JGR Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Hei, For et par dager siden dukket det opp et merkelig problem på laptopen min. Det virker som at Fn knappen har "hengt seg opp", og dermed alltid står på. Det betyr at når jeg starter PC'en så er tastaturet satt til num lock, selv om det egentlig ikke er det, og F1-F12 fungerer som snarveier. For å skru av num lock må jeg åpne on-screen keyboard (selv om dette faktisk skrur PÅ num lock ifølge on-screen og num lock lyset på PC). Selve Fn knappen virker ikke å ha noen virkning i det hele tatt. Jeg har tatt av tasten, og det er ingenting som ligger under som blokkerer. I tillegg har jeg prøvd å avinstallere driver, uten hell. PCen er en Multicom Compal KHLB2. Noen som har tips til hva som kan løse problemet, eller er rett og slett tastaturet ødelagt? Edit: Vurderte forresten å prøve å reinstallere Windows, men får ikke engang åpnet BIOS eller valgt å boote fra DVD, da F12 ikke fungerer. Regner med dette betyr at det ikke er Windows sin feil. Endret 15. februar 2014 av xBANAN Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Du kan kople til et eksternt usb tastatur. Du skal komme inn i cmos settings da med F12 vha dette tastaturet og kunne kjøre en load defaults + save. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Drivere påvirker ikke fn tasten. Det er en mikrokontroller i tasturet som bestemmer hva den skal sende videre til hovedkort. Virker som det er noe fysisk galt med ditt tastatur da, du må kanskje kjøpe nytt. Lenke til kommentar
JGR Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Du kan kople til et eksternt usb tastatur. Du skal komme inn i cmos settings da med F12 vha dette tastaturet og kunne kjøre en load defaults + save. Prøvd dette nå, men det hadde dessverre ingen effekt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Det er nok blitt en hw feil i selve tastaturet da. Kontakte multicom . Lenke til kommentar
JGR Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Ja, frykter for det. Nå er PCen nesten 5 år gammel, så spørs om det nytter å klage. Dersom multicom har mulighet til å skaffe nytt tastatur, har du noen formening om hvor dyrt det er? Vil det være vanskelig å bytte selv? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Onkel fikk kjøpt nytt tastatur til sin laptop uten store problemer og byttet det selv. Han fikk masse smeltet sjokolade nedi sitt tastatur. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Skader ikke å spørre om nytt tastaturer til pcen din. Men om du ikke for nytt så kan det vel ikke koste så mye? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Bare å sende en mail til produsenten, så får du replacement for noen dollar hvis de tilbyr det. Hvis ikke finnes det sikkert noe på nett som er "generisk". Lenke til kommentar
JGR Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Ser Multicom selger tastatur som passer for 400kr, mens man får det på ebay til rundt 150. Spørs om det enten blir å bestille fra Kina, eller kanskje heller å investere i ny PC etter hvert. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Hehe, okay ja fine unnskylding for å kjøpe nye pc? Hva skal jeg skylde på for å kjøpe nye labtopp? Min er fra 2004? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Ser Multicom selger tastatur som passer for 400kr, mens man får det på ebay til rundt 150. Spørs om det enten blir å bestille fra Kina, eller kanskje heller å investere i ny PC etter hvert. Link til KHLB2 service manual : ftp://70.35.58.70/Notebook/Compal/HLBX/Manuals/KHLB2_Service_Manual.pdf Hjelper deg med å skru fra hverandre/sammen og bytte internt . Lønner seg vel å "bruke" et par hundre kroner for å få den iorden enten du kjøper ny eller ikke. Lenke til kommentar
JGR Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Ja, du har vel rett i det, selv om det ikke er krise sånn det er nå heller. Mer irriterende enn et faktisk problem. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Hehe, okay ja fine unnskylding for å kjøpe nye pc? Hva skal jeg skylde på for å kjøpe nye labtopp? Min er fra 2004? At Riksantikvaren har bruk for den til den nye utstillingen sin? Eller at spesialavfall må leveres denne uka, siden det blir gebyr på det over helga? Lenke til kommentar
JGR Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Ville bare oppdatere med at jeg nå har mottatt og byttet til nytt tastatur. Det gjorde susen. Dog er det nye ikke av like god kvalitet som det originale, men kan vel ikke vente all verden av ebay varer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå