Gå til innhold

T40 og bluetooth mus

larstore

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kjøpt meg ThinkPad T40, og lurer på ein liten ting.

På min stasjonære pc heime har eg Microsoft bluetooth mus med bluetooth adapter som fulgte med.

Men siden min bærbare har innebygd bluetooth adapter, så kan eg bruke musa på den også. Dette er svært praktisk, siden eg slepp å bruke "ekstern" mottaker til den trådløse musa.

Det eg lurer på er om det går ann å kjøpe ei bluetooth mus uten usb-mottakeren?

Forresten, er det kanskje berre microsoft som lager bluetooth mus?

mvh

LT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du bruke Microsoft sin bluetooth mus uten adapteret på T40?

Hadde tenkt å kjøpe en sånn mus, men gjorde det ikke da jeg trodde jeg måtte dra med meg et adapter også for å kunne bruke musen. Slik det ser ut nå, kan du ikke kjøpe mus uten BT-adapter. Det kommer nok med tiden...

Lenke til kommentar

Første treff med google:

"After reading the earlier reviews at this website, we decided to experiment with this mouse. Our installation was with an IBM ThinkPad T40P, a laptop that has an integral Bluetooth radio. We were interested in using this mouse *without* the Microsoft-provided USB-attached transceiver.

Initial experimentation with the T40P and the Windows XP Bluetooth attachment wizard produced a good result. We had to trial several speed settings before being satisfied. The optical sensor performance is not as good as Microsoft's tethered Intellimouse products. It is fussier about the surface quality.

We were interested in trying the Intellipoint (4.9) software. It offers a variety of additional customizations that will be helpful to some users. But sadly, this is where it all goes wrong with the ThinkPad T40P. The software installs fine but is incompatible with IBM's UltraNav drivers and removes them upon installation.

The IntelliMouse software is wonderful, but the IBM ThinkPad UltraNav drivers that control the builtin pointing-stick and touch-pad devices are replaced by Microsoft's own generic--far less robust--versions.

While the hardware still functions, forget about using the keyboard without having the cursor jump randomly to another part of the screen during routine typing. You'll think (and eventually scream at the PC in horror), "what the heck is going on here?" UltraNav obviously includes critical and specifically tuned debounce performance that was overlooked in Microsoft's replacement drivers.

The ideal solution would be to have the peaceful coexistance UltraNav for the IBM hardware and Intellipoint 4.9 for the Bluetooth mouse, but alas that combination is not easily achieved.

As for the question of whether the Bluetooth Intellimouse works without Microsoft's transceiver on the ThinkPad T40P, the answer is "yes." If the Intellipoint software is going to back out your PC's hardware-specific device drivers, you probably shouldn't install it, and you'll just have to do without it."

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar
Kan du bruke Microsoft sin bluetooth mus uten adapteret på T40?

Hadde tenkt å kjøpe en sånn mus, men gjorde det ikke da jeg trodde jeg måtte dra med meg et adapter også for å kunne bruke musen. Slik det ser ut nå, kan du ikke kjøpe mus uten BT-adapter. Det kommer nok med tiden...

Hvorfor skal du kjøpe en mus uten adapter? Ingenting som sier at du er nødt til å bruke adapteret. Kan ligge i skuffen eller være tilkoblet den stasjonære maskinen.

Bluetooth er en standard slik at slik at produkter skal fungere om hverandre, på samme måte som lan/wlan. Man er ikke nødt til å ha router/nettverkskort fra samme leverandør for at det skal virke. Det forutsetter selvsagt at de følger standarden og ikke lager egne for å tving forbrukere til å bruke deres produkter(MS).

Logitech har kommet med Bluetooth mus/tastatur. Vil ha diNova...

Lenke til kommentar

Hei.

Ja, microsoft sin mus fungerer på t40 uten adapteret. Eg trenger ikkje et adapter til siden eg allerede har 1 stk microsoft bluetooth tranceiver. Også lurte eg på om kanskje det var billigere å kjøpe kun musa.. dersom det var mulig. Men hvis ikkje så trur eg heller eg kjøper meg ei vanlig tråd-mus heime, og bruker bluetooth musa på t40'en. Fint med trådløs mus som fungerer uten at ein trenger usb-adapter...

mvh

LT

Lenke til kommentar

hadde også tenkt meg å kjøpe en bluetooth mus, men da jeg så at det var usb adapter på den så hadde jeg ikke lyst mer, det blir på en måte som en trådløs mus da.

men sier dere at på t40p så trenger dere ikke den usb adapteren for at musa skal finne maskinen?? så da er det bare å dra fram musa på en måte å begynne å bruke??? lurte litt på dette

Lenke til kommentar
hadde også tenkt meg å kjøpe en bluetooth mus, men da jeg så at det var usb adapter på den så hadde jeg ikke lyst mer, det blir på en måte som en trådløs mus da.

Hvordan trodde du at det fungerte da? Det er jo nødt til å være noe som tar imot signalene. Du trenger selvsagt ikke bruke usb adapteret, men det forutsetter selvsagt at du har en annen blåtann mottaker i maskinen.

Det blir ikke, på en måte som en trådløs mus, det blir akkurat som en trådløs mus.

Fordelen med blåtann er at du kan bruke en hvilken som helst blåtann mottaker til hvilken som helst blåtann mus, tastatur, mobiltelefon etc, nettopp fordi det er en standard.

Lenke til kommentar

jeg trodde det fungerte sånn at hvis du hadde bluetooth på maskinen så trengte du ikke en usb adapter, for da er det billigere å kjøpe vanlig trådløs mus.

trodde at hvis det var bluetooth i maskinen så fant den alt selv, så syns det var litt rart at det fulgte med en usb adapter til den

Lenke til kommentar
jeg trodde det fungerte sånn at hvis du hadde bluetooth på maskinen så trengte du ikke en usb adapter, for da er det billigere å kjøpe vanlig trådløs mus.  

trodde at hvis det var bluetooth i maskinen så fant den alt selv, så syns det var litt rart at det fulgte med en usb adapter til den

Det stemmer. Har du blåtann på maskinen så trenger du ikke usb adapteren. Den følger med i tilfelle du ikke har blåtann fra før. :)

Lenke til kommentar

ok, det var det jeg leste om angående bluetooth, så da jeg skulle kjøpe den og så adapteren inni så ble jeg litt suspekt. men er jo godt å høre at det er sånn som jeg trodde at det skulle være da.

men det de sikkert ikke tenkte så mye på er at bluetooth mus er mye mye dyrere enn vanlig mus da, så vanlige folk hadde nok ikke kjøpt den når de kunne kjøpt vanlig mus. men er jo greit å ha tilfelle en skal bruke den på den stasjonæret. genialt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...