Gå til innhold

Sochi OL - En fiasko?

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har hørt de har sagt det, men jeg har bare vanskelig for å tro at et så rutinert smøreteam kan gå på en kjempeskrell flere dager på rad. Det var jo alltid i bakkene oppover de mistet "teten" også, selv om jeg skjønner at kreftene kanskje var oppbrukt pga. dårlig gli. Dog, jeg kan ikke huske jeg så denne dårlige gliden i utforkjøringene?

Svendsen var over minuttet bak Fourcade med like mange bom den dagen = dårlig form. Ikke mange dagene var plutselig toppformen tilbake?

Sier seg selv at skiene var bøtte flere av dagene under OL - akkurat som det var for Sverige i '11 osv, sånt skjer dessverre.

Lenke til kommentar

Hva med Ole Einar da AnewZ? Han hadde vel tredje beste langrennstid eller noe på 20 km ( 4 bom = 4 minutter tillegg)? Var det noen andre som smurte hans ski, tvilsomt?

Han vant jo også sprinten tidlig i lekene med en bom, da Svendsen så meget tung ut.

Jeg argumenter ikke for å forsvare smørerne, som nok helt sikkert gikk på en skrell og to, men har litt vanskelig å tro at det er hele grunnen, selv om det er hovedgrunnen.

Ikke at jeg har noen erfaringer med akkurat dette, men hørte Ole Einar sa dette noen år tilbake. Det at man følte seg ofte veldig tung i kroppen når man begynte å konkurrere i høyden hvis man ikke var vant med det. Det var ikke det at man ikke var topptrent, men forholdene ble litt annerledes enn det man er vant med på forhånd. Det tok ofte mange dager før kroppen vente seg til det.

Nå vil jeg tro at de aller fleste av de norske utøverne trente i høyden før de kom til Sochi uansett. De aller fleste visste nok hvilken høyde løypene de skulle konkurrere ligger i og var forberedt på dette (til den grad det er mulig).

Men det er akkurat høyden som gjør det hele litt interessant, siden Bjørndalen har sitt eget treningsopplegg basert på trening i høyden. Ser bare ut til at han var mye mer forberedt enn de fleste andre. Og Bjørndalen begynte å levere fra første øvelse. Dårlig ski eller ei.

Lenke til kommentar

AnewZ: Når det er i høyden og man ikke har gjort kanskje de beste forberedelsene vil det ta tid før kroppen klarer å tilvende seg forholdene. Det er også mye av grunnen til at han har blitt så mye bedre utover i mesterskapet.

Når Svendsen sier han var i form og tapte gullet pga dårlige ski, så stoler jeg på at han faktisk var det og ikke trengte tid på å tilvenne seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...