vger42 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Hei Jeg har pr. i dag en Samsung Galaxy S4 (GT-i9505) med nyeste Samsung firmware. Telefonen er ikke rootet. Er det mulig å flashe inn en offisiell Google Edition rom uten først å roote den firmwaren jeg har? Finnes det en GE rom som ikke er pre-rootet når du installerer den? Målet er altså å få inn Google Edtion rom'en uten at GE rom'en er/blir rootet. Ev. hvordan går jeg tilbake til original Samsung firmware, igjen uten at den forblir rootet. Hele målet er altså å unngå å roote telefonen når den kjører Google Edition rom'en. Og unngå det om/når jeg velger å gå tilbake til Samsung firmwaren. Litt på siden, men... Finnes det Google Edition rom'er med norsk tegnsett på tastaturet? Og som ellers vil virke i Norge med LTE/4G? (både på Telenor og Netcom's nett) Eller noen problemer jeg bør være obs på? (fancy Samsung funksjoner som airgestures etc er jeg ikke ute etter). Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Kjører for øyeblikket Google Edition ROM-en på min S4, og norsk tastatur og 4G virker perfekt (bruker telenor).Men du må nok først roote telefonen for å få lagt den inn, og så eventuelt fjerne root etterpå, så vidt jeg kjenner til. Edit: Av nysgjerrighet, hvorfor ønsker du ikke root? Endret 18. februar 2014 av esoteric Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Takk for svar. Kjører du en original rom eller en av de xda custom rom'ene? Å roote den på forhånd er ikke noe problem for å få lagt inn GE rom'en, men skulle gjerne fjernet root igjen etterpå om det var mulig. Noe det tydligvis er? Så da får jeg prøve det. Vil man måtte roote den i GE rom'en for å legge tilbake original Samsung firmware igjen? Og er det da en grei sak å fjerne root muligheter igjen der? (ev. det med bootloader åpning jeg har sett noe om også?) Ang. valget om å ikke ønske root har med sikkerhet rundt bl.a. bankid på mobil å gjøre. Nå er jeg litt usikker på om det har sin verdi å unngå root, for om en app først er inne og har gitte rettigheter så er den vel ikke avhengig av en rootet telefon for å gjøre noe galt med bankid, men jeg kan ta feil og better safe then sorry (særlig om bankid skulle bli misbrukt så slipper jeg ansvaret) Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Den offisielle Google Edition ROM-en for S4 finne kun til i9505G og ikke i9505 som er den normale S4. Men det er laget ROM basert på den også for i9505, som så og si blir samme som den offisielle. Jeg brukte ChanFire's AutoRoot & Odin for å roote:Link: http://download.chainfire.eu/316/CF-Root (både root & odin er inkludert i zip fila) Så flasha jeg en custom (TeamWin) recovery:Link: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2265588 Og fra recovery la jeg inn Google Edition 4.4.2 ROM for S4 Gt-i9505 som ligger her: Link: https://docs.google.com/file/d/0B4_z3JGCqmK4WWlIY0plMjA4MGc/edit?pli=1 Edit: Unroot har jeg faktisk aldri gjort før, vet det fantes apper tidligere som fiksa det, men litt usikker på om de virker på nyere android versjonene. Men tror ikke det skal være noe problem og få til heller. Kan se poenget med sikkerhet. Tror telefonen skal være ganske trygg selv om den er rootet i og med at ingenting automatisk får root tilgang med mindre man godkjenner det, men klart at sikkerheten sannsynligvis er bedre uten. Og med bankID osv, på mobilen så er jo sikkerhet en fordel Endret 19. februar 2014 av esoteric Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 SuperSU til chainfire har en unroot feature. Kjører selv root og har ingen tanker eller problemer rundt det å benytte bankid med root. Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Takk til begge for tips og guide. Jeg får ta en vurdering på det, nesten så jeg går for en ren Google Edition i stede. Å kjøre bankID på et custom image føles bare ikke helt greit i mitt hode. Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Hm, noen oppfølgingsspørsmål. (dropper bankID på mobil siden det er stort sett sikkerhetsaspektet her) Før var man avhengig av å matche kernel, modem, baseband og alt annet rart. Slipper man det i dag? Eller noen spesielle ting å ta hensyn til? Eller en spesiell kernel å anbefale? Og hvordan er det med innstillinger for de ulike teleselskapene? Telenor/Netcom og alle de andre små? Tenker på oppsett for sms/mms/data/mobilsvartjenester etc. Nå vet jeg ikke hva den menylinjen heter, men der hvor man har icon'ene for telefonen, kontakter og apps bl.a. nederst på home skjermen, ser jeg at noen har fått på plass 5-6 icon'er og at en eller flere av de er hva som ser ut som mapper e.l. Tips om hvor den funksjoen er mulig å få tak i? Så ser jet at noen nevner ART, er det stabilt eller bør man ungå det enda? Og noen nevner at man må passe seg for å ikke få KNOX installert. Så vidt jeg vet er det bare aktivt i USA enda, selv om app'en ligger på den norske mobilen også. Men hva er