Gå til innhold

Vil en iMac passe for meg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny på området og trenger råd før kjøp. Kan en iMac passe for mitt bruk?

1) Vanlig hjemmebruk med nettsurfing.

2) Må ha Office- pakken så jeg kan jobbe litt hjemme.

3) Redigering av familievideo.

Det jeg trenger er en datamaskin som kan stå i ei vanlig stue og se bra ut. I tillegg må den kunne brukes til videoredigering av enkle familievideoer. Stusser litt på hvordan dette kan løses uten FireWire og DVD-rom? Har et full-HD Panasonic videokamera (modell: SD 700 med SD minnekort). Vil jo helst kunne få filmen på ei plate slik at jeg kan vise den på tv, gi den bort til besteforeldre osv.

Mulig dette er et amatørmessig spørsmål, men jeg må ha klarhet i det før jeg bestiller. Noen spesielle anbefalinger med tanke på hvilke spesifikasjoner/ valg jeg bør bestille med, evt. programvare som kan være kjekt å få ferdig installert?

Er takknemlig for gode råd her!

mvh. Bjørnar D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En iMac passer fint inn en en stuet og ser rimelig bra ut, så behovet ditt dekkes definitivt på det område. Videoredigering vil også gå helt fint.

Det kan løses med en ekstern DVD brenner som du plugger til ved behov. Jeg tror iMacen kommer med innebygd SD kort leser, men fint om noen kan bekrefte dette.

Jeg vil anbefale å oppgradere til 8 GB Ram, men det bør gjøres i etterkant, for Apple opererer med blodpriser. Men etter hva jeg forstår så er det bare 27" modellen som kan oppgraderes av brukeren(?).

Til ditt bruk så vil jeg anbefale å oppgradere til en fusion drive, så du får fordelene med flash minne, i tillegg til lagringskapasiteten en vanlig snurredisk vil gi deg. Og det er fint og ha hvis du redigerer mye video som tar en del plass.

Hvis du bare skal redigere enkle hjemmevideoer, så er kanskje iMovie som følger med Macen bra nok?

Edit: Jeg ser nå at alle modellene kommer med 8 GB RAM, så du burde være "good to go" etter bruksområdene du har beskrevet.

Vurderer du en 21" eller en 27"?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Tusen takk for oppklaring og gode råd!

Jeg tenkte kanskje på en 21,5-tommer: 2,9 GHz. Tror 27-tommeren blir litt stor der jeg har tenkt å ha den stående. Da legger jeg til fusion drive. Hvis iMovie medfølger, er det sikkert bra nok for meg. Har brukt Pinnacle og Moviemaker før, og trenger i grunn ikke noe mer avansert enn noen av dem.

Har aldri hatt Mac før, men med Iphone, I-pod og I-pad i hus er det sikker bare å hoppe i det:)

mvh. Bjørnar

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Uderzo at du bOr ha 8 gig med ram. Man gaar lett tom naar man jobber med video og bilder.

Men oppgradere selv det skal du tenke litt paa. Se

http://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Teardown/17829

Om du er komfortabel med dette er det bare aa gjOre det selv.

Edit: ser at det er vanskelig aa ha en god link til ifixit. Google ifixit teardown imac 21 saa ser du hvordan Macen er laget. Mitt poeng er at den er limt sammen og instalasjon av ram krever mye av deg...

Endret av martingull
Lenke til kommentar

For å oppklare noen overnevnte ting:

iMac har innebygget SD-kort leser.

Man kan selv sette inn mer RAM i de nyeste iMacene. 27" har en egen luke for dette, som gjør RAM-bytte en lett sak, men 21,5" må hele skjermen demonteres, og det er ikke en oppgave jeg vil anbefale noen å starte på.

Hvis du skal sette inn RAM selv så må du passe på å kjøpe RAM som opererer på 1,35v. De nyeste iMac'ene har en tendens til å få kernel panic hvis man setter inn RAM på 1,5v.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene så langt!

Det ser ut som den leveres med 8 gig ram som standard. Hvis jeg har forstått det rett, kan 21-tommeren bestilles også med 16 gig ferdig installert. 27-tommeren kan man selv oppgradere til 16 eller 32 gig. Spørsmålet er om jeg trenger noe mer enn 8 gig?

Jeg fikk mindre lyst på pc med Windows etter at jeg kjøpte en Laptop med Windows 8 til dattera i fjor. Det er et operativsystem som jeg sliter med å bli komfortabel med. Da jeg så iMac i butikken her en dag, slo det meg at den også vil ta seg bra ut i stua...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...