Gå til innhold

Man har vel ikke vikeplikt for noen når man har grønn pil?

sånn er det!

Anbefalte innlegg

Havnet i en situasjon på tøyen i Oslo her om dagen. Det var et lyskryss der to veier krysser hverandre. Der jeg kom ifra var det vanlig lys for dem som skal rett frem og til høyre, og piler for dem som skal til venstre. Jeg skulle til venstre og kjørte på grønn pil. Da skal det vel ikke være mulig at det kommer trafikk imot? Men det kom en i full fart. Jeg mener at de eneste som kan ha grønt på likt da er de som kommer fra motsatt side som skal til sin venstre og fotgjengere i den gata jeg kommer inn i. Tar jeg feil da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørelæreren: "Skal du til venstre har du vikeplikt for trafikk som kommer i mot og fotgjengere etter krysset."

Nå er det ikke alltid det er sånn - _tror_ du da skal se et vikepliktskilt.

Forøvrig er Oslo en trafikkal roteby.

TS: Kan du benevne veiene/gatene i dette krysset?

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Du tar feil. Det kan være grønn pil begge veier, og da har du selvfølgelig vikeplikt når du krysser det motgående feltet.

kan være grønn pil begge veier. Men da er vel begge mot venstre? Så man kjører inn motsatt vei av hverandre, og må selvfølgelig da svinge før man treffer hverandre.
Lenke til kommentar

Kjørelæreren er klar på at det ikke kan være grønn pil begge veier, samtidig.

"Ved trafikklys med pil har du ingen vikeplikt når du kjører i grønn pil sin retning. Det betyr at all annen trafikk og fotgjengere har rødt lys."

Lenke til kommentar

Kjørelæreren: "Skal du til venstre har du vikeplikt for trafikk som kommer i mot og fotgjengere etter krysset."

Nå er det ikke alltid det er sånn - _tror_ du da skal se et vikepliktskilt.

Forøvrig er Oslo en trafikkal roteby.

TS: Kan du benevne veiene/gatene i dette krysset?

Tror det bare er hvis det kunn er vanlige lys og ikke piler, at det kommer trafikk imot.
Lenke til kommentar

"Ved trafikklys med pil har du ingen vikeplikt når du kjører i grønn pil sin retning. Det betyr at all annen trafikk og fotgjengere har rødt lys."

Jeg fikk grønn pil en gang og måtte stoppe for en fotgjenger som gikk over veien. Jeg hadde grønn pil til høyre. Jeg kjørte å var halveis kommet meg vekk fra krysset da fotgjengeren gikk over, selv om pilen fortsatt var grønn.

Da har vel denne fotgjengeren gått på rødt? Har stusset over dette flere ganger.

Lenke til kommentar

Jeg fikk grønn pil en gang og måtte stoppe for en fotgjenger som gikk over veien. Jeg hadde grønn pil til høyre. Jeg kjørte å var halveis kommet meg vekk fra krysset da fotgjengeren gikk over, selv om pilen fortsatt var grønn.

Da har vel denne fotgjengeren gått på rødt? Har stusset over dette flere ganger.

Det må han ha gjort ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som at de fleste er enig i at ikke motgående trafikk kan ha grønt samtidig som det er grønn pil til venstre, så da slår jeg meg til ro med det. Men trafikk som står mot hverandre kan vel ha grønn pil på likt, motsatt vei av hverandre? Så begge må svinge til venstre før man møter hverandre? Mener også at fotgjengere kan ha grønt i veien jeg kommer inn på selv om jeg har grønn pil.

Lenke til kommentar

Fotgjengere har aldri grønn mann hvis du kjører på grønn pil. Da må det i så fall være en fotgjengerovergang som ikke er i tilknytning til lyskrysset du kom fra, og de er sjeldent i umiddelbar nærhet.

Feil, dette varierer. Med mindre det ikke er gjort om nylig:

Her kommer man nedover (gul markering) og skal til høyre (mot venstre i bildet). Da kjører man på grønn pil t.h. samtidig som det blir grønn mann for fotgjengerovergangen og man får vikeplikt for gående. Fordelen er at grønn mann ses ganske godt fra den vinkelen man kommer: http://hvor.no/l/makabooner

TS, jeg gjentar: Hvor er krysset du snakker om? Hva heter gatene?

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...