Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sammenlikning av renessansen og barokken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal skrive en resonnerende tekst om renessansen og barokken hvor jeg først gjør rede for de ulike periodekjennetegnene ved å bevise disse gjennom tekster fra disse periodene. Nå har jeg kommet til refleksjonsdelen hvor jeg skal se på tekster fra begge periodene og finne likheter og forskjeller mellom dem.

Det jeg lurer på er om noen av dere har noen tekster der hvor vi ser tydelige periodekjennetegn, samtidig som det enkelt vil være mulig å reflektere seg fram til likheter og forskjeller mellom periodene.

Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke Aftensale av Dorothe Engelbrettsdotter i fra barokken, den er veldig Barokk. Eller noe av Petter Dass, men jeg syns ikke han er veldig barokk. I barokken peker alt opp mot gud. Vi har bare livet etter døden å se frem til. Når det gjelder renessansen, vises den som humanismen i Norge. Det eneste jeg kommer på er Absalon Pederson Bayer, men han skrev ikke skjønnlitteratur. Et historieverk, og en dagbok fra Bergen. Kanskje du kan bruke Dekameronen av Boccaccio, en novellesamling fra Firenze. Den er kanskje enklere å sammenlikne med Aftensalme enn Dantes guddommelige komedie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! De du nevnte nå er faktisk dem jeg brukte til å bevise de kjennetegnene jeg snakket om så det passet veldig fint :) Jeg har merket at det er veldig store forskjeller mellom verdiene om religion og humanisme. Det jeg sliter med er å finne likheter mellom disse periodene, jeg legger størst merke til kontraster mellom dem. Men hvis jeg bare finner forskjeller kan jeg bare skrive om det.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om litteraturhistorie som en pendel, eller som bølger, er renessansen og barokken to motpoler. Barokken er en reaksjon på renessansen, derfor er det lettere å peke på forskjeller enn likheter. Du kan ta med noen ord om kunsten, i renessansen skulle alt være så realistisk som mulig. I barokken ble religiøse motiver avbildet veldig kunstig, nettopp fordi motivene var hevet over menneskene. Jeg holder selv på å ta norsk i voksen alder, det er ikke lenge siden jeg skrev en liknende oppgave.

Endret av Gjakmarrja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt sant, og det kan jeg nok bruke som grunnlag til hvorfor jeg ikke sier så masse om likheter. Jeg må alltid vise tilbake til tekster og tror derfor ikke jeg kan skrive så mye om kunst, men det du sier her kan jeg nok finne fram i tekster og vise tilbake til hvor stor forskjell det var med tanke på hva som var i fokus.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...