Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen slår seg av etter en stund i hvilemodus

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått ny PC, en Multicom Kunshan P150S med Windows 7.

Det har vært mange oppdateringer av Windows, men skal være siste versjon av alt nå. Har deaktivert Hibernation for å spare plass.

Problemet er at hvis jeg setter maskinen i dvale feks. over natten og vekker den igjen kommer denne skjermen:

post-189558-0-95219500-1392547226_thumb.png

Virker som den rett og slett har slått av strømmen. Er det software el. hardware?

For å starte må jeg holde inne avknappen og så slå på igjen. Da kommer "Windows ble ikke avsluttet på riktig måte"-bildet opp.

Takk for hjelpen.

post-189558-0-39712200-1392546444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du deaktivert hibernation ?

Sett allt innstillinger inkl powecfg tilbake til slik det var da du fikk den .

Dvale (S3 state) er ikke laget for å være i bruk uendelig.

Det er også andre low power sleepstates med nyeste cpu C6,C7

Prøv da om den starter opp igjen uten den feilen med boot.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg har deaktivert hibernation er at den bruker mye diskplass. Jeg har 120GB med SSD for programmer og system, og det er da begrenset med plass.

Jeg ser ikke noe valg om hybrid sleep, muligens det forsvant da jeg slo av hibernation?

Du mener at hvilemodus ikke kan brukes over natten altså? I Mac OS så har man kun ett dvalemodus og det starter like raskt som windows sitt hvilemodus. Der er det ingen problemer med dvale over lengre tid.

Lenke til kommentar

Hiberfil.sys er litt under innsatt ram. Selv med 120 GB SSD har du "råd" til det.

Velger du det bort får du bare akseptere konsekvensene.

Det er ikke relevant for windows 7 hvordan der er med mac, jeg forsøker kun å gi svar/råd her.

Standby med memory påslått krever bruk av strøm fra batteri , derfor går windows over til hibernate etter en definert tid.

Innstilling av hybrid sleep finner du under power profiles - advanced - show all.

Kanskje du burde heller bytte til macbook...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har en macbook pro også ;) Grunnen til eksempelet med mac er at det burde være mulig å sove søtt med minnet intakt...

Jeg har 16gb ram og ca. 20 GB ledig nå.

Da er altså svaret at det hvilemodus i windows ikke fungerer hvis ikke dvalemodus er aktivert...

Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke svaret.

Det funker på mine laptopper , både med og uten hibernate. ( 4.stk ulike fabrikanter )

Vil si du har valgt for liten disk for ditt bruk ,om du må deaktivere hibernate mens du ønsker å ha langtids dvale aktivt.

I mine primær laptopper har jeg SSD i størrelse 512 + 256 i den ene og 128+256 i den andre.

I Thinkpaden er hibernate.sys kun på 11.9 GB ( dette med 16GB ram installert)

Det må konfigureres riktig , tviler på at du har det hos deg.

Når det gjelder sleep og dump av minne innhold til (fil) harddisk for mac osx kan du kikke her hvordan "det" fungerer . Se under OS support og OSX.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hibernation_(computing)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...