greia? Trodde ikke at det var til noe bry så lenge man ikke hadde behov for det? Gir det restriksjoner man senere ikke kan sno seg unna? Et umulig spørsmål til slutt. Tror jeg kommer til å gå for en custom AOSP rom og ikke GE rom'en. Jeg er ute etter en rom som er så ren som mulig, dvs ferrest mulig "kjekt å ha" app'er installert. Så rask/effektiv som mulig (ikke noe bloat av en launcher), gjerne så ren og "google" som mulig. Xposed + Gravitybox skulle vel gjøre susen for resten jeg måtte ønske. Vil "[AOSP] Official 4.4.2 - S4 Google Edition - Final-R1.2 - Feel the Experience of Nexus" være et godt alternativ i så måte? http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2544474 Eller forslag til noe bedre som passer kriteriene eller overgår de? Takk for hjelpen her. Endret 23. februar 2014 av vger42 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Før var man avhengig av å matche kernel, modem, baseband og alt annet rart. Slipper man det i dag? Eller noen spesielle ting å ta hensyn til? Eller en spesiell kernel å anbefale? Ikke så fryktelig mye man må ta hensyn til så vidt meg bekjent, de aller fleste baserer seg på CM og gjør endringer derifra så det er bare å kjøre på og se hva du finner ut. Og hvordan er det med innstillinger for de ulike teleselskapene? Telenor/Netcom og alle de andre små? Tenker på oppsett for sms/mms/data/mobilsvartjenester etc. Access Point Name kan tidvis være helt feil avhengi av hvilken ROM du du velger. Måtte google meg litt frem til svaret på CM og Telenor da MMS-instillingene var helt total feil men disse fungerer: http://b-real.org/2014/telenor-mms-apn-settings-nexus-5-cyanogenmod-11 Nå vet jeg ikke hva den menylinjen heter, men der hvor man har icon'ene for telefonen, kontakter og apps bl.a. nederst på home skjermen, ser jeg at noen har fått på plass 5-6 icon'er og at en eller flere av de er hva som ser ut som mapper e.l. Tips om hvor den funksjoen er mulig å få tak i?Da er det Nova Launcher eller andre launchere som blir benyttet for å gjøre dette. Så ser jet at noen nevner ART, er det stabilt eller bør man ungå det enda? ART er kommet for å bli og jeg har ingen problemer med å kjøre på ART. Og noen nevner at man må passe seg for å ikke få KNOX installert. Så vidt jeg vet er det bare aktivt i USA enda, selv om app'en ligger på den norske mobilen også. Men hva er greia? Trodde ikke at det var til noe bry så lenge man ikke hadde behov for det? Gir det restriksjoner man senere ikke kan sno seg unna? KNOX er ikke en app som bare ligger der, den er tilknyttet bootladeren og i verste fall, hvis du sender telefonen din på reprasjon og KNOX er utløst da via det å låse opp bootladeren så kan Samsung sette krav til verkstedene om at du ikke får telefonen din reparert på garanti osv fordi at du har tuklet med den på egen hånd. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2595889 Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) b-real Takker for opplysningene. Sjekket litt rundt og ser ut til at APN settings ikke er så "hemmelig" som tidligere. (min første telefon jeg tuklet med slikt var en HTC TYTON) Så den saken bør være grei. Nova launcher ser ok ut, har testet den litt her nå. Men den faller innimellom tilbake til touchwiz sin selv om jeg har satt nova som default. Ett ekstra trykk på home knappen løser det, men likevel litt kjipt. Regner med dette ikke er et problem på en annen ROM. Jeg vet at KNOX ikke bare er en app (men at det bare er app'en som ligger på bl.a. norske mobiler). Ser ut til at den bare er aktivert for amerikanske brukere for øyeblikket. Så her bør jeg velge en ROM som IKKE har noe befattning med KNOX skjønner jeg. (eller bootloader, for det er visst der det ligger?) Vet ikke helt hvordan unngå dette, men får google litt eller lese de ulike ROM-trådene. Endret 24. februar 2014 av vger42 Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 En liten oppdatering. Det var nok ingen launcher ala nova, men gravitybox + xposed module. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2554049 Tenker jeg lander på denne, etterhvert som den får en litt mer stabil kernel og når jeg finner ut hvilken bootloader/modem som kan brukes. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2341026 Ang. KNOX så sjekket jeg min i ODIN og den ga følgende Knox kernel : 0x0 Knox warranty void : 0x0 Dette er en GT-i9505 fra Telenor med OTA 4.3 installert. Utifra hva jeg da leser så har min telefon en bootloader med KNOX så jeg kommer enten til å trigge den når jeg installerer ny ROM eller, jeg kan være heldig og finne en ny bootloader og modem som passer til en kernel og en custom-ROM ala den jeg postet link til over som vil virke - uten å trigge KNOX. Det ser ut til å være rene lotteriet om dette lykkes eller ei. Ser at de smarte har droppet 4.3, men beholdt 4.2.2, rootet den og flashet en 4.4.2 rom, jaja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå