Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overhale caliper BMW 318i 2006 (E90)

sedsberg

Anbefalte innlegg

Må sansynligvis overhale caliperne bak på bilen min. Er dette en rett fram jobb som på motorsykkel? Og er det noen som vet om noen sjapper (gjerne online) som selger rimelige overhalingssett? Har en stygg følelse at de koster skjorta hos BMW.

Hovedproblemet er at bremsa henger på ene bakhjulet. Det blir vel en mangel på EU-kontroll?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke BMW, men flere/mange bilmerker har gjerne skrustempel siden en har håndbrekket der. Nokså enkel mekanikk egentlig, du ser lett hvordan det funker når du plukker det fra hverandre. Med forbehold om at BMW bruker lignende oppsett som andre merker, ville jeg ikke bekymret meg for å gjøre en slik jobb, så sant du faktisk har gjort det samme på MC.

Lenke til kommentar

Har gjort det mange ganger på mopeder og motorsykler. De caliperne jeg har vært borti med skrustempler pga. handbrekk har hatt spor i stempelet for å kunne skru. Det er ingen slike spor i dette stempelet. Har nå prøvd å bare ta ut klossene og monteringsklemmene/dingsene, gjort skikkelig rent og satt inn med nytt fett. De var fulle av gammelt stivna fett, sand, støv og anna dritt. Satt skikkelig hardt fast. Håper det hjalp.

Testa nå. Etter 2 mil på E18 stoppa jeg og sjekka. Bremseskiva var så varm at jeg brant meg før jeg i det hele tatt fikk kontakt med skiva.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

De fleste (alle?) BMW har egen trommel og bremsebånd for brekk, så hvis din også har det er kaliperen i prinsippet lik som du er vant med fra moped/MC.

Hvis du har trommelsystemet bør du jo aller først være sikker på at det ikke er brekket som henger, og ellers merke deg hva det er som går tregt (stempel eller glidebolter/oppheng) Tror bla Meca har "glidebolt-sett" om det kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar

Tror det er stempelet. Det var satan så hardt å presse inn. Nytta ikke med bare henda. fikk så vidt pressa det bittegranne inn med en enorm vannpumpetang.

Ser ut som de har alt jeg trenger på brakeparts.co.uk. Inkludert bremsestempler. :D

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Rart at ikke BMW-sjappa kunne skaffe stemplene....

Ja, det er vel dessverre den veien det går, av diverse grunner. Ønsket om å selge deg noe mer enn du trenger er kanskje en faktor, men etterspørselen er heller ikke så stor lenger tror jeg. Er nok begrenset til en og annen gjør det selv mekker. Med dagens timepriser er det knapt lønnsomt for et verksted å "overhale", og en annen grunn til at verksteder reparerer mindre og mindre er at de ikke kan risikere å jobbe og bruke masse tid uten å få betalt for det. Feks om det viser seg å være graverust i kaliper-sylinder eller noe annet som ikke kan repareres, så de likevel må byttes og bilen hengende en dag ekstra. De færreste vil betale både for å prøve å reparere noe, og deretter bytte det.

Men når det er sagt slutter jeg aldri å la meg overraske av hva bransjen finner på. I dag skulle jeg feks kjøpe ett (utvendig) dørhåndtak, men måtte da kjøpe sett med 2 stk, høyre og venstre side! Haha, det er jo helt absurd, og jeg tror ikke det er noen som noen gang har hatt behov for å bytte håndtak på passasjer-dør når det på førerdøren knekker. Men sånn er det, håndtak nr 2 går rett fra butikk til container, og du betaler via forsikringspremien! :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...