Gå til innhold

Ny CPU til Abit KT7A-raid

pr0n

Anbefalte innlegg

Jeg har en Duron 800 prosessor nå men trenger å oppgradere den. Har ikke råd til nytt HK også.

Støtter mitt HK (som jo ikke er akkurat nytt...) Athlon XP? Er det i så fall noen begrensning på på hastigheten på CPUen?

Er det forresten vanskelig å bytte prosesor selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KT7A version 1.3 støtter AthlonXP hvis du oppdaterer til nyeste BIOS. KT7A 1.0, 1.1 og 1.2 støtter ofisielt ikke AthlonXP, men for alle jeg har sett, funker det med siste BIOS (64)

Du kan putte inn en hvilken som helst XP, men du får mest for pengene ved å kjøp en XP 1700+ eller 1800+

Du finner ut hvilken versjon du har ved å se på klistremerket som sitter helt nede til venstre på hovedkortet, til venstre for PCI-plass 4 og 5.

På slutten av tallkombinasjoenen står det hvilken versjon du har.

Hvis du ikke har versjon 1.3 burde det alikevel fungere greit, med den seneste BIOS oppdateringen.

Men jeg vil ikke garantere noe.

Et annet alternativ er å kjøpe en T-Bird 1.4 GHz, 266bus. Denne er fullt ut støttet på alle KT7A hovedkort.

Det er ikke vanskelig å bytte CPU selv, men du må være forsiktig og vite hva du gjør. Spesielt når du skal feste kjøler oppå CPU må du være forsiktig så du ikke brekker av en bit at CPUkjernen. Lykke til :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-17 09:33 ]

Lenke til kommentar

Det er 66 MHz hastighetsforskjell i Athlon XP`s favør.

AthlonXP er også kjøligere under drift og støtter SSE instruksjoner + endel andre forbedringer.

Men når alt kommer til alt så kommer du ikke til å merke hastighetsforskjell bortsett fra hvis du stirrer deg blind på benchmark resultater.

Det tryggeste er nok å gå for en 1.4 GHZ T-bird :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-17 18:36 ]

Lenke til kommentar

Jepp. Er nok tryggest aa gaa for Tordenfugelen. Kj0rer selv ABit KT7A-RAID med TBird 1,33GHz. Funker fint, bortsett fra at jeg tror jeg trenger en BIOS oppdatering -for jeg faar ikke 133MHz FSB til aa fungere. Da henger maskinen seg naar jeg kj0rer grafikk. Som sagt, ny BIOS fixer det sikkert :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-17 21:28, Phyltre skrev:

nei du tar hovedkortet og putter det i vaske maskinen

Neida, det er å flushe biosen, + at det er i dassen, ikke vaskemaskinen :razz:

[ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2002-02-17 21:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 11:44, mortenj skrev:

Ta en kikk på

for mer info om KT7-kortet. På downloads-sida finner du i tillegg nyeste bios (versjon 64) modifisert med nyere Highpoint-bios (v2.31) enn den du får fra Abit.

Jeg har blitt fraraadet aa bruke Highpoint BIOS v2.3 -av EvilEddie. Han sa det kunne bli noe kompabilitetsproblemer (argh, aassen skrives det ordet, hehe)

Lenke til kommentar

Det var noen problemer med de første 2.x utgavene fra Highpoint, blant annet i forhold til Seagate Barracuda IV samt at noen brukere opplevde at eksisterende RAID-oppsett ble ødelagt ved oppgradering. Disse problemene er ordnet i versjon 2.3 og 2.31. Eneste kjente "problemet" med 2.3/2.31 er at System Restore i Windows XP må resettes (tidligere Restore-punkt blir ødelagt). For egen del er v2.31 ganske BETYDELIG raskere enn tidligere versjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et KT7A v1.0 med nyeste BIOS (64).

Kjører en T-Bird 1.33 "AYHJA" på 1.56 Ghz (135*11.5)

Vcore er satt til 1.85 og den andre (hjerneteppe)

på 3.6

Tempen er på 56C idle og 60C full load. Idletempen i nyeste BIOS er mye høyere enn i tidligere BIOS, men load tempen er den samme :smile:

Dette er med standard luftkjøling i form av en Noisecontrol Silverado. Den bootet fint inn i WindowsXP på 1.6 GHz, men låser seg i 3D-spill.

Før jeg flashet BIOS`en ville ikke CPU`en kjøre stabilt på mer enn 1.33 GHz. Da jeg prøvde og overclocke til 1.4 Ghz, låste PC`n seg.

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-18 17:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...