mer enn et retningsspesifisert grønt lys. Hvis motgående trafikk har rødt lys har de plikt til å stanse. Men det er i så fall fordi de har rødt lys, ikke fordi du har grønt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Slik mener jeg at det er: Skal man krysse vei til venstre (og man har grønt lys rett frem, men ingen piler) har man alltid vikeplikt for møtende trafikk (i retningen man kom fra) og muligens fotgjengere (som krysser vei man kjører inn på) fordi sistnevnte kan ha grønt lys. Har man derimot grønn pil har man (muligens) fortsatt vikeplikt for fotgjengere, men motgående trafikk har fått rødt lys. Hvis man har grønn pil så skal fotgjengerovergang (som krysser vei man skal inn på) lyse rød mann. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvis motgående trafikk har rødt lys har de plikt til å stanse. Men det er i så fall fordi de har rødt lys, ikke fordi du har grønt. Det er ikke snakk om "hvis motgående trafikk har rødt lys". En grønn pil, i motsetning til vanlig grønt lys, forteller at all kryssende trafikk har rødt lys. Dette lærte jeg da jeg tok lappen for mange år siden. Nå driver junior og tar lappen og jeg har nå kikket i hans lærebok Veien til førerkortet. På side 147 står det i faktaboks: "Grønn pil betyr at du ikke har vikeplikt for andre trafikanter." og det er noe mer utdypet på siden før. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 "Veien til førerkortet" er ikke en rettskilde. Det er ikke "kjørelæreren min sa det for 20 år siden/sier det" heller. Skiltforskriften er en rettskilde. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Men i skiltforskriften står det bare "Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser. Pilsignal kan ha en, to eller tre lysåpninger.". Hvor står det om hvordan det brukes? Det er det vi diskuterer her. Og mener du at det som står i lærboka som er utgitt av Autoriserte trafikkskolers landsforbund ikke er riktig? 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Han sier vel ingenting om rett eller galt i innholdet, men om en norsk rett hadde tatt hensyn til en slik bok i det hele tatt. Noe de ikke hadde gjort. Retten forholder seg til lov og forskrift, og tidligere dommer eventuelt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå