Gå til innhold

Overklokking og kjøling

Cho-san

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg ein i7-4770k i den ny maskinen. Den kjem mest sannsynlegvis til å stå i ein Fractal design R4 med standard vifter (1x140 framme, 1x140 bak).
Dette er jo ein CPU som fint klarer litt overklokking so vidt eg har forstått, og sidan eg har lite erfaring med overclocking så har eg nokre spørsmål.
(kommer til å stå ein 780ti inni der og)

Er det mulig å overclocke denne med stock kjøler og framleis ha ok temp? Kor mykje tjener ein eigentleg på bytte ut standard kjøler med ein Arctic Cooling Alpine 11 (billig) eller Cooler Master Hyper T4 koster litt meir.

Og vil det ha nokon som helst effekt om viftene som trekker luften ut og inn av kabinettet ikkje er nok i første omgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So vidt eg har forstått er forskjellen mellom I7 og I5 hyperthreading? Noko som er greit ved rendering osv? Men har og høyrt at det er stor sannsynlegheit at spel som blir produsert framover og tar nytte av dette? Synes å ha høyrt noko om at BF4 kanskje kan ha nytte av det på meir cpu krevande maps?

Skal diverre bestille maskinen ferdigbygd i frå tyskland (Sidan eg bur her uansett), og valga eg har er:

Arctic Cooling Alpine 11 9,00 €
Scythe Katana 3 € 19.00
Cooler Master Hyper T4 29,00 €
Scythe Mugen 4 € 39.00
Alpenföhn Brocken 2 49,00 €
Prolimatech Megahalems including BeQuiet! PWM € 69.00
(Please note the details!) Noctua NH-D14 € 84.00 (Passer ikkje)

Corsair H60 V2 CPU Water Cooling € 73.00
H80i Corsair CPU water cooling € 99.00
(Please note the details!) Corsair h100i CPU watercooling € 119.00 (Passer ikkje i kabinettet)

Lenke til kommentar

I7-4770K er et godt valg og beste CPU du får tak i uten å gå over på socket 2011. Men... Det er ingen som bruker stock-kjøleren. Selv har jeg overklokket til 4.4GHz og den går ganske varm selv med full vannkjøling.

Jeg antok bare at du var på budsjett siden du spurte om det holdt med stock-kjøleren. Er budsjettet trangt er i5-4670K + ny kjøler veien å gå. Har du råd, gå for Corsair H60 V2 eller H80i (tror det er minimal forskjell i ytelse).

Det er forresten bare tull at H100i ikke passer i kabinettet... Noctua NH-D14 passer også, men bare dersom du bruker lavprofil RAM-brikker. NH-D14 er en enorm luftkjøler, og sannsynligvis den beste kjøleren av de du har listet opp, i alle fall delt 1. plass med H100i. På min forrige PC (i5-2500K) hadde jeg denne kjøleren, og den var fantastisk.

EDIT: Jeg vet ingenting om de andre luftkjølerne du har listet opp. Disse kan du google like godt som jeg selv kan... :)

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...